hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - vil en bomløs være det mest ideelle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 vil en bomløs være det mest ideelle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 29/01/2007 :  18:37:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodsen min har jeg hatt i snart fem år, siden jeg kjøpte han har jeg vel omtrent måtte bytte sal hvert år, noe som blir ganske kostbart, jeg har prøvd alt fra lærsal-syntetisk, vid- extra vid bom, enten blir de for lave bak, presser på manken pga.for stor, klemmer på ryggen pga.for smal kanal..jeg har prøvd anky, kieffer, globus, passier og sitter nå med en wintec, som heller ikke passer,men som ligger best av alle,men har en følelse at denne presser bak og er trang i kanalen, han får kuler på hver side av ryggraden. Har hatt ørten saltilpassere,men de er vel ikke gode nok,salen ligger bra en ukes tid,så begynner han å vise irritasjon også er vi i gang igjen. Bare han ser en sal nå så blir han forbanna. Så nå har jeg vurdert en bomløs som siste utvei..har hørt mye positivt og noe negativt, nå er jo ikke jeg noen storsatser,så hesten blir jo brukt kun til en times tur om dagen+litt lett dressur i ny og ne, i tillegg tømmelongerer jeg han et par ganger i uka,så han får ordentlig jobbet med ryggen, får ikke samlet han veldig når jeg rir,da han har ganske kort hals,og viser tydelig irritasjon ved det. Men vil jo ikke tro at han tar skade av å bli ridd med bomløs tilsammen 4 timer tilsammen i uka, og i tillegg at man bruker riktig pad under..

rusket

Skrevet - 29/01/2007 :  20:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
En bomløs sal er bra så lenge den passer, og bomløse saler er som alle andre saler - passer de ikke hesten så gjør de mer ugang enn nytte.

Hvis hesten din har fått belastningsskader pga feil sal så hjelper det ikke bare å bytte sal, men det må behandles også. Hvis du ikke allerede har gjort det, så anbefaler jeg deg å få en equiterapeut og gå gjennom og behandle evnt låsninger/stivheter som kan ligge i kroppen til hesten din.

jeg hadde også store problemer med å finne sal som passet, det var demotiverende å prøve saler, sende tilbake osv. Jeg endte opp med en JC dressur fra www.skoies.no. BRed ryggkanal og lå som et skudd. Kjøpte i tillegg bomløs fra børjes i sverige for å kunne variere litt.
Men at du må skifte sal 1 gang i året er ikke så skrekkelig egentlig, de endrer seg jo mye i kropp disse dyra.

Det er et hav av bomløs saler, hvis du sjekker på ww.bomfrisal.no så kan du ta en titt :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  10:39:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Fikk min bomløse sal i går Er spent på å prøve den ut.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Olena

» VIP

Skrevet - 30/01/2007 :  14:56:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det vanlig ridesal du er ute etter? Hvis ikke er det kommet en ny revolusjonerende bom til westernsaler.. kan du se på rodeo.no den heter euqiflex bom.. den kan bevege seg litt til hestens bevegleser. Bomløs sal er lettere, sikkert mer formbar, men fordeler den vekten til rytteren godt nok? Trodde det var litt av vitsen til bommen... ?

Mvh Veronika
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  16:32:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Det er derfor man må ha spesielle pad beregnet for bomløse saler og ulike ryttere. Det finnes også pad for ekstra tunge ryttere, pad for enkstra ryggsøylefrihet, pad som hindrer salen i å skli osv...alt etter hva man mangler.
Bomsaler var noe de startet med da man brukte hester i krig.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 30/01/2007 :  19:32:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eqiflex salene er gode de, men de må tilpasses slik som en vanlig sal med bom. En bomløs sal vil ofte passe selv om hesten forandrer seg litt, og gir større frihet. Equiflex salene er også ganske dyre. Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 30/01/2007 :  19:33:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hatt to equiterapeuter, ingen finner låsninger, kun de kulene på ryggen, han ømmer ikke no særlig heller. Kun litt stivhet i nakke/hals, men dette skulle jeg bare tøye og bøye. Vet det kan komme av spenninger i ryggen igjen,derfor er jeg såpass intr. i bomløs,for dette vil ikke forhindre bevegelsene hans i det hele tatt.

Skal ikke ha westernsal, hadde det før,men i og med at skuldrene hans går såpass langt tilbake,så klemmer de. Equiflex salene er dessuten i dyreste laget for meg..

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  20:24:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
hvilken prisklasse tenkte du på?
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 31/01/2007 :  14:50:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har holdt av en cheyenne sal, er vel bomfrisal.no som har den. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 31/01/2007 :  18:54:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Eller så er det sikkert mange pent brukte å få tak i også?
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.