hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gnagsår!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Gnagsår!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 19/02/2007 :  01:44:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå begynner jeg å bli frusrert av alle gnagsårene som dukker opp på hesten min. Han fikk først gangsår av dekkenet på manken, så jeg kjøpte en bogbeskytterfor å hindre dette. Funket bra det på manken, men så begynte bogbeskytteren å gnage på bogen. Så da kjøpte jeg en annen, i fleece denne gangen for det virket bedre. Men ingen endring. Har jo vasket og passet på at ikke noe flis hang på. Så nå vet jeg ikke hva. Samme problem med med salgjorten. Hadde først en gjort i ren lær, men den gnagde, kjøpte så en strechgjort med 2 par pus som jeg vasket og byttet på jevnlig. Fortsatt gangsår. (eller ikke akkurat sår da, bare sånn at huden syntes godt, altså hårlaget blir borte), så har jeg kjøpt en anatomisk dressurgjort denne gangen, og tror du ikke den gnager den og. Jeg vasker den jo jevnlig den også. Dette er på en barbert hest. Blir så frustrert jeg. Prøver virkelig å få slutt på dette. Det har aldri blitt ordentlige sår, men jeg ser jo at hårlaget forsivnner.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/02/2007 :  08:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve å bruke mindre dekken - minst mulig - OG å ikke barbere. Nå nærmer jo våren seg og "vinterklærne" kan pakkes bort.
Har du alltid barbert hesten din? Har den alltid gått med dekken? Hva slags hest? - Har du PRØVD uten?

Har selv hatt å gjøre med arabere, fullblods, trakhenere mm. som aldri har sett et dekken. "Naturlige raser" (Fjording, Døl, Nl-hest, Islender m.fl.) har sjelden behov for dekken, og enda sjeldnere nytte/"glede" av å bli barbert.

Dette er bare et velment råd, siden jeg har holdt på med hester av alle slag gjennom snart 40 år, og dekkener har jeg "sluppet" å bruke - og ingen av de hundrevis av hester jeg har hatt/kjent/ridd har hatt bruk for dekken - uansett rase og "naturkrefter".

"Gi NATUREN en sjanse....."

Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  11:40:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
Hmm, høres ut som en hest på stallen der jeg står.
Ville prøvd å la hesten stå uten dekken et år (selvsagt ikke barbere heller da), for å se om hårkvaliteten blir bedre da. For om hesten har brukt dekken/blitt barbert mange år på rad, kan hårkvaliteten bli dårlig ettervert...
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2007 :  00:16:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Dekkener kan jeg ikke tipse deg om - men gjorder derimot...Hesten min er døl/kaldblods, aldri barbert - men allikevel fikk hun gnag av et UTALL salgjorder. Og jeg har prøvd alt fra lær, bomull, anti-gnag (likssom...) osvosvosv. Jeg har endt opp med en "god, gammeldags" streng-gjord!!! Endelig en som ikke gnager! Anbefales!!
En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2007 :  13:09:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
vitamin-tilskudd?
høres ut som en hest på stallen der jeg var før, ble barbert, og så falt hårene av det utstyr/dekken "gnagde", dvs, gjordt, fortøy, hodelag, shabrak, sjenkel osv... den fikk tilskudd av B-vit.
B-vitaminer styrker pels og hover. Og da kom pelsen tilbake og pelsen ble blank og fin ijen, den var matt og tjafsete...
B-vitamin tilskudd er anbefalt og gi til barberte hester..
B-vitamin kan du få kjøpt på felleskjøpet, som "Selen med Biotin og E-vitamin"
Biotin er B-vit som styrket hover og pels. selen er bra for musklene, senker høye muskelverdier, og e-vit er kjekt og få:P
kjøpes i 20kg sekker, og en multivitamin-kopp om dagen eller mer, er nok:)
anbefales;)

Redigert av - LineWara den 20/02/2007 13:14:22 Gå til toppen av siden

EmblaE

Skrevet - 21/02/2007 :  10:04:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Polo Sunshine =) Høres ut som vitaminmangel. Noen hester har dog dårligere/mindre slitesterk pels enn andre. Så lenge han ikke får sår, lider han neppe. Det er nok bare pelsen som er "myk". Det hjelpre neppe å la han stå uten dekken et år. Kvaliteten på pelsen blir jo den samme - bare den er lengre.

Så er her noen som driver å gnager til stadighet om "nei fysj og æsj - dekkenbruk - det er jo ikke NATURLIG".. ;) blir litt lei jeg. Det er ikke NATURLIG å ri hesten svett når det er vinter heller da. Om vinteren sparer hesten energi og svetter ikke, derfor er det bra å ha pels - i NATURLIG tilstand. Mens når man rir, blir hesten svett - det er neppe så behagelig å løpe rundt på en ridebane med en tykk ullkåpe på heller. Man blir svett. Og for mange er det ikke noe alternativ å la hesten nærmest stå hele vinteren. Så give it a rest. For en stund i alle fall...
Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2007 :  10:59:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
enig med EmblaE om dekken og barbering. hester som går i trening om vinteren, som får mye pels, svetter mye og jobber hardt kan godt barberes, for det blir jo spm å gå på treningsstudio og løpe på tredemølle med varmedress, ikke serlig behagelig og trene da...
lang svett pels et jo heller ikke så bra, for noen hester får svetteutslett, flasser, og klør, pga at å svette så mye som de gjør under trening er ikke naturlig og man kan jo ikke vaske hestene i 10-20 minus...

min hest (spranghest) barberes om vinteren, og da er han som en ny hest under trening, han orker mere, vil mere, står på å trives... så at hester ikke har glede at å få av "varmedressen" når det er snakk om hester som trenes hardt til konkuranser og stvnet ol tror ikke jeg noe på:)
og vis hesten blir matt i pelsen og den lett gnages av, er det mest sannsynelig mangel på B-vit, og når de barberes trenger de litt ekstra for å styrke den korte pelsen sin:) det er også lurt og bruke dekken som er glatt inni, så ikke pelsen "rufses" opp, men heller får ligge i fred.. horseware har mange brae dekken, rambo, rhino og amigo.
de er glatte inni og ligger kjempebra på hesten, og kvaliteten er super!!
link: http://www.horseware.com/
men jeg vil anbefale deg å gi vitamintillskudd til hesten, og se om det blir bedre:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 27/02/2007 :  20:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips;) Jeg var nødt til å barbere da det var 10-12 varmegrader omtrent hele desember, og når man rir på ridebanen mye, så var det helt håpløst da han svettet så enormt med all den pelsen. Må man ikke sjekke blodverdiene før man tar vitamintilskudd, så man ikke gir for mye? Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2007 :  12:21:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
vis du skal gi b-vit med sprøyte, som mange bruker, må dyrlege sjekke ja...
men det tilskuddet jeg bruker, Selen med Biotin (B-vit) og E-vit er et vanelig tilskudd for hester med dårlige hover/ dårlig Pels og hester med høye muskelverdier, og hester som trenes hart får ofte dette tilskuddet pga selen, som er bra for musklene.
selen senker høye muskelverdier, så musklene ikke stivner og melkesyre og andre avfallstoffer som samles i musklene etter hard trening fosvinner raskere...
B-vit for pelsen og hovene, og E-vit er bra for noe det også, men husker ikke hva:)
du får kjøpt dette på felleskjøpet, 20kg sekk, og det holder seg bra, så har du det lenge også da:)
anbefales på det sterkeste:P

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden

B.R.Løvehjerte

Skrevet - 05/03/2007 :  15:35:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest får også gnagsår av dekken og gjordt.. det er irriterende.. men varmblods er vel kjent for å ha litt mer ømfintelig hud?! Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 06/03/2007 :  08:36:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
I år har lille hoppen min gått helt klar av enhver form for gnag fra dekken (*bank i bordet*) så min teori er at dersom du finner det riktige dekkenet med den rette passformen til DIN hest så skal dette ikke være noe problem....Men dette krever jo litt prøving og feiling (og et og annet dekkenkjøp). For min ganske nette lille fullblods har Horseware Amigo og Weatherbeeta Landa fungert veldig godt! Bucasen i fjor ga gnag så den bruker vi ikke så ofte.... Men igjen dette er jo helt individuelt og man må nesten bare prøve seg fram.... Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2007 :  12:32:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
Horseware dekken er helt utrolig brae dekken!! de har en glatt innside av nylonstoff som gjør at hesten ser blank og fin ut. i tilleg får de ikke gnag av de, og passformen er super;)
www.hestesport-centeret.no har 25% tillbud på vinterdekken nå, og de anbefales!!
prøv også vit-tilskudd, som nevt lengre opp, kan rett og slett være dårlig "kvalitet" på pelsen/huden av vit mangel, noe som ikke er uvanelig;)

*** www.hesteliv.com ***
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.