hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Å rygge hesten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Å rygge hesten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  21:36:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Å rygge hesten er jo ganske dominant, har jeg lært.
Men hva skjer med at hesten min nekter å rygge for meg utenom på gangen.. Når jeg leier han ute eller i ridehuset.

Hender han sjefer for mye. Og da prøver jeg å rygge han tilbake og sette han på plass istedet for å klaske løs på hesten og kjefte og smelle, som alt for mange gjør.

Hesten min tåler ikke aggresiv atferd fra rytteren, da blir han veldig frustrert, sinna og blokker helt ut.

Problemet er at hesten vil ikke rygge.
Jeg har begynt å lure på om han ikke forstår det.
Prøver jeg en mild metode som å stille meg foran hesten og heve skudrene og rasle litt i tauet. Så heve han hodet og nikker, så går han til siden. Jeg bruker da hendene og dytter han foran på bogen, da går han bakover, til siden, og skyndter seg foran meg.

Dette må da være at han prøver å dominere meg?

Jeg kan fint rygge han når jeg sitter på og rir.

Noe annet er at han går rett ut av vaskespiltet når jeg har snudd.
Han går med RETT ned.
Gjør jeg det om igjen og er litt irritert, så står han der til slutt, men neste gang er det somregel samme greiene om igjen,

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2007 :  22:46:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Enkelt og greit - mangel på respekt.

Tren mye fra bakken med han. Lær han å vike for press. Tar du på rompa og inntar en dominant kroppsholdning skal hesten vike for presset. Gjør den ikke det kan du prikke den på rompa. Det synes de fleste hestene er ubehaglig, og når det ikke slutter av seg selv vil de komme seg unna = de viker for presset. Så når hesten forstår press på rompa kan du trene på at han skal rygge.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/02/2007 :  12:00:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
har han rygget før da ?

Rygging under rytter og fra bakken er to helt forskjellige signaler. Så hvis du er usikker på om han kan rygge fra bakken, så lær han det :) Kort og godt :)
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  12:06:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Han viker for press på alle andre kanter.
Det er null problem.
Jeg kan dytte hesten i versade når jeg leier. eller for og bakpartsvendinger.

Han kan jo rygge ellers..
På gangen og slikt..
Og jeg kan rygge han to steg ute, men så går han i mot meg i stedet. ( da står jeg ved siden)

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  15:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å stå på siden av hesten og be den om å rygge?? Da kan den ikke gå deg ned heller.. Du har tak i tøylene og hvis den forstår rygging med rytter kan det være dette går bedre? Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  23:03:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
ja, kan jo det i førsten.. problemet er jo bare med leietau etterhvert.
Men har merket at man kan ikke drive horsemanship ( løs på volte eller lignende) med han, for det blir han ikke med på..
Så jeg må liksom være veldig streng hele tiden for at han ikke skal overgå meg på en måte
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2007 :  23:45:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Hvis man ikke kan drive med "horsemanship ( løs på volte eller lignende)" med han fordi "det blir han ikke med på" så kan det ikke bli gjort rikitg.

Horsemanship er ikke å "jage" hesten rundt i en rundpaddock som så mange tror, det er bare en bitteliten del av det. Horsemanship er rett og slett å kommunisere med hesten, og om man er totalt avhengig av en rundpaddock hver gang man skal "trene NH" (som så mange fint sier det) så er det en stor missforståelse.

Som jeg sa, NH er kommunikasjon. Jeg har basert hele mitt hestehold på NH-prinsipper, har vært i rundpaddock en gang, da hadde jeg med den ene hesten min på kurs. Ellers har jeg oppnådd de samme resultatene ved å trene fra bakken.

Men hvordan er hesten din dersom du skulle leie han på tur. Er du på tur med hesten, eller er det hesten på tur med deg? Hvordan oppfører han seg med andre hester?

Som jeg nevnte i det første innlegget mitt her høres dette ut som et respektproblem. Og det er ikke noe som vil løse seg på en, to, tre. Du må jobbe med hesten fra bakken, lei den på tur, "lek" med den i ridehuset.

Om den allerede skjønner den skal vike for press er det bra. Du må lære den at det er bedre å høre på deg, hvis ikke blir det ubehagelig for den på en IKKE VOLDLIG MÅTE. Ubehag kan være at du pirker han fremme på brystet feks.

For å løse dette "problemet" tror ikke jeg rundpaddovck er svaret, snarere tvert i mot når det ikke blir gjort riktig.

Bakkearbeid, bakkearbeid og atter bakkearbeid. Gjerne i grime. Prøv deg frem en liten stund, se om d får noen respons

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  13:06:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Altså.. veit helt fint hva horsemanship er.. Har drevet med det på mange andre hester, og har vært fullstendig vellykket.
Har selv vært på NH kurs og har bøker.
Jeg bruker jo kroppspråket når jeg f.eks longerer og slikt.
Han er ikke noe problem å leie og går alltid bak meg og aldri foran.

Jeg kan ikke ta han i rundpaddock fordi han hopper ut.
Og det er alt for risikabelt.

Det er nok med at jeg slipper hesten og stiller meg i midten.
så dette må nok heller skje på et avgrenset område i ridehuset, på en eller annen måte.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  15:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med om du stiller deg på siden og har tak i tøylene fra bakken.. prøv å få den til å rygge mens du samtidig gir tegn på bringen at den skal flytte seg.. om den forstår det kan du jo prøve å stille deg foran å gi trykk forsn på hesten.. rygger den da og er du på rett vei. Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  23:21:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Men som jeg skrev, NH kan utmerket godt praktiseres uten å bruke rundpaddock, longering mm.

Grime, leietau og tid/tålmodighet er alt som trengs

solanju

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  23:39:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Å bygge opp tillit og respekt er å få hesten til å adlyde deg også i de små tinga. jeg hadde tatt tak i denne vaskespilt-oppførselen og andre små ting MED EN GANG. Bajas begynte først å respektere meg når jeg blei PERFEKSJONIST på han HELE tida. Altså, HVER gang jeg ber om et bein, skal han løfte rolig opp, gi det rolig til meg når jeg ber om det, og når jeg setter det ned, skal han være avslappet helt til hele hoven er godt planta. Når jeg leier han, har han en plass, og der skal han holde seg. Stopper jeg opp, forventer jeg at han også gjør det, og ikke bare valser vidre. Når jeg ber han om å stå, har han bare å gjøre det. Om han ikke gjør som forventet, korrigerer jeg rolig og bestemt så mange ganger som må til før han gir opp. bajas reagerer EKSTREMT negativt på alle former for straff bortsett fra stemmebruk og gjentatte korrigeringer.
I vaskespiltet hadde jeg bedt han om å stå, og forventet at han sto i ro. på minste tegn til noe annet hadde jeg korrigert. om han prøvde å gå meg ned, hadde jeg brukt så mye press som var nødvendig for å stioppe han. Om nødvendig hadde jeg brukt en pisk og viftet opp forran meg. om han kom seg ut en gang, hadde jeg bare begynt på nytt, og forlangt det samme om og om igjen. Blir forferdelig kjedelig å være i det vaskespiltet i en 4-5 timer, så før eller seinere kommer nok denne hesten til å finne ut at det er mindre jobb å gjøre som du sier. da har du vist deg som en leder han kan regne med at er vrangere og mer konsekvent enn han. det er nok det han vil!
La han aldri aldri få slippe unna med små tulleting, men vær nøye på å korrigere alt du ikke vil at han skal gjøre. etterhvert blir det mindre å korrigere om du bare tar alle småsaker i begynnelsen.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2007 :  16:34:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
det er allerede begynt;)
i dag i vaskespiltet tok jeg å leide han inn, samtidig tok jeg tak i den ene tauet som er på motsatt side der jeg leier, så når han prøve å gå så hadde jeg tauet som en sperre foran, da reagerer han, fodi det presser over ett større område, også pirket vi på hvor han skal stå.
Så vi får se om dette hjelper etter en stund, så jeg kan kutte ut å bruke det tauet.
Tvers over gangen for vaskespiltet så er det nemlig en boks. Og en gang så dro han avgårde inn i den, mens hesten stod inni boksen.. Lite kult
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.