hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pisk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Pisk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

moi

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  22:24:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Har dere noe imot pisk?? Bra/dårlig for hesten??
KOOOOM MED DEEET

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:09:02

Ida KR

» VIP

Skrevet - 18/01/2003 :  22:41:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisk er et bra hjelpemiddel i dressur og kan her være "bra" både for hest og rytter.
Men som avstraffelsesmiddel burde vel pisken vært avskaffet for lenge siden, eller hva synes dere!!??!
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  23:32:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt pisk som et avstraffelsesmiddel. Jeg bruker den (bare når jeg må!) til å forlenge armen min når jeg skal "domminere" hester som har fått viljen sin for lenge! (kommer den med rompa, får den seg en smell.. ferdig med det..) Det er kun for å markere visse grenser for hva hesten ikke skal gjøre. Etter "kampen" koser jeg hesten med pisken, slik at den ikke skal føle at pisken er for å straffe, men for å markere grenser.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  23:34:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på å bruke pisken rettledende og straffende. Det finnes positive måter å pruke pisk på. Pisken bør brukes som en beskjed om "slutt med det du gjør nå, prøv å gjøre noe annet", og man bør rose så fort hesten endrer oppførsel. Da blir den uønskede oppførselen negativt forsterket, den ønskede oppførselen blir positivt forsterket.
Hester er ulike individer, noen er myke andre er tøffe ledertyper. Rytteren må vite hvilke type hest den rir, før men velger opplæringsmetode.
Å banke opp hesten med pisk (eller alt mulig annet) er jeg selvfølgelig imot. Om man misbruker pisken vil det straffe seg når man skal lære inn øvelser der pisken er kjekk å legge ved (sideveis bevegelser o.l.) En hest som blir skremt av pisken vil da falle sammen, bli ukonsentrert og nervøs.
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  00:05:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Å bruke pisk er bare til fordel, hvis hesten ikke hører på sjenkler ol. Det er bedre får hesten å få et lite klask på baken en å få bena våre i siden hele tiden. Rir med Dressur pisk på fjording jeg har på for. Uten pisken tror jeg ikke at han vært så flink som han er. Noen ganger kan jeg bare "late" som jeg skal legge den på baken hans, for han skjønner på en måte hva jeg vil. Jeg er helt i mot de som bruker pisken, på redde og unge hester. De gjør bare hesten reddere.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  00:39:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Pisk er ment som et hjelpemiddel, og ikke som et straffevåpen. Riktig bruk er bra, og til mange fordeler for rytter og hest.

Rir stortsett alltid med pisk (da dressurpisk). Den er fin å bruke for å vekke en uoppmerksom hest. Dessuten kan en benytte den som en ekstra "sjenkel" i en sjenkelvikning f.eks. Dersom bakparten henger mer etter enn den bør. Når pisken benyttes som en ekstra "sjenkel" trenger en ikke piske i det hele tatt. Bare legge den inntil. Hester kjenner fluene som sitter på rumpa om sommern, så den kjenner pisken også.. Kjenner den ikke pisken er den uoppmerksom/frekk og fortjener et liten klask for å våkne.

Pisken skal alltid brukes forsiktig.. Det er ikke noe slagvåpen! Mye av trikset er å vite når den skal brukes, og gjøre det rett og til nøyaktig riktig tid (et par sekunder for sent, er for sent..). Utrolig mye oppmerksomhet hesten kan få ved og på riktig måte sette deg i respekt til rett tid. Men dette er en treningssak.. Utrolig effektivt når du får feelingen på nøyaktig når du skal gripe inn. Utrolig hvor lite som skal gjøres.. Pisken er rett og slett uunværlig!

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  11:20:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg pleier ikke å bruke pisk jeg, men det var fordi jeg ikke trengte det. hadde den med når jeg trena sprang, men hadde aldri bruk for den.

synes ikke pisk bør brukes som straffe. en venn av meg gjør tydeligvis det. hvis hesten ikke vil gjøre akkurat som hun sier, og isteden tuller, vrenger hun ham rundt og smeller til ham flere ganger. pluss at hun bruker sporer som hun pirker ham med hele tiden. synes ikke noe om dette, men jeg skal love dere at det ikke er lett å si ifra. er det noe rart i at han steiler da?

jeg red ham en gang, og da gjorde han ikke noe sånt. han var veldig avslappa, men jeg red bare med sporer da, som jeg kun brukte når det trengtes.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  14:16:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Pisken er en forlengelse av min arm, og jeg bruker den til bl.a. å flytte bakdelen når jeg peker på den. Starter med å legge på longepisken, tapper lett med den hvis hesten ikke flytter seg.
Jeg bruker den altså til å peke med og legge press med.
Jeg synes den er et uvurdérlig verktøy, og vet alltid hvor jeg har den.

Jeg bruker den svært ofte i grunntrening av hest. Noen få har vært så følsomme at jeg bare har trengt å peke på dem eller bruke kroppsspråket, men det er meget sjelden.

Noen hester kan være svært dominante, og må møtes med et større press før de aksepterer å vike. Da er også longepisken et godt hjelpemiddel. Men den må jo brukes med vett og omtanke...
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 20/01/2003 :  14:45:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg rir alltid med en kort pisk når jeg hopper, men jeg har den bare der, bruker den aldri. I dressur bruker jeg noen ganger en dressurpisk, denne bruker jeg bare rett bak der hvor sjenkelen min ligger. Ikke hardt, bare en forsterkning av sjenkelen på hester som ikke svarer så bra på sjenkel.

Pisk burde ikke brukes som avstraffelsesmiddel. Dette er direkte mishandling. Pisken er ikke lagd for å brukes til dette, den skal kun være en forsterkning av rytterens hjelpere.

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  14:26:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Jeg rir endel med pisk, men ikke alltid! Synes det er greit å bruke den som en ekstra sjenkel. Og ett hjelpemiddel! Ikke for å straffe hesten, Men bruke den til hjelp!!

-Milla
Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  15:18:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

jeg bruker pisk ,men det spørs på hvilke hester...

pisken er egentlig ment som en forlengelse av armen til hester som ikke er så obs på andre hjelpere. dette fungerer bra for hestefolk som virkelig forstår hvordan pisken skal brukes, men så har vi jo som sagt de som ikke vet det.

ta f.eks. den ene islandshoppa mi. hu er livredd pisken fordi hun var blitt mishandlet med den før. så bare hu ser ei pisk setter hun av gårde, og blir helt svett og sjelven.

så ikke bruk utsyr du ikke vet hvordan det ska brukes, fordi hester glemmer ikke så lett....

klemz Deftonah...;)

Redigert av Deftonah den 21/01/2003 15:18:51
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  16:15:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Deftonah; hvis hesten din er redd pisken bør du trene henne på den så hun slutter å være redd den! (Desensitivering) Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  18:16:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruker som regel dressurpisk, greit siden den er såpass lang at man slipper å bevege armen for å vekke opp hesten. Bruker hverken pisk eller sporer på hesten jeg rir nå... Men syns det er greit med pisk som en forlengelse, så lenge den brukes i rett sammenheng. Jeg har sett mange sprangryttere på stevner som, når de rir inn på banen, bare gir hesten en rapp eller tre helt uten grunn. Idioti.

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  21:12:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Defthona, hvis hesten er livredd pisken må du trene henne opp!!!! Har gått igjennom d samme med en hest.. Var redd for alt mulig, Vannslanger,pisk,grønne poser.. Men jeg og venninna har trent han opp nå!! Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2003 :  13:02:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke med pisk!
Hesten min trenger jeg så vidt å klemme med leggene,så fyker hun avgårde.. Veldig lettridd kan man si!
Ser hun pisken blir hun helt crazy.. .. . .. .

Som alle er nevt,så er pisken ikke et avstraffnings middel!
Skal brukes til å korrigere hesten!!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.