hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Itsrik

Skrevet - 06/02/2007 :  12:59:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes utstyr er vanskelig... Når det gjelder bitt så liker jeg det på en måte egentlig ikke, og vi rir mye i grime her. Bittløse hodelag i mini-størrelse finner jeg ikke, og siden grime blir litt upresist, bruker vi altså av og til bitt også.

Og da vil jeg gjerne ha av gummi da, fordi jeg innbiller meg at det er litt hyggeligere å ha i munnen enn metall. Men vanlige gummibitt kan fort bli beske i smaken har jeg hørt? Og da står vi i så tilfelle igjen med apple mouth bittene (de lyse syntetiske med eplesmak). Jeg skulle helst hatt i 10,5 tror jeg , men klarer ikke å oppdrive de under 11,5. Hvor ille er det om man tar tredelt eller rett? (for å unngå nøtteknekkeren med for lange bitt tenkte jeg).. Eller har noen noen bedre tips til hva jeg skal gjøre? Eller vet noen om bittløse hodelag i en aller annen form i ministørrelse?

Nei, utstyr er vanskelig synes jeg.....

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  13:59:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Et tre delt trinsebitt er mildere enn et to delt et. Jeg ville valgt et litt tykt bitt da det trykker på en større flate i munnen og du dermed unngår ubehageligheter som er unødige for hesten din, siden du tydeligvis har en hest som ikke har behov for for hard kontakt i munnen. Og jeg tror nok du like godt kan ha et metall bitt som et apple mouth bitt. Husk det er ikke styrken på bittet men hånden som holder tøylen som avgjør hvordan det blir for hesten!!
Håper jeg var behjelpelig, hvis ikke får du bare spørre igjen ;)

Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  14:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns gummibitt blir for tykt. Heller et tredelt metall bitt da.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  14:53:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Lucky june, synes også at gummibitt er for tykke (hesten min haaaater slike bitt), de fleste hester foretrekker tynne bitt (forutsatt at rytter ikke er hard på hånda).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 06/02/2007 14:54:56 Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  15:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
viktig å huske at tynne bitt har større effekt på munnen da trykket treffer et mindre område og gjør mere "vondt" hvis dere forstår hva jeg mener. Mener selvfølgelig ikke at bittet skal være for tykt heller, men et som er for tynt er ikke å anbefale.

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  15:42:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
viktig å huske at tynne bitt har større effekt på munnen da trykket treffer et mindre område og gjør mere "vondt" hvis dere forstår hva jeg mener. Mener selvfølgelig ikke at bittet skal være for tykt heller, men et som er for tynt er ikke å anbefale.

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Vet ikke hva som defineres som tynne bitt jeg, de bittene jeg bruker (og mange andre jeg kjenner) er 13-14mm, og hestene trives veldig godt på dem, imotsetning til tykkere bitt.

Grunnen til at mange hester foretrekker tynnere bitt, er fordi det har de plass til mellom kjevene. Har sett hester som ikke greier å lukke munnen pga at bittet er for tykt.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 06/02/2007 15:44:18 Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  15:49:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Enig der Natalie, bittene skal selvfølgelig ikke være for tykke heller, men midt i mellom. Jeg har selv en hest som går på både tynne bitt og midt i mellom, men etter som hun beskriver her ville jeg ikke valgt for tynt.

Wichtoria

Norway

Skrevet - 06/02/2007 :  21:09:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enn mini-taugrime da?
De er jo ganske presise. :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 07/02/2007 :  20:36:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor ille er det om man tar tredelt eller rett? (for å unngå nøtteknekkeren med for lange bitt tenkte jeg)..

For store bitt er ille på flere måter. Nøtteknekkereffekten er en, den lager skader oppi ganen på hesten. MEN for store bitt lager ofte skader på selve tennene, og ladene, samt, de blir upresise, og flytter for mye på seg rundt i munnen ... noe som generelt gir forskjellige presspunkter.

Jeg ville droppet hele eplebittet om ikke du får det i rett str og heller finne et som passer i et annet materiale. Det hjelper ikke at man føler at bittet er mildere i syntetisk form , når man ikke finner et som passer, da blir det hardt og ubehagelig alikevel.

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  20:48:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
enig med summer. kjøp heller et helt vanlig tredelt trinsebitt eller et rett bitt. det kan du nok finne i små størrelser.
de fleste hester har så godt som ikke noe ekstra plass i munnen fra før av, tunga fyller opp alt. så da blir det enda trangere med et stort bitt.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Itsrik

Skrevet - 08/02/2007 :  11:12:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange fornuftige svar (spesiellt til summer). Nå har jeg fått tak i så liten taugrime (kan ikke knyte selv skjønner du) og skal prøve den, og jeg har og kommet i kontakt med ei som selger bittløst til så små... Så da får jeg endelig det jeg helst vil ha, håper det funker (har ikke erfaring med sånt - er bare vant til å bruke grime om jeg ikke skal ri med bitt). Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/02/2007 :  14:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare hyggelig .. men blir nå litt usikker på noe du skriver ... Du skriver at hesten trenger 10.5 i bitt, men finner ikke små nok bittløse hodelag ... Jeg kom forresten til å tenke på at jeg tror en ponnistalle her med shetlandsponnier bruker bitlessbridle fro TOF hesteutstyr ...

HVa slags hest har du egentlig ? 10.5 er det min 155 store blandingshoppe bruker liksom ... kanskje du egentlig trenger enda mindre bitt tenker jeg på
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.