hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kastanje på kodene?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kastanje på kodene?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  00:55:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding

Er det normalt at hesten har "kastanje" på kodeleddet/koden? Hesten min har det på alle 4 bena..? (slik som de har på innsiden av knærne/fotene)

Lopke

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  03:04:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jupp.. Lopke har og noen små dutter på kodene sine.. får da håpe det er normalt. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  06:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sett slike "kastanjer" - vel mer lik lange, tykke negler - på en del hester med rikt hovskjegg, men aldri på "skjeggløse". Vil anta at det er hornrester etter en tå - som ble borte for noen millioner år siden i hestens utvikling. Altså det samme som kastanjene som sitter lenger opp på beinet. Noen raser har bare små, flate kastanjer, mens andre har store, som vokser, og til og med må klippes av og til - siden det er hornstoff, som i hoven.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 21/02/2007 :  11:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Katie har også i kodeleddet ja, selv om hun er skjeggløs som T. Boysen sier.
Gå til toppen av siden

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  17:45:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding
Bra at det ikke bare er min kar som har det.
Syns de har blitt lengre, gjør det noe om jeg korter dem litt ned, eller skal de være i fred?
Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  18:34:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
La de være i fred.! De skal være der. De kommer ikke til og vokse så de blir lange.
Helt normalt=)

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2007 :  22:33:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Aldri sett noe liknende.. Hm, må sjekke en gang til
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  03:55:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Terna har også sånne! Pleier å klippe de ned, for de bare vokser å vokser blir bare laaange om jeg ikke gjør det=P Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  05:48:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klipp ivei, hvis hestene deres har slike "negler" i hovskjegget. De er det samme som kastanjer, og på noen hester bør de klippes - som negler.

Nytt for meg er at raser som ikke har hovskjegg også har slike "negler" bak på koden, da jeg trodde dette var et "primitivt tegn" på raser som stammer fra den gamle ur-rasen "skogsehest", som bla dølahesten stammer fra. NL-heste stammer fra steppe-hesten, som har overlevd i alle tider i nordlige steppe-egner = dagens mongol-hester. Om sommeren er de blanke, korthårete og flotte å se til, mens om vinteren minner de mest om lanraggete geiter. Det er interessant å ha en hest som VISER at den er en "naturlig hest".

Må da i samme setning nevne at jeg har hatt med arabere og andre "opprinnelige" hesteraser å gjøre, og det er har vært interesssant å observere hvor "naturlige" alle hester kan være - hvis de får muligheten til det.

Men da må dere ikke tro at jeg selv har en "villhest". Min gamle dame er vokst opp, og har levd, i en stall som driver utegang i sommerhalvåret, men om vinteren kan jeg LOVE at min gamle hest blir meeget fornærmet hvis HUN ikke blir tatt inn først om ettermiddagen - når det er godsaker i krybba. He he - vi hadde en vikar for stallkaren her et par uker - og han nye fikk KLAR beskjed om at "Sunnive måtte slippes inn først" - hvis ikke, kom hun til å hoppe over - eller i verste fall - bryte ned gjerdet, for å komme først inn....

Og, i denne sammenheng gjelder det å ha oversikt over rang-ordningen i flokken. "Sjefsmærrene" MÅ først inn, og så de andre etter rang.

Da hjelper det IKKE å være "stolt heste-eier" - om "sjefsmærra!" er en gammel, utrangert døl, og IKKE din "premie-spranghest". Den største "premieplukkeren" er som regel den hesten som har lavest rang i hesteflokken - heldigvis for heste-eieren/rytteren....

Hååper at noen av dere forstår hva jeg her "sier"...... - og siterer et gammelt ordtak: "Om hesten visste styrka si så let han inga rida seg.."

DEN dagen din hest finner ut at den er sterkere enn DEG - ja, da har du et problem!

- Noen som forstår????
Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  16:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier bare å pille de av jeg.. Chargo (ponnin min) har kun synlig på venstre bakkode. piller den ned.. og de kastanjene ved hasene, frem "knærne". Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.