hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ødelegger dekkenet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Ødelegger dekkenet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Polaris79

» VIP

Skrevet - 10/02/2007 :  16:58:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en hest på stallen som er kronisk dekkenspiser. Han tar tak, røsker og river til teppet er totalt ødelagt. Dekkenene passer selvfølgelig, og skulle ikke volde ham ubehag på noe vis. Det skal nevnes at han tar tak i alt av tøyler, tømmer og øvrig utstyr også, det ser ut til at han er svært glad i å plukke på ting generelt. Han er en kreativ sjel som lett kjeder seg. Dekkenspisingen foregår kun utendørs, og han står ute 12-14 timer hver dag. Han ser ut til å fryse lett, har et skur i luftegården der han står kontinuerlig og trykker når været er surt og han er dekkenløs.
Er det noen som har erfart noe lignende, og har tips å komme med? Må legge til at flere typer antibit-spray er forsøkt, uten hell.

rusket

Skrevet - 10/02/2007 :  18:50:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min forrige hest ødela alle dekkenene han hadde, beit dem rett og slett i stykker. Dette var også ute i luftegård, inne fikk han stå uten dekken siden han beit dem i stykker der også. Han klarte å stå uten dekken ute, ikke av typen som frøys.

Hva slags dekken har hesten på seg da, er det kun et vinterdekken, eller har han flere lag med dekken på? Kan det være noe med stoffet han ikke liker? Reagerer han på absolutt alle slags dekken?
Tror du at han biter i stykker dekkenet fordi han kjeder seg eller fordi han rett og slett ikke liker å ha det på? Hvis det er sistnevnte så er det jo litt vanskelig hvis han rett og slett fryser. Prøv med dekkenavvenning fra våren av, og hvis han MÅ ha dekken likevel, invester i et skikkelig slitesterktt. et 600 denier ripstop holder ikke mål kontra et 1680 ripstop :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 10/02/2007 :  20:07:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han gjør det med alle slags dekken ja- har ødelagt tre (av forskjellige typer) bare den siste uka. Jeg tror det er en kombinasjon av kjedsomhet og kreativitet. Han klarer seg bra når det er vindstille og kaldt, men under vind og regn fryser han, selv om han står i skuret sitt og sturer;) Planen er at han skal bli traver, og han er i moderat til hard trening. Så en helt dekkenløs tilværelse blir nok vanskelig, dessverre.
Det ser ut til at han lar dekkena være i fred inne- pussig type;)
Skal tipse eieren om et mer slitesterkt dekken. Tror du han får trøbbel med et 1680 denier, altså? Da hadde i hvert fall eieren blitt glad;)
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 10/02/2007 :  20:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
...middels til hard trening, skulle det selvfølgelig være:) Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  21:32:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
velkommen i klubben.. Lukas er ikke såå ille, da, men har ødelagt en fin håndfull dekkener. noen ganger er det andre hester som har tatt tak i halsen på dekkenet og DRATT, hehe, men for det meste drar han dem liksom så de sklir over halsen og tramper på dem til spennene foran ryker.. hehe.. Det siste han ødela (bare spennene, da, så det kan fikses) var glatt inni, ikke fóret, så det hjalp nok hehe..
nå har han et bobledekken fra horze, de enkle billige, som av en eller annen grunn holder seg på... med bakbensstropper (eller hva det heter) vel å merke

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/02/2007 :  21:53:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså Oden har to dekken fra Horsewhare, et rhino og et rambo. Ene hesten på utegangen pleier å BITE seg fast i dekkenet og bokstavlig talt henge på slep etter oden, med tenna godt planta i dekkenet. Ikke så mye som et merke i det dekkent, det har virkelig tålt mye juling, rulling og gnikking.

Står hesten alene i luftegård eller med flere? Finnes jo ting som aktiviserer hesten i luftegård, eks gi pellets i forball, yogaball har jeg sett hester syns er veldig artig, store greiner de slenger rundt osv.

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 10/02/2007 :  23:10:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
har akkurat samma problemet her, min er ekspert på å ødlegge innedekkenet imens han er ute oxo kommer han inn med utedekkenet helt uten flenger.. hmmm har fått ødelagt tre vinterdekken i vinter, og 4 innedekken... Kjønner fortvillelsen din, lagde oxo en tråd som denne da han ødelagte dekkene som verst..
FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  00:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener ikke å være skadefro, men jeg er så heldig å ha en hest som aldri har behøvd å ha på seg et eneste dekken - og de par gangene det har vært prøvd - av "omsorgsfulle forryttere" - så tok det bare noen minutter, så lå dekkenet i fillebiter i et hjørne.

Forstår deres frustrasjon over tusenvis av kroner som forsvinner mellom kreative hestetenner. Ja, for hestene får vel uteforing, og da kan ikke et "dirty triks" gjøre susen - nemlig å feste på hesten en sånn mulepose....
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/02/2007 :  10:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, for hestene får vel uteforing, og da kan ikke et "dirty triks" gjøre susen - nemlig å feste på hesten en sånn mulepose....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Jeg så en reklame hvor en "dings" ble festet rundt halsen på hesten, dette skulle motvirke dekkenbiting. jeg vet ikke helt hvor effektiv denne er, eller ikke minst hvor behagelig denne er. Syns nå hestene skal kunne ha fri bevegelighet og muligheten til å f.eks kunne klø seg til enhver tid.

Polaris79

» VIP

Skrevet - 11/02/2007 :  14:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det beste hadde jo vært å latt ham gått naken- men det lar seg ikke gjøre i dette tilfellet, i hvertfall ikke på de verste styggværsdagene. Jeg har også sett en slags skål et sted, som man fester under haka på hesten via grima. Hesten kan spise og klø seg som normalt, men altså ikke bite fast i ting - det være seg dekken, stolper eller annet som måtte være innen rekkevidde. Som sagt så tar denne hesten tak i alt han kommer over på sin vei, man må virkelig passe på alt av seletøy. Han biter aldri etter folk, og er svært blid og trivelig ellers. Eieren sier at hesten absolutt skulle hatt en lekekompis, noe han også har hatt tidligere. Han skal imidlertid være nokså voldsom (dvs. leken), og ser ikke alltid når nok er nok. Jeg tror absolutt at vi snakker om en svært kreativ hestesjel her, en som lett kjeder seg og som trenger mye stimulans. Spørs om ikke en av oss andre på stallen får driste oss til å hive inn en av våre hester til ham:) Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/02/2007 :  20:27:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange er redde for det der med å sette hestene sine i lag med dominerende hester. F.eks Oden stod visst bestandig alene i luftegård før fordi han visstnok var så utrolig dominant og havnet alltid i bråk.
Joda, han er sjefen, ingen tvil om det, og det var voldsomme diskusjoner mellom hestene til å begynne med. Men dette ga seg, og han går nå i flokk 24/7.

I fjor så hadde vi også en vallak på stallen, han var nylig kastrert og "vill", og ingen torde sette hesten sin sammen med han. Resultatet ble en hest som stod alene og ikke trivdes. Jeg "offret" hesten min, og det gikk så fint så. Hvis man er veldig bekymra for slag og spark, ta av bakskoa i et par dager (hvis det lar seg gjøre) i bli-kjent-fasen og la de få lov til å herje litt.

Musken

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  16:07:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMusken  Svar med kopi av melding

Hesten min var også en skikkelig pøbel når det gjalt å spise av seg dekkenet. Etter at han fylte to år bestemmte han seg for at han ikke skulle stå med dekken lenger, og rev dem sund til det var bare fillene igjen. Siden han er en skikkelig hardhausing lot jeg han bare stå uten dekken, slik at han ikke skulle gjøre dekken bitingen til for stor vane.

Etter at jeg kastererte han som fireåring har det gått sakte nedover med dekken spisingen. Jeg begynnte å bruke han mere å da måtte han lære seg å stå med dekken.

Kjøpte meg en slik halv munnkurv som bare dekker underkjeven. På den måten kunne han fremdeles spise maten sin ute, uten at han fikk tak i dekkenet. Men han fant seg selvsagt en teknikk for å få tak i dekkenet likevel.

Kjøpte meg til slutt "green gard" munnkurv (tror det va det den het). Kjøpt hos Börjes, for å hindre hester i å spise for mye på beite. Da hadde han null sjanse til å få tak i dekkenet samtidig som han fikk til å spise. Sto med munnkurven et par måneder før jeg gradvis tok den av.
Dynket dekkenet i "no- bite" cream når han ikke hadde munnkurven på.
Hesten min står nå som en prest med dekkenet på! Men det tar tid.

Annbefaler "no-bite" creamen på det sterkeste! (Tykk krem som påføres med pensel, bedre enn spray.) Får kjøpt den på nesten alle hesteutstyrs forretninger.
Kan også være greit å bruke et gammel dekken du ikke er spesielt glad i, men som tåler mye. Annbefaler også å finne lekekamerat til han så han ikke står og kjeder seg så mye. 12- 14 timer er lenge å stå alene for et flokkdyr. Hvis han er valakk ville jeg forslått ei skikkelig dominat hoppe for å lære han litt "heste"- skikk, eller en likesinnet valakk.

En lite fornøyd Morgan i høst.

Litt mere fornøyd Morgan i vinter.

http://www.freewebs.com/morgan_kane/ Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  22:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Musken: Tusen takk for tips! Det var en slik kurv/skål jeg var på jakt etter. Har kikka på den i Borjes, men var usikker på om hesten kunne ha et nogenlunde normalt "hesteliv" med en slik. Nå som jeg vet at det er tilfelle, skal jeg tipse eieren om den:)

Ellers ble han sluppet sammen med ei hoppe i går, og det gikk visst over all forventning. Han har vel jekka seg ned noen hakk;) Helt enig i at alle hester bør ha en lekekompis i luftegården, de er jo skapt for å gå i flokk.
Igjen- tusen takk for tips alle sammen!

Merete
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  23:07:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Regner med at hesten har endel ødelagte dekken? Hiv dem inn til han så har han noe å leke med. Klipp bort spenner og gjorder.
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Skrevet - 12/02/2007 :  23:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han har en pen samling med havarerte dekken, ja. Så den var ikke dum, Molly! Han har trær og griner/kvister tilgjengelig i luftegården også, men det er kjeeeedelig. Det er sjelden jeg ser at han benytter seg av dem, i hvert fall!
Men takk for tips, skal foreslå det også:)
Gå til toppen av siden

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  15:59:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den forige hesten min var også slik, og spiste på dekken, så de ble ødelagt. Etter en stund var jeg lei av å kjøpe nye dekken hele tiden og kjøpte et buca smartex all-in-one dekken, og det klarte hun ikke bite i stykker fordi det er laget av veldig godt materiale;) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.