hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skeive bein?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Skeive bein?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  19:59:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hei.Dette er ett ganske soo teit spørsmål!
Eg er ei jente på snart 15 år. har hatt problem med benene siden eg var liten, de er rett og slett skeiv(skjeive)(altso den eine lengere enn denn andre!). og de påvirker ryggen, legen min sei att vist dette kommer tilbake må eg slutte og ri, men eg nekter og slutte og ri
er de noen som har de samme problemet med skjeive bein?
Håper att de er noen med gode råd der ute!!

Seljeset lucy<3

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  20:41:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
om det er veldig skjevt kan du jo få sko som er forskjellig i høyden.
da vil det vel bli bra?

God skomaker fikser vel det?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  20:57:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
da vil det vel bli bra?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Har prøvd det men de funker ikke, ryggen min vart ikkje noe betre. men kan no prøve ijen.

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  21:00:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Den ene venninnen min, har vel det samme problemet. Hun trener på et treningstudio, samt har operert - men det tror jeg ligger i noen andre problemer. Ved ridning er jeg ikke sikker på hva hun gjør nå... Men for lenge siden syns jeg å huske at hælen i den ene skoen var spesial laget/høyere eller noe. Ellers rir hun vel normalt med skjeve stigbøyler - ikke mye, men så rir hun ikke så ofte heller da.
Dette vil jeg tro legen din har mest peiling på om du søker hjelp

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  21:10:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Ej rir alt ifra 1 hakk til 2 hakk på stigbøylen, er ganske uvanelig. har en ganske snill hest da soo tar det med ro.

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  22:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
da vil det vel bli bra?

Opprinnelig postet av Tigull the best 4 life

Har prøvd det men de funker ikke, ryggen min vart ikkje noe betre. men kan no prøve ijen.

Opprinnelig postet av SeljesetLucy

fått tilpasset skoene av en speialist da?
Sånne ting tar jo tid og gå seg til, om man har gått feil og belastet feil lenge, hvor lenge prøvde du?

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  22:22:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
1 år. men var jo i veksealderen då da, skal prøve ijen i løpet av månden, men er ganske so oppjitt. må ha alle skoene spesial lagd da?

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  22:45:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Ja det må de nok, om du vil forsette med riding uten smerter iallefall.
ellers er det vel operasjoner osv.

så engang en jente som fikk knekt beina opp og så hadde hun noen skruer som skulle skrus på hver dag, millimeter for millimeter for og bli høyere, men det var i usa da, og der har de alle mulige rare behandlinger

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/03/2007 :  03:11:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, SeljesetLucy!
Ja, hadde du ikke bodd så langt unna, kunne jeg hjulpet deg i praksis, men noen råd kan jeg jo gi deg.
Siden jeg er utdannet ridefysioteraput, og har drevet med terapiridning siden 1981, har jeg hatt ganske så mange ryttere med ryggproblemer, ofte relatert til forskjellig benlengde.

Hvis du ikke vil ha "alt ditt" offentliggjort her på Hestemarked, kan du godt sende en mail til meg privat, så kan jeg gi deg mer spesifikke råd.

Men jeg vil ha nytte av å vite hvor stor beinlengdeforskjell du har, og om du har utviklet ryggproblemer allerede - du er jo svært ung. Hvis du har en lege-/fysioterapeut-uttalelse, kan du si meg litt om dette - privat - da jeg har taushetsplikt.

På generelt grunnlag kan jeg si at du bør ri med forskjellig lengde på stigbøylene, gradvis tilpasset din beinlengdeforskjell - så ryggen din blir rett når du rir.
Ja, hadde jeg kunnet SE deg i praksis, ville jeg kunne si deg når stigbøylene hadde riktig lengde.
Hehh - men da hadde jeg måttet se deg uten klær på overkroppen - BH er "lov" - for å se hvordan din ryggrad reagerer på ulike lengder på stigbøylene.
Jeg ville da kunne se hvordan dine hoftekammer og skuldre endret posisjon i forhold til horisontalplanet, og finne den "riktige" stigbøyle-lengde.

Siden du er så ung - og enda i vokse-alder, ville jeg anbefale at du rir så mye som mulig, for å trene symmetrisk muskelbruk, for å oppveie mot den skjevbelastning du evt. har til daglig - med eller uten oppbygde sko.

Ser at du har en Fjording - altså en hest som det er ganske greit å ri bareback på - har du prøvd det? Da vil jo ikke stigbøylene "regulere" dine evt. ulike bein.
Et tips er da å skaffe et fiberpels-teppe, omtrent så stort som en sjabrack, og feste den med en strikkgjort - så blir ikke hesteryggen så glatt. Det er DET jeg rir med - som er tilfelle på det bildet som står her til venstre. - NB. I tillegg til dette salteppet har jeg en løs halsring, som en ekstra sikkerhet.

Håper jeg har gitt deg noen tips - og kanskje flere enn deg - da beinlengdeforskjell er en meget vanlig tilstand - som dessverre ikke tas alvorlig nok. Mye ryggproblemer i voksen alder kunne vært unngått hvis bare noen millimeter med beinlengdeforskjell hadde vært oppdaget i ung alder - og HVIS - hmmm - alle disse hadde RIDD nok!!

Vil svært gjerne hjelpe deg, med det jeg kan av råd.
Hvis du - på privat mail - sier hvor du bor, så kan jeg sjekke om det finnes en utdannet ridefysioterapeut i din nærhet - som du kan søke praktiske råd hos - og JEG kan kontakte denne terapeuten og si hva du trenger hjelp til.
Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2007 :  18:04:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei, SeljesetLucy!
Ja, hadde du ikke bodd så langt unna, kunne jeg hjulpet deg i praksis, men noen råd kan jeg jo gi deg.
Siden jeg er utdannet ridefysioteraput, og har drevet med terapiridning siden 1981, har jeg hatt ganske så mange ryttere med ryggproblemer, ofte relatert til forskjellig benlengde.

Hvis du ikke vil ha "alt ditt" offentliggjort her på Hestemarked, kan du godt sende en mail til meg privat, så kan jeg gi deg mer spesifikke råd.

Men jeg vil ha nytte av å vite hvor stor beinlengdeforskjell du har, og om du har utviklet ryggproblemer allerede - du er jo svært ung. Hvis du har en lege-/fysioterapeut-uttalelse, kan du si meg litt om dette - privat - da jeg har taushetsplikt.

På generelt grunnlag kan jeg si at du bør ri med forskjellig lengde på stigbøylene, gradvis tilpasset din beinlengdeforskjell - så ryggen din blir rett når du rir.
Ja, hadde jeg kunnet SE deg i praksis, ville jeg kunne si deg når stigbøylene hadde riktig lengde.
Hehh - men da hadde jeg måttet se deg uten klær på overkroppen - BH er "lov" - for å se hvordan din ryggrad reagerer på ulike lengder på stigbøylene.
Jeg ville da kunne se hvordan dine hoftekammer og skuldre endret posisjon i forhold til horisontalplanet, og finne den "riktige" stigbøyle-lengde.

Siden du er så ung - og enda i vokse-alder, ville jeg anbefale at du rir så mye som mulig, for å trene symmetrisk muskelbruk, for å oppveie mot den skjevbelastning du evt. har til daglig - med eller uten oppbygde sko.

Ser at du har en Fjording - altså en hest som det er ganske greit å ri bareback på - har du prøvd det? Da vil jo ikke stigbøylene "regulere" dine evt. ulike bein.
Et tips er da å skaffe et fiberpels-teppe, omtrent så stort som en sjabrack, og feste den med en strikkgjort - så blir ikke hesteryggen så glatt. Det er DET jeg rir med - som er tilfelle på det bildet som står her til venstre. - NB. I tillegg til dette salteppet har jeg en løs halsring, som en ekstra sikkerhet.

Håper jeg har gitt deg noen tips - og kanskje flere enn deg - da beinlengdeforskjell er en meget vanlig tilstand - som dessverre ikke tas alvorlig nok. Mye ryggproblemer i voksen alder kunne vært unngått hvis bare noen millimeter med beinlengdeforskjell hadde vært oppdaget i ung alder - og HVIS - hmmm - alle disse hadde RIDD nok!!

Vil svært gjerne hjelpe deg, med det jeg kan av råd.
Hvis du - på privat mail - sier hvor du bor, så kan jeg sjekke om det finnes en utdannet ridefysioterapeut i din nærhet - som du kan søke praktiske råd hos - og JEG kan kontakte denne terapeuten og si hva du trenger hjelp til.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Tuuuuusen takk for hjelpen!
De var kjmpe kjekkt og høre dine hjelp!
mener du att det er best for meg og ri med sal eller uten?

BirgitteG

Skrevet - 07/03/2007 :  21:25:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har forskjellige lenge på beina, men nok ikke like mye som deg.
En gang i mellom rir jeg uten stigbøyler, for å være sikker på at jeg sitter jevnt på hesten, og jeg dermed ikke overfører skjeivheten til den.

Hvis du kan ri uten stigbøyler er det jo bare til å gjøre det, det at du rir kan umulig gjøre ryggen din noe sjeivere( men nå er jeg ikke lege heller)

Hilsen Birgitte
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  01:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg selv kan ikke bruke stigbøyler, da jeg har et høyrebein som er spastisk, dvs. får kramper hvis jeg får på en stigbøyle.

Du kan jo veksle på med og uten sal, evt. sal uten stigbøyler - eller riktig innstilt stigbøyler.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.