hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - låsning i kne
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 låsning i kne
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Snøros

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  20:52:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei;) jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med noe.. Jeg har en nordlandshest på 11år. Han har hatt problmer med låsning i kneet, spess i venstre, men også i høgre bakfot. Den låser seg skikkeli, og han kan ofte hoppe rundt på de andre beina før foten låser seg opp igjen. Det virker ikke som om han har vondt heller, men sikkert ganske plagsomt. Dyrlegen mener det er patella låsning, men etter som en venninne av meg har en hest med patella låsning, ser jeg at dette ikke kan vere det samme. Hesten min har låsningen en liten stund, går jeg med han så ordner det seg for en stund, går jeg en lenger tur med han forsvinner den. Det jeg ser er at foten låser seg, så låser deg seg "opp" og han drar foten fort til seg. Jeg har snakket med diverse " erfarne hestefolk" og spatt er så godt som utelukket. Håper noen har tips til meg. PS: hesten er ikke så mye brukt, så dette spiller kansje også inn.

Thai-Silk

Skrevet - 08/03/2007 :  12:37:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Patellhaking kan du få i mange forskjellige grader.Noen låser skikkelig mens andre er det så vidt du merker det på. Jeg synes det høres ut så patellhaking og når det låses må du ikke gå forover men rygg da låser det fortere opp. Du må høre med veterinær om hva du skal gjøre. Vi hadde en ridehest med parellhaking og han måtte slaktes for han hadde veldig vondt. Tror det blir verre med årene? Prat med en veterinær så får du gode rådm og veiledning
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/03/2007 :  23:14:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, patellaopphakning er en arvelig sak, som man er meget interessert i å få kartlagt hos nl-hesten, for da kan man finne ut hvilke hester som avler dette - mer eller mindre.

Andre arvelige tilstander man også er oppmerksom på er klapphingst/urhingst. Begge tilstander kan arves fra både mor og far, så man er meget interessert i å få klarhet i dette.
Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 09/03/2007 :  12:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm... ja, takker for alle svar:) det som er, er at jeg ikke ser antydninger til låsningen på sommerhalvåret, ganske merkelig det der, kan ikke seie at det har blitt noe verre, han har hatt dette i 2 år nå.. Tror ikke han har vert plaget med det før heller.. Kan det bare vere lite bruk? Han er generelt lite brukt, når han blir brukt ser jeg ikke noe på foten. Men skal snakke med dyrelegen.. Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 09/03/2007 :  21:20:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forresten.. Da jeg kjøpte hesten for 3 år siden tok veterinæren bøyeprøve på Benjamin, og dei kunne nesten ikkje vert bedre og veterinæren var ganske fornøgd med prøvene. Kan det vere pga lite bruk? At han er veldig stiv? Bare lurer:) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  00:23:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, det kan være pga. lite bruk, fordi gode og sterke muskler "støtter opp" kneet og holder kneskjellet (= patella) mer på plass.

Hvis du går inn på nl-folkets Rimfakse.no - og registrerer deg som bruker, kan du spørre om dette på Forum. Sikkert mange som har erfaring med dette, og kan gi deg svar.
Gå til toppen av siden

Snøros

» VIP

Skrevet - 10/03/2007 :  16:30:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok:) tusen takk for alle svar:) Skal sjekke ut den sida ja. tenkte kansje at det med lite bruk også kunne spille inn på dette. Siden han plutseli fikk det for ett par år tilbake. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.