hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - intervalltrening best??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 intervalltrening best??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  13:40:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
hei,
jeg har alltid hørt at intervalltrening er det beste for å trene hesten å få den i god kondis. men syns likevel at det høres mer logisk ut om hesten får bedre trening om den traver i ett strekk den samme strekningen enn om den har intervaller med skritt og trav på den samme strekningen. da får de jo liksom hvile (skritt) innimellom, mens ved trav hele tiden må de jobbe hele tiden...
eller er det slik at det er hardere å jobbe, hvile, jobbe, hvile??
håper noen kan svare meg!
ble så i tvil da jeg satte meg ned å tenkte over det...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  14:24:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Under intervalltrening er det viktig at hesten får hvilepauser slik at den kan yte mer under intervallene. Dette er som ved intervalltrening som om vi skulle utført denne selv. Presser du hesten for mye uten pauser kan produksjon av melkesyre gjøre at hesten raskt blir sløv og stiv. Dersom hesten er i god kondisjon bør du heller legge opp flere intervaller. Intervalltrening er en aerob treningsform. Dvs en treningsform som foregår med tilgang på oksygen. Ved å utføre treningen i intervaller legger du ikke bare opp til at produksjon av melkesyre "forsinkes", men også at hestens hjerteaktivitet varierer. Det er på denne måten du oppnår bedre kondisjon.

Intervalltrening er ingen hastverkstreningsmetode. Bruk god tid på både oppvarming og nedtrapping, og ta deg god tid til å legge inn nok intervaller slik at selv den "godt trente hesten" får noe ut av treningen.

Artikkel: "Intervalltening med hest".

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 22/12/2003 14:26:09 Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 23/12/2003 :  13:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

men syns likevel at det høres mer logisk ut om hesten får bedre trening om den traver i ett strekk den samme strekningen enn om den har intervaller med skritt og trav på den samme strekningen. da får de jo liksom hvile (skritt) innimellom, mens ved trav hele tiden må de jobbe hele tiden...

Opprinnelig postet av sammy

Hvis du trener hesten på førstnevnte måte (trave i ett langt strekk) vil du bryte ned hestens kondisjon, muskulatur og til og med immunforsvar.
Altså: Helt motsatt virkning enn hva vi ønsker.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/12/2003 :  00:04:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

En klar fordel med intervall-trening,er at du lar hesten få noen "hvilepauser" pga.opphopning av melkesyre ved feks.galoppering i ett strekk over en lang periode.Hesten må få "hente seg inn" igjen,slik er det med mennesker også.Om du er topptrent eller ikke,kommer melkesyra......
Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  20:22:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Chess! Jeg er glad i intervalltrening. Det er veldig effektivt på fullblodsen min. Dølen og, men det er ikke det vi trener mest på =)
TrOuLtEy Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  20:37:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
takker for svar!
ble litt klokere =)

spoff: fin artikkel - leste den faktisk før du viste til den her... du er god til å skrive :-) men var litt derfor at jeg begynte å gruble. pleier ellers ri litt sånn som det passer etter terrenget, og ser d litt an på hesten å sånt. så blir vel vanligvis litt intervalltrening, tenker liksom bare aldri over det noe særlig... hehe...
men takk igjen for svar! :-)
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  19:47:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
til frik og spoff:)

først frik: hvordan har det seg at man bryter ned hestens immunforsvar og muskler osv ved å trene hesten ved å holde den i ett langt strekk? aldri hørt om det før.

Spoff: artikkelen din er veldig bra, men en ting som for meg høres veldig rart ut. intervall trening er aerob trening? så vidt jeg har lært er vel intervalltrening anaerob trening, da kroppen presses til å jobbe uten tilstrekkelig tilførsel av oksygen. ved f.eks langkjøring (altså roligere tempo over lengre tid, feks trave mye og lengre strekk) klarer kroppen å innta nok oksygen til at musklene for tilstrekkelig tilførsel.
dvs også si at ved intervalltrening dannes melkesyre mye fortere enn ved lankjøring.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  22:48:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Shilamon
Takk forøvrig

Godt mulig jeg tar feil, men jeg googlet for å finne svaret, og da fant jeg bl.a. følgende linker:
Litt av poenget med intervalltrening er jo det at du ikke skal presse kroppen for mye, slik at du har tilgang på oksygen, altså aerob treningsmetode. Men jeg skal sjekke dette opp nærmere. Uannsett takk for tilbakemeldingen!

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2004 :  20:10:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
takk for svar spoff.... men jeg må nok legge meg flat. Snakket med trenerne mine idag, og du har rett. Intervalltrening er aerob trening :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/01/2004 :  12:55:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Som et lite tillegg sto det vel noe om galopparbeid for feltritthester (som da baseres på intervaller)
lagt opp etter hestens form (altså hvorvidt hesten er kommet så eller så langt i sitt "arbeid" som feltritthest).

Men dum som jeg er: kan ikke egentlig intervalltrening være begge deler(anaerobt el aerobt)!? (Men at man muligens i stor grad prøver å la det være aerobt når man trener hest (og mennesker))
Jeg er litt sånn inni hodet mitt ganske sikker på at 15:15 feks (dvs 15 sek løping 15 sek hvile) er forholdsvis anaerobt.

Men jeg lurer også på hvorfor "langkjøring" med hest vil være så skadelig for den!!

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  14:00:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
"Langkjøring" er vel ikke skadelig, og du kan nok trene intervalltrening som både anaerob og aerob treningsmetode. Men det er vanlig å trekke intervalltrening frem som en aerob treningsmetode, og legge treningen opp slik (tror det kalles noe annet når du vektlegger anaerob trening mer). Å trene anaerob trening med langkjøring er sikkert ok det også, men det vil ikke ha den samme kondisjonseffekten som mange tror.

Slo opp i bokmålsordboka for å få en forklaring på forskjellen mellom de to treningmetodene:

anaero´b (også utt an'-; av II *an-) som ikke krever el. tåler oksygen;
uavhengig av oksygen, mots aerob / a-e bakterier / a- trening trening,
muskelarbeid der blodet ikke tilfører nok oksygen til energifrigjøringen .

aero´b a1 (også utt a'erob; fra fr, av gr bios 'liv')
1 særl om mikroorganismer: som lever og vokser (bare) der det fins
oksygen, mots anaerob / a-e bakterier
2 om prosess: som går for seg under påvirkning av oksygen, med oksygen til
stede a-e prosesser / kroppens a-e kapasitet kroppens evne til å oppta
oksygen .

Det du ønsker ved intervalltrening er jo nettopp det at kroppens evne til å ta opp oksygen skal økes.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  16:11:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
hey!!
jeg har ikke vert borti intervall trening jeg.... hmmmmm syns selv det virker bra... men da er jeg ening me spoff angående hvilepauser;)
hehe liker IKKE intervall trening til meg selv *puh* kondisen min er det ikke stort av;)

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/01/2004 :  19:35:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg håper jeg ikke har fått fram en mening om at "langkjøring" skal være anaerobt
Da til og med jeg er klar over at det vil være svært langt fra ideelt!!

En annen ting å tenke på er vel hva man trener hesten for/til etc, og at ikke alle kan trene likt!!

Bra artikkel forresten spoff

Guro
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2004 :  17:48:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
1. for du langkjøring til å bli anaerobt er du drabelig god
2. har du først fått til anaerob langkjøring oppnår du bare en ting, og det er å skade muskelaturen.
Ved anaerobtrening skjer det spalting av glykogen. Glykogen er den energien som er lagret i musklene, og når den er oppbrukt vil musklene brytes ned. MEN det er ikke med det sagt at musklene blir borte ved første gang.

Og veldig enig Guro, viktig å tenke på hva man trener for... alle kan jo ikke trene hesten likt :)

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/01/2004 :  05:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mye bra om trening her. Men det er en ting man bør få frem klarere.

Og det er at all trening kan være anaerob så lenge man presser på for mye. Som sagt her før, anaerob trening er når kroppen ikke får nok oksygen, og det kan skje like mye om man tar intervaller eller langkjøring. Skal du ha langkjøring så må hesten trenes opp gradvis. Man kan ikke sette hesten i trav i 30min uten at den er trent for det. Samme gjelder intervaller, de må gradvis økes i tempo/ lengde. Alt med måte, og bruker man god tid så går det meste greit.

Forøvrig så er min personlige mening at hesten skal være litt i form før man begynner med intervaller, for ellers er det lett å trene for hardt. Melkesyra kommer, og musklene brytes ned. Så mitt råd er alltid å trene hesten opp gradvis gjennom det som kan kalles langkjøring. Men det blir allikevel en form for intervaller, da hester i dårlig form ikke er i stand til å trave så lenge av gangen og må ha noen skrittepauser innimellom.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.