hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - bukker ved ALLE anledninger!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 bukker ved ALLE anledninger!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katrine89

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  06:25:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
what to do?

Han bukker i galoppfatning, når jeg hopper med han, når vi rir på tur, når han blir sint, overraska, skvetter, vil krangle, når jeg kjefter på han, legger til pisk... stort sett hele tiden.

så... trenger desperat hjelp her! =/

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3

AsgriimSvarten

» VIP

Skrevet - 02/02/2007 :  06:53:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oida, kanskje han har vondt ett sted? Har du fått en dyrelege til å gå over hele han for å se at det ikke er noe som feiler han? Passer alt utstyret? Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  08:27:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som tydlige protester på noe.
Tar jeg helt feil nå om det er samme hesten som tidligre hadde problemer med steiling og som "tok av" når det ble mørkt?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/02/2007 :  10:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Parker hesten og få en SKIKKELIG gjennomgang på den. alt fra tenner til kropp til alt du kan tenke deg. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  19:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her- sjekk over alt du kan sjekke! Om alt er "perfekt"; hvor gamel er hesten? Hvordan blir den trent? Hva får den av mat? Hvordan er psyken?
Hege Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  22:28:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Ville og sjekket at alt utstyr passet og om den har ondt noen plass!
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 02/02/2007 :  23:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig, få en veterinær OG en equitereapeut til å sjekke hesten fra tann til tå, gå så over utstyret og sjekk at det faktisk passer.
Helt tydelig at hesten protesterer kraftig og prøver å fortelle deg at noe er riv ruskende galt.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  23:54:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jepp, samme hest som tidligere har steilet og "tatt av" i mørket.

Utstyret er tilpasset, veterinær har sjekket både kropp og tenner, eneste som mangler er en equitereapeut som kan sjekke han... Flere veterinærer mener at hesten har problemer med å underkaste seg - og jeg er i grunn enig. De fleste som ser hesten, får denne oppfattelsen av han.

Vet bare ikke om det er noe galt, eller om han faktisk bare gjør det fordi det er slitsomt å arbeide - å heller vil gjøre som han selv vil?

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/02/2007 :  00:07:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville kontaktet equiterepeut for å sjekke etter låsninger etc, slike ting som veterinærer ikke finner.

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  00:48:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få en equieterapaut til å komme med en gang! Og har du tatt blodprøver?

Men hvor gamel er han? Hvordan blir han trent? Mat? osv?

Jeg har en hoppe som er sterk i psyken og finner på mye rart.. :) Eller det vil si, hun fant på mye rart. Nå har jeg fått et helt annet forhold til henne, og hun er mye mer samarbeidsvillig. Men hesten min er ung, og har mye fakter, så det hender hun prøver seg. Jeg kan ikke være noe annet enn super streng og konsekvent- hun får aldri tråkket over grensene. Hun er ikke så ille som din høres ut, men hun var i nærheten da jeg fikk henne.

Hege Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  01:10:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som alle andre her foreslår: En GRUNDIG sjekk av hele hesten - OG utstyret.
For "her er det noe gæærnt som ikke stemmer"!

OG - siden jeg har jobbet i psykiatrien siden 1981 - hva med å sjekke "psyken" på hesten?
Finn ut alt du kan om dens foreldre, besteforeldre, søsken og andre slektninger. Har de noe felles i gemyttet? Flere som er "vriene" å ha med å gjøre? Da kan det være noe arvelig i forhold til det som kalles gemytt. Har noen av dem en utpreget "dominerende personlighet" - som liksom ikke VIL underkaste seg en rytter/eier.

Prøv også å finne ut om hesten har hatt noen traumatiske opplevelser i sine yngre dager. Det kan være noe negativt i forhold til folk - eller andre hester.

Det kan være så mye som spiller inn - og som man må prøve å finne ut av.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  11:00:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Desverre vet jeg ikke hvem verken foreldre eller besteforeldre er, og jeg vet ikke hva han har opplevd tidligere. Men det jeg vet, er at han har opplevd mye, vært hos mange forskjellige folk på veldig kort tid.

Hesten er bare 6 år, å har allerede gått i rideskole & rideleir - og dette har jeg regner tilbake til at han var fra han var hvertfall 2 år (!!!) Når jeg fikk han, angrep han meg i boksen, å var alt annet enn herlig å holde på med. Mye forbedringer, men nå har bukkinga kommet frem.. Sukk.

Jeg vil gjerne sjekke psyken på hesten - hvordan gjør jeg dette uten å vite foreldre etc?

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 03/02/2007 :  11:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gått i rideskole fra han var 2 år?????

Som sagt, få en equiterapeut til å gå over hesten din grundig og bekreft/avkreft fysiske problemer.
I mellomtiden syns jeg du skal la være å ri hesten, bare holde på fra bakken. Hvis equiterapeut i tillegg finner mye groms som kanskje har ligget det i laaaang tid, fortsett med bakketrening og øvelser, tren på tillit/respekt.

Det er like viktig at hesten får leges både fysisk og psykisk hvis han har vært utfor problemer.

gladhest

Skrevet - 03/02/2007 :  12:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det ikke denne som protesterte på pisk og ikke reagerte på sjenkel? Går det bedre med dette nå? Bruker du veldig kraftige hjelpere for å drive ham frem kan dette veldig godt være en protest som bare har blitt sterkere fra hans side. Det kan også være at han har vondt noe sted som de fleste sier her, eller at han reagere på din sits f.eks.

Når det gjelder psyken er det god medisin mot det meste å tilby hesten det den trenger. Høres enkelt ut men det er det ei . Tenk over om han har nok plass og sosialt liv (utegang), samt hvordan han blir behandlet og ridd. Jeg ville ikke ridd ham i det hele tatt før jeg visste at alt var som det skulle, at han ikke har låsninger eller annet. Som sagt tidligere høres det ut som dere hadde hatt nytte av å jobbe mer på bakken (7 games eller noe liknende).
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  17:01:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Gode forslag =)

Idag har jeg ridd han, og øvde lenge å vel på galoppfatning - som har vært det værste problemet med bukkinga. Etter nærmere 10 fatninger, sluttet han helt med bukkinga. Hvorfor? Er dette fordi han (muligens) fortsatt har vondt, men har gitt opp å fortelle meg det, eller er det fordi jeg har fått igjennom galoppen, å han har skjønt at det ikke hjelper å bukke?

Han protesterte mot pisk, å reagerte ikke på sjenkel. Når jeg fikk han var han i tillegg banelei. Han liker seg på banen nå, og reagerer mye bedre på sjenkel. Eneste problemet er at han ikke viker for press alltid - bare når han vil. I salen. På bakken viker han fra press veldig godt.

Har jobbet han veldig mye fra bakken, mye longering, prøvd meg frem med 7 games, join up, å vi har trent på respekt spesielt. Dette er noe både jeg, forryttern min og stalleier jobber ekstra konsekvent med, ettersom dette med respekten trenger å sitte. Noe som kan være veldig vanskelig med han.

Men jeg får vel se å få tak i en equiterapeut til å gå over han, er det noen som vet om noen? Jeg har egentlig ikke vært borti det før, vet ikke egentlig hva de gjør heller, eller hvor de er å få tak i. Noen som har noen å anbefale?

Hesten står mellom Oslo og Lillestrøm.

Edit for på legge til:
Dette med bukkinga gjelder ikke bare når jeg rir, men like godt når jeg holder på med han fra bakken - eller han står aleine. Eks. får strøm fra strømgjerdet: enten blir han kjempe sint å står å bukker å sparker etter gjerdet, eller så skvetter han, å bukker å løper vekk derifra. Oftest gjør han det første.

Redigert av - katrine89 den 03/02/2007 17:04:54 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 03/02/2007 :  17:27:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra at dere jobber på bakken! Han har gått i rideskole fra han var 2 år? Og har blitt drevet ganske mye frem med sjenkel og pisk antagelig. Ikke så rart at han reagerer bedre på press fra bakken enn fra rytteren da... Han har neppe bare gode erfaringer med å bli ridd. Jeg ville vært bevisst på å ikke bruke noe press overhodet på ham, unntatt når det er for å be ham om noe konkret. Altså vente litt med å "ri ham frem mot tøylen" og slikt. Fremgangen må være på plass først. Når ridning blir mer positivt for ham fordi han ikke opplever noe konstant press tror jeg det vil gå bedre (forutsatt at det ikke er noe fysisk galt med ham).

Hvorfor han slutter med bukkingen etter 10 forsøk er ikke lett å si. Hvordan bruker du hjelperne for å få ham i galopp? Det er noen hester som bukker når man tar sjenkelen bak for eksempel. Eller at det er spenninger i kroppen din han reagerer på. Viktig å prøve å legge merke til om du gjør noe annerledes de gangene han ikke bukker.
For å få sjekket ham kan du jo prøve May lis på behandlingsstallen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.