hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Western hest!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Western hest!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

squwat

Skrevet - 25/01/2007 :  23:40:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet noen der eg kan få kjøpt en bra billig western sal? Eg vil gjerne begynne å ri western på varmblodsen min. Men vet ikke hvordan eg skal få rikti størrelse og pris og hvor eg skal kjøpe.. Eg har en str 17 i allroundsal.

Han har tidlig vært traver, så han kan vere hissige på tur og litt vanskelig å holde tilbake når han har fått sprunge litt. Litt hard i munnen, kan eg begynne å bruka western bitt på han visst han er litt hard i munnen? Har hørt man ødelegger munnen på hesten med å bruke western bitt. Men om og hesten ikke blir så hard i munnen visst eg bruker det bittet? Har veldig lyst å bruke han som western hest, i steden for vanlig engelsk hest, viss dere skjønner Hvor lang tid tar det å trene en x-traver til western som er litt hissig på tur etter noen springe turer, men rolig ellers, og som er littegrann hard i munnen? Og forresten, tar av og til hodet veldig høyt opp sån at eg ikke har kontroll over han. Men det var når eg fikk han, nå senker han hodet litt mer ner.. Om det er fordi han er avslappet med en ny plass? Fikk hesten for 2 mnd siden!!

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2007 :  00:10:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke råde deg til å kjøpe et sterkere bitt. Det kommer til å hjelpe en liten stund, før du må ha noe sterkere. Og slik kommer det til å fortsette til hesten ikke er ridbar fordi det ikke finnes noe sterkere bitt.

Dessuten vil du ved sterkere bitt aldri kunne løse problemet. Problemet ligger jo i at han ikke har nok grunntrening. Hadde jeg vært deg hadde jeg skrittet mye på tur med han, og travet noe, og ikke løpt med han før han var sikker på at halvparader betyr brems. Du må jobbe med han, bruke tid på han og jobbe sammen mot et felles mål.

Husker da jeg fikk den ene hesten min, Tyrol. Han var helt gæren. Det var 2 ting han kunne, og det var skritt og full galopp. Hadde jeg noe å si når vi skulle gjøre hva? Bare den hesten fant et sted HAN syntes var fint å løpe på, ja da løp han. Jeg red han på pessoa-bitt på nederste ringen, og det er et sterkt bitt!! Hadde ingen ting jeg skulle sagt. Begynte å jobbe med han, og 1.5-2 år etter jeg kjøpte han galoperte vi oppover en lang vei som endte på stallen på halvlange tøyler på vanlig tredelt trinse.

Det ligger mye arbeid bak, men det er absolutt verdt det.

Når det gjelder de andre spørsmålene dine er vel kanskje ikke jeg den beste til å svare. For å trene western må du begynne å ri mer med vekt. Det er en missforståelse som er ute og går, og det er at folk tror de må trene western i westernsaler, eller at om de rir i westernsaler så rir de automatisk western. Jeg har ridd dressur og sprang i westernsal jeg, og ridd etter westernprinsipper i engelsk sal.

Western går jo som sagt ut på å ri mest mulig med vekt. Du har kanskje sett på sånne westernstevner hvor de tar full galopp, og uten å stramme tøylene f¨år de hestene til å "sette seg ned" og bråbremse. Kun ved hjelp av vekt.

Så for å lære dette på en ordentlig måte bør du få tak i en instruktør som driver med western.

Mer kan jeg nok ikke hjelpe deg med.

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 26/01/2007 :  00:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du ri western bør du ikke ta på westernbitt for å få kontroll. Western skal ris på lang tøyle og det skal være veldig lite kontakt med munnen gjennom bittet.
Det tar nok tid å omskolere en traver til westernhest, men det er mulig for dem som har nok erfaring og bruker tid. Hvor lang tid vil vel variere, men en jeg kjenner som er veldig erfaren brukte ca 2 år på å omskolere sin traver slik at den ble en grei westernhest. Hesten må fremfor alt lære å vike for press. Både gjennom tøylen og fra vekten din.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.