hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - opp og ned i vekt ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 opp og ned i vekt ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 17/02/2007 :  18:58:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok takk Gå til toppen av siden

Kanskje

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  13:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Har lest alle innleggene, og det høres ut for meg at årsaken er grovfôret. Hvis jeg leser mellom linjene, så har hesten hatt/har diaré i lange perioder av gangen, og dette høres veldig kjent ut for meg - vi har hatt det samme på vår hest, og jeg har måttet "utdanne" meg på fôring! Årsaken til opp- og nedturene kan være at høyet ditt varierer veldig i kvalitet (jeg går ut i fra at du ikke fôrer med silo/rundball?)!

Det kan være at hesten din er følsom for høyt lingnin-innholdet i høyet, noe som gir utslag i langvarig diaré fordi tarmbakteriene i tykktarmen dør. At dyrlegen foreskriver kli, er normalt, men i ditt tilfelle ikke det lureste. Derimot kan Biola hjelpe til med å tilføre melkesyrebakterier, som tarmen har for lite av i din hests tilfelle. Dette vil likevel ikke fjerne problemet, før du har gjort noe med grovfôret!

DET VIKTIGSTE du kan gjøre er å forsikre deg om at HØYET HAR EN HØY FORDØYELIGHETS-PROSENT (for hest), og i første omgang kan du foreta en liten "analyse" selv.

1. Høyet skal ha mere blader (ca. 60 - 65%) enn stilk, og uten frøkapsler (har det frøkapsler, vil det si at det er høstet for seint, og høyet vil derfor være rikere på stilk enn på blad...).
2. Det skal være støvfritt.
3. Det skal være grønnlig i fargen.

For å hjelpe på dagens situasjon, vil jeg anbefale å gi opptil 2 KG GreenPower daglig, da dette er garantert å hjelpe på mage/tarmbakteriene, og gi masse næring til hesten!

Ikke gi fri tilgang på grovfôr. Hvis dette er årsaken til at hesten mister hold, vil problemet bare øke. Gi en dose tilpasset normalvekten til hesten (daglig rasjon målt i tørrstoff: 1,5 x hestens ønskede vekt / 100), og trekk fra antall KG du gir med GreenPower.

I tillegg bør du unngå kraftfôr med mye stivelse og melasse. Champion Ekstrem eller Eggersmann Vital/Senior-müsli, kan begge anbefales (også Spillers og Dodson&Horrell har slike fôrtyper).

Hvis du har anledning, bør du sende inn grovfôret til analyse, men husk å si fra at du vil ha fordøyelighets-prosenten oppgitt!

Jeg anbefaler deg å kjøpe boken "Den store Foderbog". Her vil du få svar på masse spørsmål, og den er lett å lese selv om den er på dansk!

Lykke til!
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 23/02/2007 :  13:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ikke enkelt d dær...
Sliter selv med samme greia,men min sliter av og til med magesår 2 gangen han har d på 4 år nå.Er super sensitiv i magen.
Har han vær til gastroskopi?Er å anbefale.

Godt grovt høy er det beste synes jeg.Fri tilgang så han får spise så masse han orker.
Har også brukt urter mot mage.Har funka fint!!
Ta prøve av høyet hvis du har mulighet.

Håper du finner ut av d!
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 23/02/2007 :  21:44:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei tusen takk alle sammen=)
Hesten min går på silo for !!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.