hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - rulling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 rulling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  18:09:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Når jeg var i danmark så jeg en hest som hadde sko som var runde ved tåa.
Iflg, han jeg spurte så var disse de beste skoene fordi de gikk med bevegelsene?
De så ganske fine ut, men har ikke sett noe lignende i norge.
Noen som vet noe om denne typen sko og skoing??
Har en hest som er litt klumsete og ofte setter frambeina litt for spisst ned, så ble litt nysgjerrig.

frkelin

Skrevet - 11/02/2007 :  07:58:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som Natural Balance sko, som du kan lese om litt lenger ned på denne siden i en annen diskusjon. Veldig mange hester har overrulling for langt frem under foten og dette er ikke så bra for hestens bevegelser og høver.
En hest som er klumsete og setter ned bena litt unormalt kan veldig gjerne få store fordeler av en litt annen hovpleie enn den får nå. Det skjer mye på dette området og det er nå mange meninger om hvordan høver bør trimmes og stelles og skos. Det er et spennende tema så det er nok ikke så dumt å lese og finne ut mer om alternativene dine. På sidene til Natural Balance- skoene og på endel barfot sider står det masse om hovvinkler og hvordan høver bør se ut og fungere. Endel gammel kunnskap om høver ser ut til å være tapt i endel hovslager-miljøer og "moter" med lange tær og høye hæler er utbredt. -Dessverre for hestene.
Høver kan utvikle seg og forandre seg MYE når de får riktig stell og trim og hestens bevegelser endrer seg i takt med høvene.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2007 :  11:43:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Han har perfekte høver, men det ligger i bevegelsen, så dette ville kanskje hjulpet.
Men skjønte ikke så mye av den natural balance siden,.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/02/2007 :  20:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
"perfekte høver" kan være så mangt.... Perfekte høver er for meg høver som er behagelige for hesten og gir naturlige og gode bevegelser og støtdemping slik at belastningen for sener og ledd blir minst mulig. Tror ikke mange kan si at hesten sin har perfekte høver. Nyfødte føll kanskje, og ville mustang hester. Jeg har ikke sett en skodd hest med perfekte høver.
Men, det kan jo godt hende at hesten din har jevne høver uten sprekker som ikke pleier å miste sko. Da er de kanskje perfekte for deg fordi du slipper å tenke så mye på dem, men hvis hesten har dårlige bevegelser er gjerne ikke høvene optimale - for hesten.
Har du bilder?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  23:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han har perfekte høver, men det ligger i bevegelsen, så dette ville kanskje hjulpet.

Opprinnelig postet av hestefreek

Hvis du tror dette kanskje kunne ha hjulpet på dårlige bevegelser, så er kanskje ikke hovene perfekte after all??

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2007 :  14:09:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
altså.. i konsistens, formm helse.. Han har ALDRI problemer med ledd eller sener. Så jeg tror hovkvaliteten er rimelig bra.
Han går barfot hele sommeren, og sko på vinteren.
Grunnen til at han noen ganger snubler fordi han setter beina feil er fordi han er slakk og klumsete.
Han er ikke en hest som løfter beina lett og elegant for å si det sånn
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 18/02/2007 :  19:38:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høver og hovpleie er et stort og facinerende emne og jeg anbefaler deg å lese mer for å kunne ta gode valg for hesten din. Det finnes mange internettsider med bilder og forklaringer slik at den siden med Natural Balance sko kan virke mer forståelig. f.eks http://www.barefoothorse.com/

Min hest har fått et helt annet steg etter at hun fikk gode barfothøver. Men det krever bl.a en veldig sunn stråle, noe de færreste hester har. Nå har hun begynt å sveve litt mellom hvert steg i trav, og hun virker mye mer balansert i galloppen. Hun strekker bena godt frem og lander tydelig på "hælen". Overrullingen har kommet veldig langt bak og hun sliter av en jevn vinkel i tåa. Høvene ser veldig små ut, sammenlignet med de fleste skodde høver.

En annen ting er jo å trene variert og holde hestens motivasjon oppe for at den skal gidde å anstrenge seg og ha arbeidsglede. Mange ting vil påvirke og alt henger gjerne sammen.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  20:00:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Humm..
Husker at når hesten min stod til beridning i Danmark, så ville berideren gjerne ha sko på ham ettersom han trodde det ville slite for mye på høvene.
Men hovslageren ville ikke gjøre noe for han mente at hesten min hadde høver om var bedre uten sko enn med.

Hesten gikk 3 mnd uten sko 5 dager i uka i ridehuset og 1 gang på tur.
Men ingen av hovlsagerene mine er villige til å skjære han noe særlig fordi de mener han trenger det han har.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/02/2007 :  15:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Barfothester bør aldri få trimmet levende såle, særlig i en halvmåneform i tåa. Lengden på hovveggen blir i stor grad bestemt av hvor nivået for levende såle er. Mange hovslagere nøler ikke med å raspe ned i sålen og det alene vil gjøre at hesten ikke klarer seg uten sko, så det er kanskje bra at hovslagerne dine ikke vil ta vekk noe fra høvene hans.
Var steget til hesten bedre når han sto i danmark og var uten sko hos berideren? Det kan jo være litt interessant om det har blitt dårligere etter at han har fått på sko, dersom han tidligere fungerte fint uten.
Dersom hestene din ofte lander med tåa først kan det tyde på at han har ubehag fra hælene. Nivået i hælene bør ikke være over nivået for levende såle (ikke mer enn et par mm) og strålen trenger stimulering fra underlaget ved passiv kontakt, slik at strålene ikke bærer mest vekt, men at de berører underlaget litt allikevel for hvert skritt.
Svært mange hester har stråler som er angrepet av sopp uten at eier eller hovslager oppdager dette. Jeg har endelig fått strålene på hesten min i fin form og det er først når strålene ble sunne og sterke at hun fikk dette fine steget.
Jeg prøvde litt forskjellige ting; fotbad med 1 del klor og 4 deler vann. Hoven i en bøtte med denne blandingen i 20 minutter noen ganger pr uke. Med 4 hesteben tok dette veldig masse tid så jeg gikk over til en spruteflaske med 1 del klor og 2 deler vann som jeg sprutet under høvene hver gang jeg renset dem. Jeg prøvde også eplesidereddikk og vann som fotbad. Jeg skrapte også strålen med hovskrapa og tok vekk løse filler og prøvde å komme ned til hard "gummiaktig" stråle. Kloren desinfiserer og dreper sopp og bakterier. Eplesidereddik gjør miljøet surt og lite gunstig for sopp å leve i. Jeg prøvde også Kleratex Hoofgel, men den luktet vondt og virket som et veldig sterkt stoff som pensles på hver dag for å drepe sopp og bakterier og stanse vann fra å trenge inn i høvene.
Nå har jeg funnet et økologisk alternativ til alle disse tingene som jeg sprayer på hver dag når jeg renser høvene; Optima-ph. Den er ikke giftig men hjelper høvene og strålene å holde seg sunne. Den inneholder en type eddik og klorofyll osv som skal senke ph nivået og holde huden sunn.
Samtidig er det jo viktig at strålen holdes ren og tørr så godt som mulig. Dvs møkke der hesten står hver dag og rense høver hver dag.
Du kan jo vurdere om strålene til hesten din kanskje kan bli sunnere og sterkere?
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2007 :  16:40:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
han går egentlig like bra med som uten sko, jeg merker absoultt ingen forskjell.
Hesten min har sur stråle ja:P Kroniskt!
Så smører på ren tjære som hjelper veldig mye.
Og siden man ikke kan ta hovtjære på en fuktig stråle. så bruker jeg noe blå greier.. husker ikke hva det heter. Det er også veldig bra
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/02/2007 :  17:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det du bruker på strålen er nok temmelig giftig. De alternativene jeg nevnte vil være mindre kreftfremkallende bl.a - for både deg og hest....
Og høvene vil få bedre blodsirkulasjon uten sko og det er på sikt bra for strålen så hvis hesten ikke trenger sko ville jeg latt den få slippe.
Det er forskjellige ting som kan angripe strålen og de samme produktene kan ikke brukes på stråle råte som sopp, f.eks. Kanskje du bør prøve noe nytt hvis du har brukt tjære og blå greier og det fremdeles er kronisk? Noen ting som angriper strålen skyldes bakterier og når bakteriene drepes kan soppen leve av dem.... Noe i den retning slik jeg har fått det forklart.
Alle hovproblemer bør også sees i sammenheng med foring. For mye sukker og stivelse i kosten vil redusere hovkvaliteten. Dersom hesten stadig har høyt blodsukker pga mye kraftfor og søtt vil dette gi gode leve-vilkår for sopp i strålen. Soppen kan kapsle seg inn og ikke lenger være avhengig av fuktighet fra omgivelsene. Da må vi hjelpe hesten sitt eget imunforsvar å bekjempe sopp i høvene. Jeg leste noe forskning fra USA på dette og hester med godt imunforsvar og riktig foring var mye mindre utsatt for sopp og WLD i høvene.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.