hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestepølse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hestepølse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

missixty

» VIP

Norway
Innlegg: 551

Skrevet - 31/01/2007 :  00:32:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
LeMi:

Tror ikke det skal være noe problem. Jeg måtte selv ta min hest på stallen, men nå var dette nødslaktning da. Stakkarn hadde brekt benet, kunne ikke akkurat ta han på hengeren og kjøre til et slakteri.

Men har hørt om tilfeller hvor det har skjedd at "når tiden er inne" har de blitt tatt på stallen.. Må jo være mye bedre for hesten. Montana ante ikke hva som skulle skje. Så hørte man bare et bang og så var hesten død. Utrolig humant. Nesten bedre enn sprøyte (tenker da mest på hunder og katter)..

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France
Innlegg: 210

Skrevet - 31/01/2007 :  00:40:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Jeg vil i alle fall foretrekke det, og om det kan gjøres slik, så vil jeg at hesten min skal dø hjemme i vante omgivelser. Om hun så går til slakteren etterpå er greit slik sett, bare hun ikke må inn i de omgivelsene den siste tiden av hennes liv!

Ser jeg skrev litt feil i mitt forrige innlegg, mente jo ikke at folk tenker på at jeg og Milla skal dø, men sånn hva gjør du med hesten hvis du dør... ja, noe sånt.. en smuuule trøtt..

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway
Innlegg: 551

Skrevet - 31/01/2007 :  00:48:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Tror uansett det er bedre for å hesten å bli tatt på stallen. Som jeg sa, Montana hadde ikke den fjerneste anelse om hva som skulle skje. Ikke noe frykt, nervøsitet eller noe. Hadde vært verre om han ble kjørt inn til Bjerke og det var masse folk, hester, nye lukter, stressa veterinærer osv.. Nei, stallen er best
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway
Innlegg: 395

Skrevet - 31/01/2007 :  07:18:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyrlegen min kom å avlivet Cherokee go gutten min før jul å etterpå kom det en kadaverbil å hentet han, sånn blir det neste gang jeg må si farvel til di andre hesten mine også.

Jeg vurderte slakt, men valget ble å ta han hjemme hvor han følte seg trygg. Etterpå fikk Vilgot og Knerten lufte på Cherokee for å ta farvel dem også, for at dem skulle forstå at han var dø nå.



Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway
Innlegg: 588

Skrevet - 31/01/2007 :  10:34:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Huff. Vi sente den ene hesten vår til slakt for ikke så lenge siden.
Hadde det vært opp til meg, hadde hun blitt skutt bak melkerommet.

Jeg viser til tidligere innlegg om hvorfor det skal være så mye værre å slakte hest enn andre dyr. Det har seg vel sånn at vi som diskuterer her inne liker jo hester best. Og jeg har vært på slakteri da vi har et like i nærheten av jobben. De pleier der å skyte hester før alt av maskiner slåes på om morran. De synes det er værre å slakte hester enn andre dyr, fordi hesten har et mye større fluktinstinkt enn andre dyr.

Vi har alle slags dyr på jobben, og noen av dem avles opp for å slaktes. Selv om jeg skjønner at sånn er det, så kan det hende at tårene spruter når vi skal putte grisene på slaktebilen. Eller oksene. Og noen ganger hender det at det står hester inne i slaktebilen som roper til våres hester. Vi har en ridevei forbi dette slakteriet, og husker en gang at hesten min svarte på et rop fra grisene der inne som ventet på dommedag. Det var et bevis for meg at hester skjønner mer enn vi mennesker tror.

Vi er glad i hestene våres, men det kan oppleves like ille for en som sender oksene/kvigene sine til slakt. Man blir glad i dyra...men nå er det en gang sånn at mennesker spiser kjøtt (hvis man ikke er veggis da). Da jeg var liten elsket jeg svartpølse. Men det var helt til jeg visste at det var hest. Siden da har jeg aldri spist det. Og det har ført til at jeg ikke liker pølser av mørk farge i det hele tatt. Men hestebiff har jeg faktisk smakt, og det er faktisk godt!!!! Mange kan tenke rare tanker når de leser dette her, men det er ikke værre for meg å spise det enn å spise annen type kjøtt. Jeg har hatt like godt forhold til kuer som til hester. Jobben min er blandt annet å melke kuer, og dem blir man selvsagt glad i. Eller sauene, geitene, kaninene, grisene, oksekalvene eller hønene. Og Norge må vel sånn sett være et av de beste landene å leve i om man tenker på den siste dagen.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway
Innlegg: 1184

Skrevet - 31/01/2007 :  21:13:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Vi tenkte vel egentlig på å ta han hjemme, men kunne ikke akkurat ta han sånn at alle hestene liksom kunne glo på han falle død om.. Dessuten, hvordan få bil ned dit? Ja.. Så det gikk nok ikke det.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway
Innlegg: 885

Skrevet - 03/02/2007 :  04:18:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg liker ikke hesteslakt!
Synes ingen hester fortjener å bli slaktet jeg..
Min(e) hest(er) skal begraves!

Opprinnelig postet av Andrea & Juni



Men hvorfor skal dette for alle gjelde bare hest?? Er det noe verre at en hest blir slaktet enn ei ku eler en sau?
Det som er saken er jo at ALLE dyr må få et godt liv og bli avlivet på en human måte! Det er ikke mer synd i en død hest enn det er i en død sau, liksom....

Opprinnelig postet av Spendas



Jeg forstår tankegangen din, men personlig synes jeg at man blir mer knytta til en hest man holder sammen med dag ut og dag inn, enn en gris eller sau som står i et fjøs hele dagen. Hesten blir mer som en venn, og hvem sender vel vennen sin til slakting?

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 03/02/2007 :  05:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg liker ikke hesteslakt!
Synes ingen hester fortjener å bli slaktet jeg..
Min(e) hest(er) skal begraves!

Opprinnelig postet av Andrea & Juni



Men hvorfor skal dette for alle gjelde bare hest?? Er det noe verre at en hest blir slaktet enn ei ku eler en sau?
Det som er saken er jo at ALLE dyr må få et godt liv og bli avlivet på en human måte! Det er ikke mer synd i en død hest enn det er i en død sau, liksom....

Opprinnelig postet av Spendas



Jeg forstår tankegangen din, men personlig synes jeg at man blir mer knytta til en hest man holder sammen med dag ut og dag inn, enn en gris eller sau som står i et fjøs hele dagen. Hesten blir mer som en venn, og hvem sender vel vennen sin til slakting?

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona



Selvfølgelig blir man veldig knyttet til dem! Jeg har jo ikke sagt noe annet! Men man blir jo knyttet til alle dyr man har, og nå er det jo engang sånn at alle dyr dør en gang. Og blir hesten syk og ikke har det bra lenger, ja, så må man jo la den få slippe, for du er tross alt en bedre venn om du lar den slippe å lide, framfor å beholde den for din egen del! Om man da slakter den, så dør den jo uansett momentant, på samme måte som andre dyr som blir slaktet. Så da er det jo ikke mer synd i den enn i kua, vel? Og som du sier, kyrne "står jo bare i et fjøs hele dagen", så da skulle man vel ha enda mer sympati med dem? Det er synd på dyr som ikke har det godt mens de lever, men det er IKKE synd på dyr som er døde, uansett om det er hest eller sau. Vi synes synd i dem (synes jo det er trist jeg også, såklart) men det er vi som sitter TILBAKE som sørger, ikke hesten. Og kyr, griser og sauer er da akkurat like uskyldige som hester!

Så selv om jeg såklart aldri ville ha spist min egen hest, så blir det for hysterisk å hyle ut at det er så mye verre for hesten å dø enn for andre. Selv om jeg må si at jeg vil at hesten min skal dø hjemme, og ikke måtte stresse på transport og komme til et fremmed sted i sine siste timer. Men det er min generelle mening, hadde jeg hatt en ku, så hadde jeg villet akkurat det samme når den skulle dø også. Og det er jo like fullt SLAKT i ordets rette forstand, selv om det foregår hjemme.

Så det er ikke det at jeg er en overstadig "slakteglad" person, men synes det blir feil å synes så spesielt synd på hester framfor andre dyr, når det egentlig er dine EGNE følelser det står på.

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway
Innlegg: 298

Skrevet - 03/02/2007 :  22:07:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg liker ikke hesteslakt!
Synes ingen hester fortjener å bli slaktet jeg..
Min(e) hest(er) skal begraves!

Opprinnelig postet av Andrea & Juni



Men hvorfor skal dette for alle gjelde bare hest?? Er det noe verre at en hest blir slaktet enn ei ku eler en sau?
Det som er saken er jo at ALLE dyr må få et godt liv og bli avlivet på en human måte! Det er ikke mer synd i en død hest enn det er i en død sau, liksom....

Opprinnelig postet av Spendas


Jeg synes ingen dyr fortjener å bli slaket og derfor er jeg vegiterianer!
Som svar på ditt innlegg...

(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 03/02/2007 :  23:46:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg liker ikke hesteslakt!
Synes ingen hester fortjener å bli slaktet jeg..
Min(e) hest(er) skal begraves!

Opprinnelig postet av Andrea & Juni



Men hvorfor skal dette for alle gjelde bare hest?? Er det noe verre at en hest blir slaktet enn ei ku eler en sau?
Det som er saken er jo at ALLE dyr må få et godt liv og bli avlivet på en human måte! Det er ikke mer synd i en død hest enn det er i en død sau, liksom....

Opprinnelig postet av Spendas


Jeg synes ingen dyr fortjener å bli slaket og derfor er jeg vegiterianer!
Som svar på ditt innlegg...

Opprinnelig postet av Andrea & Juni



Det er jo bra, da har du jo virkelig "rett" til å uttale deg! (Slapp av, alle sammen, den setningen var IKKE ment så provoserende som den høres ut! Selvfølgelig har alle rett til å uttale seg, men dere skjønner sikkert hva jeg mener!)

Men dog er det jo sånn at fra tid til annen kommer man i den situasjon at det er det slemmere mot dyret å holde det i live enn å slakte det. Og da får man være såpass voksen at man synes det er greit, synes jeg. Noe annet blir for dumt! Slakting er ikke mishandling!

(Edit for å legge til en setning.)

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 03/02/2007 23:47:17 Gå til toppen av siden

Polaris79

» VIP

Innlegg: 254

Skrevet - 04/02/2007 :  00:23:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Spendas her. Dersom "ingen dyr fortjener å bli slaktet"- hva er alternativet da? Grave dem ned, alle sammen, når de er selvdøde? Eller er det greit å avlive, bare kjøttet ikke blir spist? Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 04/02/2007 :  00:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Spendas her. Dersom "ingen dyr fortjener å bli slaktet"- hva er alternativet da? Grave dem ned, alle sammen, når de er selvdøde? Eller er det greit å avlive, bare kjøttet ikke blir spist?

Opprinnelig postet av Polaris79



Jah, var noe sånn jeg ville fram til! Godt sagt, Polaris!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 04/02/2007 :  03:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv opplevd å måtte avlive en kjær hest - og dette skjedde "hjemme" - men deretter ble hesten fraktet bort fra stallen - på en meget hensynsfull måte, av flinke folk. Da var hun "borte" fysisk - men "levde" i våre minner.

Leser med litt "skrekk" om folk som vil begrave en kjær avdød hest "hjemme". Hvor DIIIGER grav må dere da grave, for å få hele den store, døde hesten "godt nok" ned i jorda?

Finnes det ikke grevlinger, rever, ja, hunder og katter + rotter, mark og fluer mm, som IKKE skal oppdage at det ligger et dødt dyr begravet?

Har hørt "skrekk-historier" om at en "kjær hest" ble avlivet og begravet "under sitt kjære tre" - og så kom bikkja drassende med et råttent bein noen måneder senere. Da hadde "skogens ville dyr" - OG bikkja - oppsporet gravstedet - og et var IKKE noe vakkert syn - for å si det mildt.

Så - til dere som mener at deres kjære hest skal "begraves hjemme" - tenk på dette lite hyggelige synet av en oppgravd, død hest - med knokler spredd overalt.

Nei, da er det bedre å få hesten "tatt" hjemme, men for så å bli fraktet bort av proffe folk som sørger for at den blir destruert, dvs. tilintetgjort fysisk. Da kan de gode minnene leve videre.

Ja, nå til dags kan man faktisk også få dyret kremert - kjempedyrt for hester, selvfølgelig - og SÅ kan man sette ned urnen "hjemme". Da kan man lage en "gravplass" og minnes en kjær hest - men ikke hvis man risikerte å "tråkke gjennom" et jordlag, og få tusenvis av spyfluer i fleisen - som hadde "levd" på kadaveret av hesten.

Noe jeg selv har tenkt å gjøre - når min 23-årige hest "takker for seg" (forhåpentlig om maaange år), er å ta farvel på gården, i stallen hvor hun har levd neste hele sitt liv. Så blir hun "borte" fysisk, men jeg har tenkt på å lage en liten "grav" til hennes lærgrime - sammen med et par gulrøtter - og så ha et lite "minnested" for henne. Hehh - "underground" sørger vel mus og andre småkryp for at lærgrima og gulrøttene "blir tatt opp i naturen igjen"....

Hvis andre heste-eiere i stallen hadde laget "graver" med hele hester nedi, ville jeg IKKE følt meg vel ved å gå rundt omkring - i fare for å tråkke ned i en haug med gamle hestebein.... yækk!

Er muligens litt "rå" i min beskrivelse - men tenk selv......





Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Innlegg: 831

Skrevet - 04/02/2007 :  03:36:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men man står jo ikke akkurat der med spaden og dekker hesten med 10 cm jord, heller!
Ser for meg at hvis min skal graves ned, så blir det slik som med en annen hest på stallen som måtte skytes; mannfolka på stallen tar gravemaskinen fatt og graver et ORDENTLIG hull! Jammen om reven, rotta og marken skal få grave til de blir blå da... Ved bruk av gravemaskin, så er det jo strengt tatt ikke noe problem å legge hester like dypt som man legger mennesker?

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 04/02/2007 :  04:05:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, da, Spendas - grundig arbeide er et must - hvis man ikke skal oppleve ubehaget med å tråkke ned i en gammel hestegrav - som ikke er på kirkegården.

Jeg bare sier at en hest som er blitt humant avlivet "hjemme" ikke behøver å bli gravd ned der - det er bare "godt" for eierne å vite at dyret (hesten) ikke ble fraktet BORT for slakt - FØR den ble avlivet.

Jeg har selv opplevd at far, mor og mann døde - siden 2000 - og jeg ville IKKE likt å vite at noen av dem "lå i jorden" der jeg selv går - men i en grav - i sine urner, hvor jeg kan sette ned blomster og lys.

Muligens at noen av de som skriver så "engasjert" om sine kjære hester ikke har opplevd å miste sine nære menneskelige slektninger - som mor og far, søster, bror, mann, kone, kjærste mm.

Kan noen av dere tenke dere hvordan det er å være en 50 år gammel enke, uten foreldre, med en 15 år gammel datter - OG avhengig av rullestol - MEN med verdens snilleste, lille 23 år gamle hest.... - ja, JEG kan fortelle dere hvordan DET er!
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.