hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - energigivende kraftfor =)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 energigivende kraftfor =)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

krøllalfa

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  20:26:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Noen som vet om et kraftfor som gir mye energi?? Forer nå med Champion Komplett, men det alene gir ikke nok energi til hesten min, så jeg blander med havre. Lurer derfor på om det er et kraftfor dere vil anbefale?

*klem, Ronja & Jenka*

Jenka, you'r my everything <3

frkelin

Skrevet - 26/01/2007 :  20:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ch. komplett skal IKKE blandes med havre. Det inneholder havre fra før. Nokså store mengder også! Om hesten får kraftfor med mye stivelse / korn vil blodsukkeret svinge kraftig og det kan gjøre hesten tregere enn om den ikke får noe annet enn høy. Om problemet er at hesten er tynn og trenger energi for å ikke tape mer i vekt så gi 3 dl olje sammen med Bet for.
Trege hester kan også ha vondt et sted, dårlige høver, vond sal, kjedelige arbeidsoppgaver, være umotivert osv osv. Da hjelper det ikke å pøse på med mer kraftfor for "å gi energi".
Overvektige hester som ikke tåler alt kraftforet de får kan reagere med å bli uvillige og trege. Hester er ikke skapt for å fordøye store mengder kraftfor og stå stille i boks eller paddock det meste av døgnet, ofte uten grovfor å spise på i mange av timene for så å løpe og trimme i en time eller to. Her er det sikkert rom for å lære masse om hestehold og alternativer og se helhetlig på hestens sine problemer, ønsker og behov. Mer kraftfor, i tillegg til Komplett OG havre(!) tror jeg ikke er noen løsning. Les mer under andre spørmål på denne siden, les mer om foring andre steder, og finn ut hva din rase og ditt bruk krever.
En lett overvektig fjording som ikke blir trent veldig hardt vil f.eks ofte ha det best med 10 kg høy/fri tilgang, betfor, vitamin/mineraltilskudd og evt olje ved behov.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  21:07:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
er så enig med deg!!! Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 26/01/2007 :  21:41:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig jeg og! Energi kommer ann på treningen, og balansen på foring. Synes mange forer hestene sine altfor mye. (gjort det selv)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  12:20:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg leste etdteds at 25 % av komplett består av havre.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2007 :  12:40:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med de som har skrevet tidligere,komplett inneholder mye havre. Tror det er så mye som 47%.. Jeg kan ikke fore på komplett,da araberen går i lufta av all havren. Forer nå med bygg,betfor og havre til den andre hesten.
Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 07/02/2007 :  13:54:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ch. komplett skal IKKE blandes med havre. Det inneholder havre fra før. Nokså store mengder også! Om hesten får kraftfor med mye stivelse / korn vil blodsukkeret svinge kraftig og det kan gjøre hesten tregere enn om den ikke får noe annet enn høy. Om problemet er at hesten er tynn og trenger energi for å ikke tape mer i vekt så gi 3 dl olje sammen med Bet for.
Trege hester kan også ha vondt et sted, dårlige høver, vond sal, kjedelige arbeidsoppgaver, være umotivert osv osv. Da hjelper det ikke å pøse på med mer kraftfor for "å gi energi".
Overvektige hester som ikke tåler alt kraftforet de får kan reagere med å bli uvillige og trege. Hester er ikke skapt for å fordøye store mengder kraftfor og stå stille i boks eller paddock det meste av døgnet, ofte uten grovfor å spise på i mange av timene for så å løpe og trimme i en time eller to. Her er det sikkert rom for å lære masse om hestehold og alternativer og se helhetlig på hestens sine problemer, ønsker og behov. Mer kraftfor, i tillegg til Komplett OG havre(!) tror jeg ikke er noen løsning. Les mer under andre spørmål på denne siden, les mer om foring andre steder, og finn ut hva din rase og ditt bruk krever.
En lett overvektig fjording som ikke blir trent veldig hardt vil f.eks ofte ha det best med 10 kg høy/fri tilgang, betfor, vitamin/mineraltilskudd og evt olje ved behov.

Opprinnelig postet av frkelin

Har ikke tenkt å fore med komplett, havre OG et kraftfor til da! Mente å gå over til et annet kraftfor. Jeg er jeller ikke av den typen som forer mye, og lar hesten på mesteparten av døgnetpå boks; Hun blir ridd to-tre timer daglig, med varierende arbeidsoppgaver, og står ute fra hall åtte om morgenen, til halv ti om kvelden. Hun er heller ikke overvektig, eller syk/problemer/har vondt.
Hvorfor kan ikke kamplett gis sammen med ekstra havre?

Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 07/02/2007 :  17:43:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve Ch.energi istedet for komplett... Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 13/02/2007 :  21:29:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg også anbefaler deg og prøve energi i stede for komplett!! Gå til toppen av siden

cathrine78

Skrevet - 18/02/2007 :  15:00:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å prøve Champion Extreme. Dette er et kraftfôr rikt på energi, hvor store deler av stivelsen er erstattet med olje. Har prøvd det over en lengre periode på hesten min, og er veldig fornøyd. Som nergifôr er betefôr uten melasse et bra alternativ til både havre, bygg og mais. Dette innholder en del "sakte" energi i motsetning til stivelsen i korn. At havre skal gi mer spreke hester enn bygg sitter nok mer i hodet på rytteren. Har selv prøvd begge deler på flere hester uten å merke store forskjellen. Faktisk kommer mindre av energien i havre fra stivelse enn hva det gjør i bygg. Havre innholder både mer trevler og fett, og mindre stivelse. Generelt sett er det greieste å gi så lite som mulig av disse Fôrslagene utenom kraftfôrblandingene. Det er likevel viktig å huske på at størstedelen av energien skal komme fra grovfôret. Velg et grovfôr med bra energiinnhold. å for ikke å glemme. Energi gjør hesten feit, og feite hester blir ofte latere. Balansert förplan er best. Gå til toppen av siden

krøllalfa

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  15:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekrøllalfa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekrøllalfa  Svar med kopi av melding
tusen takk for forslagene
Jenka, you'r my everything <3 Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 25/02/2007 :  17:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Champion Komplett er et fullverdig fôr. Det er havre i og da skal det ikke blandes inn havre. Det blir jo bare dobbel dose.

Anbefaler Champion Energi

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.