hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trykksår? hva er dette? Normalt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Trykksår? hva er dette? Normalt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 01/02/2007 :  20:03:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Har aldri sett en hest med trykksår på ryggen, må det være sår før det kommer hvite hår? Eller kan det plutselig komme hvite hår? Da mener jeg ganske plutselig.

Har jo fått tak i en ny sal til Gamla, ligger bra på henne inne, men når jeg setter meg ned i den blir den tunellen borte på en måte, kjenner fram og bak at ingenting trykker, shabraken bygger jo opp bittelitt, denne er da ikke så tykk, ridd i salen ca 3 ganger, ble en liten tur i dag, jeg elsker salen, synes den sitter bra å passer.

Men fram til problemet, gamla har jo begynt å bli grå, men la merke til noe ekstra med hvite hår, har ikke hatt sår eller noe, sjekket ryggen jevnlig med å trykke og klemme, men hun bryr seg ikke, heller ikke når jeg trykte på det hvite merket, er ikke sår eller antyding til sår i det hele tatt... Fikk ikke tatt bilde av det pga dårlig lys i stallen, men er litt ekstra med hvite hår akkurat der...

Er dette trykksår? eller noe? Skulle tru det var vondt da...

Hjelp meg!

Garsy du er verdens beste!

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 01/02/2007 :  22:01:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hvis hvite hår dukker opp plutselig, kommer de av trykk. Og det trenger ikke å være sår først. Salen din passer nok dårlig om hun får hvite flekker under salleie
Beate & Alger Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/02/2007 :  23:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som det kan være trykk-belastning - men etter bare tre ganger??
Det høres mer ut som noe gammelt.
Det behøver ikke å ha vært reelt, åpent sår for å bli kalt trykksår, det er nok at underhuden, der hårsekkene sitter, blir utsatt for trykk - så blir hårene hvite.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 02/02/2007 :  10:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
trykksår begynner gjerne under huden, og når det først bryter igjennom tar det lang tid før man får fikset det. HVite hår og merker etter sal kommer FORT om salen virkelig passer dårlig, og jeg ville ikke brukt den salen noe mer på hesten. At tunellen blir borte er IKKe bra. Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  16:22:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Nå har jeg hørt litt av hvert, tror ikke det er salen som gjør det, skal ri den uten Hesten om er 18 så sett det at hun begynner å få mange hvite hår på kroppen... Men dette var litt ekstra med hår... men ja etter 3 ganger, den andre salen min har jeg hatt i 6 år, men bruker gel pad under denne, noe jeg ikke liker derfor ny sal... Man skal ikke trykksår ømme? Dtakk fingeren hart borti, men reagerte ikke i det hele tatt... Flere som sier det til meg at salen kan passe, er ikke nødvendig met tunell som man kan se i gjennom, men ha plass til to fingre forran samt at den ikke klemmer på ryggen... Får ikke sendt tilbake salen pga Useriøs selger som har brutt avtalen vi hadde så...

Om det ikke er salen kan det være at hun bare har fått masse hvite hår det pga aldring? Hun begynner å bli brun med masse hvitt*=p

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  17:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke nødvendig med tunell man kan se gjennom?? Er det ikke tunellen som indikerer at salen ikke ligger helt nedpå?
Kan ikke skjønne at en sal passer om tunellen blir borte, men nå har ikke jeg så god greie på saltilpasning heller. Tror det er en saltilpasser på Hamar(?) Ta kontakt med henne, hun kan si om salen passer eller ikke så får du den saken ut av verden.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  19:21:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hesten min fikk også hvite hår etter en for trang sal, og han ømma overhodet ikke på disse punktene. Hverken før eller etter at hårene ble hvite!!

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  21:01:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Saltilpasseren i hamar skal selge deg sal om hun kommer.. så Tror ikke det går, Sjekket nå, er jevt trykk over det hele, er ingen trykk på ryggen eller maken, er jevnt trykk fordelt nedover sidene, ellers ligger trykkmerket (en liten samling av hvite hår, å hesten min begynner å bli gråhåret) ligger under putene, kjente etter på fingrene, der blir jo tryket bare rett oppå... er jevnt fordelt som sagt....

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2007 :  21:48:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Kan ikke du ta bilde av hesten med salen på? Kanskje vi kan se litt da

summer

Skrevet - 02/02/2007 :  22:13:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
sjekketdu dette med rytteri salen? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  01:32:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - skulle så gjerne hjulpet deg.
Har selv en "eldre dame" - og EN gang (for leeenge siden) fikk hun såkalt "mankebrudd" av en dårlig sal - og fikk et ekkelt sår helt foran på manken, og nå har hun en tust med hvite hår her. Men det gikk bra, og siden har jeg aldri hatt problemer.

Du skriver om mulige "alders-stikkelhår" - som jeg har i massevis på min hest (sjekk galleriet mitt, så får du se) og hun har hatt hvite hår over øynene og i fjeset siden hun var bare 5 - 6 år gammel - men det er IKKE i sal-leiet.

Har du prøvd "potetmel-prøven" med salen? Dvs å drysse et hvitt pulver over ryggen til hesten - så legge på salen og å sette deg opp - og etter en liten ridetur ta av salen og SE hvor "melet" er blitt borte, dvs trykket bort. Der salen har trykket mest, er pulveret borte - som følge av mer trykk enn andre steder.

Som et siste spørsmål - i denne omgang - kan det være et insektstikk - dvs. en brems eller noe, som har lagt egg på et sted, og som nå bare er en "tom kapsel" etter eggene og larvene - som kanskje kan være en årsak?

Når det gjelder å finne ut hva som er galt med en "pasient" - er det noe som heter "differensialdiagnoser" - dvs ta alle alternativer i betraktning, og så luke ut en etter en, for til slutt å bare ha et par-tre alternativer igjen å finne ut av.

Ehh - har du sett TV-serien om Dr. House......???
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  09:54:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Saltilpasseren i hamar skal selge deg sal om hun kommer.. så Tror ikke det går
Opprinnelig postet av Asa Garsy

Hun har vært hos meg og jeg har ikke kjøpt sal av henne. Hun kom for å se om de salene jeg hadde passet til hestene. Så om hun ikke vil komme til deg med mindre du kjøper sal høres litt pussig ut.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  11:35:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hmm... kan legge ut bilde av ``såret`` er litt mere hvite hår der enn resten av kroppen... red i går, uten underlag, da såg jeg at det var jent trykk over det hele og at salen (putene) ligger oppå der de hvite hårene er... kansje noen få mm i gjen på de hvite hårene, har dårlig bilde av salen som jeg legger med samt et bilde av nakken til hesten, er nærbilde så ser dere at hun begynner å bli hvit i pelsen... kan teste ut det med potetmelet, skal ri på tur i dag med salen for å se svettemerker, prøvde dette i går, men hesten ble ike særlig svett under putene...

[URL=http://imageshack.us][/URL] Ser det ikke så bra, samt ble jo lit mindre på cam da... men dette er det jeg mener med tryksåret... Ikke vondt, føler hesten trokker bedre inunder seg, jobber bedre.. men hmm..

[URL=http://imageshack.us][/URL] Her er nakkebildet, hun begynner å bli mer og mer grå... Bare siste året... Håper sommerpels blir brunere.

[URL=http://imageshack.us][/URL] Her er salen på hest, er 2 fingre forran når jeg rir... trykker ikke på manken, er cutbak på den, jevnt trykk over det hele på siden, går i ett med skuldra så, slik jeg har sett på hest.no videoen om saltilpassning, setet er bra dvs baksvissel 2 fingre ogver forsvissel, kanal under salen så man kan se lys og at salen ikke klemmer uten meg oppå i alle fall. Med meg oppå er det plass til en finger bak, og to fingre forran, men ser ingen lystunell... å ja veit dårlig bilde, men dårlig lys i stallen samt at det er tatt med mobil...

Maiken k

» VIP

Skrevet - 03/02/2007 :  12:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt vanskelig å se hvordan det enkli er på bildene men værtfall jeg har fått vite at de hvite hårene kommer ikke før ny pels etter trykk.. så det er jo ikke sikkert det er salen... en av hestene på stallen det ponnin min står har også fått trykk sår men det vet vi ikke sikkert hva kommer av, men når han kom til stallen i mai hadde han en sal som var så fæl og som absolutt(!) ikke lå bra.. så det kan være derfor han har fått trykksåret nå hvis du tenker litt "tilbake i tid" så kanskje du kommer på noe annet som kan ha laget trykkmerket.. evnt. den gamle salen(?)...

-Maiken
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 03/02/2007 :  16:33:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Nå har stalleier sett på salen oxo, han har tilpasset sal til sine heste, sa det bare var å ri med den, ser det for hver dag som går blir hun bare gråere i pelsen=( ikke ved salleiet da, så... Tror det er bare at det har samlet seg litt ekstra med hvite hår for salputene ligger akkurat der det hvite merket er, han kjente oxo på ryggen, kostanterte at heswten var max stiv(noe jeg veit) på ene siden, men reagerte ikke på trykk i det hele tatt... Så skal bruke salen til jeg får kjøpt meg ny sal, dvs til sommeren eller noe... Må spare litt...

summer

Skrevet - 03/02/2007 :  18:09:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Litt vanskelig å se hvordan det enkli er på bildene men værtfall jeg har fått vite at de hvite hårene kommer ikke før ny pels etter trykk

Vil bare påpeke at hvite hår kan komme FORT.

Tips til å legge ut bilde av sal: Ikke ta med voilock under, veldig vanskelig og se hvordan den ligger mot ryggen, og ofte lurt og ta et med rytter i også :) Men iallfall at salen, med gjord, uten teppe under lønner seg.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.