hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Drektig hoppe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Drektig hoppe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Pila-Mor

Skrevet - 21/12/2003 :  22:22:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal nå få ei hoppe. HUn er drektig, de som eier henne pr i dag skal ha føllet hennes når det kommer. Jeg har lang hesteerfaring, men ikke så mye med drektige hopper/føll7fødsler (HJELP) osv, så jeg kan trenge endel råd. Hun skal etter planen følle i juni. Dette er en kaldblodshest, og hennes første føll. Har derfor noen spørsmål som jeg håper dre kan hjelpe meg å få svar på.

1) Kan hun stå ute på samme sted som de andre hestene? De er stort sett veldig greie, men man vet jo aldri.

2) Hun er ikke innridd, bør jeg vente med det til føllet har kommet, og alt er i orden? HUn er 4 år gammel, vært kjørt, og hatt små barn på ryggen ,men altså ikke ordentlig innridd. Annen trening? hun har stått et år grunnet seneskade, men den skal nå være helet, hun er derfor ikke i god form. Bør vel være greit å være i noen lunde form til hun skal følle?

3) Hvor ofte bør man ha veterinær tilsyn mens hun er drektig?

4) Boksen hun skal stå i er ikke veldig stor(hun kan legge seg ned, og snu seg uten problemer), de står ute ca 16 timer i døgnet, har dette noen betydning for føllet? Hun skal ant. følle på beite, da det kommer i juni som sagt.

5) Er faren for abort stor nå, såpass langt ut i svangerskapet? litt bekymret, da hun tross alt skal flyttes til et nytt sted, transport ol. (hun er transportert mye før)

6) Andre ting jeg bør vite om?

Dette ble mange sp mål!!! Men håper på svar fra dere!! Vil bare være sikker på disse tingene før jeg får henne...

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  10:32:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Først, Gratulerer da. Ikke noe å bekymre seg for...

1) Kan hun stå ute på samme sted som de andre hestene? De er stort sett veldig greie, men man vet jo aldri.
- normalt kan hun nok det. På min merket jeg også veldig godt at de andre hestene ikke utfordret henne. Hun var ellers lavt i rang, men når hun var drektig var hun på topp. Stort sett går dette bra! Det gjør sikkert ikke noe om dere kan gi henne en "pen" intro hvis hun f.eks. har mulighet til å gå på andre siden av gjerdet noen dager, eller bare sammen med 1-2 andre.

2) Hun er ikke innridd, bør jeg vente med det til føllet har kommet, og alt er i orden? HUn er 4 år gammel, vært kjørt, og hatt små barn på ryggen ,men altså ikke ordentlig innridd. Annen trening? hun har stått et år grunnet seneskade, men den skal nå være helet, hun er derfor ikke i god form. Bør vel være greit å være i noen lunde form til hun skal følle?
- hesten min har ALDRI vært greiere å ri enn når hun var drektig. I og med at hun er drektig har du all verdens tid til å bli godt kjent med henne før du sitter opp. Bruk tiden til masse bakkearbeid. Lei henne på tur, tømmekjør o.s.v. Event. kan du jo prøve å sitte litt på henne. Hun tåler det fint... min gikk i vanlig trening frem til februar (hadde også termin i juni). Men hun ble ridd litt frem til mai.

3) Hvor ofte bør man ha veterinær tilsyn mens hun er drektig?
- jeg hadde ikke noe mer veterinæroppsyn enn vanlig. Følg med på hesten, den forteller deg mer enn en veterinær. Hold øye med jurene og hvordan de utvikler seg. Hesten min begynte ved første drektighet å utvikle skikkelig med jur allerede 5 mnd før forventet følling.

4) Boksen hun skal stå i er ikke veldig stor(hun kan legge seg ned, og snu seg uten problemer), de står ute ca 16 timer i døgnet, har dette noen betydning for føllet? Hun skal ant. følle på beite, da det kommer i juni som sagt.
- hopper har føllet på små bokser før, men det er selvsagt en fordel om hun hadde hatt mere plass. Det beste er jo hvis føllet kommer som planlagt, og at det kommer ute. Hold nøye oppsyn med henne utover svangerskapet, spes. mot slutten for å se etter tegn som kan indikere følling. Om det bestemmer seg for å komme før tiden (som mitt gjorde), prøv å overvåk føllingen. Fort at det blir for trangt.

5) Er faren for abort stor nå, såpass langt ut i svangerskapet? litt bekymret, da hun tross alt skal flyttes til et nytt sted, transport ol. (hun er transportert mye før)
- dette er veldig individuelt, og spørs helt på hvordan hun takler forandringer. Om alt forløper greit og hun ikke stresser seg for mye blir det neppe noe problem. Ta det pent, og gjør alle forandringer gradvis.

6) Andre ting jeg bør vite om?
- skaff deg boken "Å få føll" - veldig informativ angående drektighet, fødsel og dagene etter. Tilkall veterinær for å sjekke tilstanden hennes noen ganger hvis du er usikker.

Lykke til, morsomt med føll...

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Pila-Mor

Skrevet - 22/12/2003 :  16:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
VIXI: TUSEN TAKK FOR GODT SVAR!!!! Begynte å bli nervøs her nå, men tror du klarte å roe meg ned! Skal skaffe boken så fort som mulig!

Igjen: tusen takk!!!

Gå til toppen av siden

celine

» VIP

Skrevet - 03/01/2004 :  01:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er morro med drektig hoppe jeg skal ha føll allerede i begynnelsen av mars. det er litt tidlig ,men det klaffet på første forsøk noe jeg ikke hadde forventet. hun er 9 md på vei å jeg kjenner det sparker å sånt, det er kaldblods det å. det er kjempe spennende .jeg kommer til å ri på henne så lenge hun orker ,men jeg skritter bare barbakk på henne nå.
alt kommer til å gå bra for deg tenker jeg du får ha lykke til
Gå til toppen av siden

Pila-Mor

Skrevet - 03/01/2004 :  17:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi får håpe det går bra for oss begge to!!!!! Si ifra når du vet!! Hadde vært gøy! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.