hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nordlandshingst
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Nordlandshingst
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ida KR

» VIP

Skrevet - 16/12/2003 :  22:33:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til sommeren skal vi bedekke Tuppa, og jeg har fått æren av å finne hingst til henne. Det er bare det at jeg får ikke bestemt meg...

Vil gjerne ha noen forslag til hingst.

Hoppas avstamning:
Far: Ringbu
Mor: Ragnhild
Farfar: Burmand
Farmor: Randi
Morfar: Stjernesvarten
Mormor: Ranveig

Hoppa har et veldig godt gemytt, masse vilje, og hun er temmelig intelligent.
Eksteriørmessig er hun veldig rasetypisk, og har langt flere positive sider enn negative (heldigvis .
Hun er på en måte forholdsvis edel, men samtidig veldig tung og kraftig. Hun har rette og velstilte, gode bein. Gode høver.
Relativt rett rygg. Godt vinklet og noe hellende kryss.
Dypt, men litt smalt(?) bryst.
Grov hals, underhals.
Pent og harmonisk hode. (Men litt stort? + store ører?)
Hun er spretten, og gjør det bra i sprang, og har også et godt skritt og et veldig godt trav. -Raskt og lett, og med godt svevmoment, samt god haseaksjon.

Det kan gjerne være en hingst med mange av de samme gode egenskapene, men helst ikke så mange av de dårlige.
Han må kompansere for hennes underhals!

Bilder av hoppa: (skal se å få tatt ordentlige bilder av henne fra åpen side, men disse her gir jo iallfall en liten pekepinn..Se flere bilder på min vip.)

Okey, noen som vil hjelpe meg i valget av hingst til Tuppeluppen?

Redigert av - Ida KR den 20/12/2003 22:14:20

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  00:33:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
Så spennende da Ida

Skal bedekke mi i 2005 jeg da, men har allerede begynt å kikke... Veit ikke hvem du bør velge.. Har lagt en liten elsk på Siljegutten jeg da.. Men vi får se, det kommer jo så masse spennende unghingster til biri 2004.. Da blir det forhåpentligvis mye mer å velge i!!

http://www.rimfakse.no/subsite/Rimfakse/text/view/1139.html

Hvis du går inn der på Rimfakse sine sider finner du under hesteliste en anna liste me bilder over de fleste aktive hingstene..

På net nordlansshest er det et forum hvor du også kan legge ut samme spørsmål.. Ser det er andre som har blitt hjulpet der!!

http://home.no.net/nlhest/

Mulig du viste alt detta fra før, hvis ikke håper jeg det kunne hjelpe deg litt!!

Ann Cecilie

http://www.geocities.com/fredriksb_hest/

http://www.geocities.com/fredriksborger/
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/12/2003 :  18:06:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar

Her er bilder av Tuppa som viser litt mer eksteriør, så kan dere selv vurdere.
Vil veldig gjerne ha andre folks kommentarer. Særlig vil jeg vite hva dere synes er negativt (siden jeg selv er flinkest til å se hva som er positivt.. )

Fra høyre side:

Fra venstre side:

(Bildene er veldig mørke, men de synes helt greit hvis lyset/kontrasten på skjermen står på maks styrke)

Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 20/12/2003 :  14:30:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har drevet litt med NL-hest og den desidert fineste hisngsten jeg til nå har sett mer unntak av Stjernelyngen 111(som er død nå) er den hvite hingsten Sjarm. Den står på Rimfakses sider. Den er høyreist og har utrolig velprop. kropp til å være nl - hest. Den er i tillegg snill og grei. Ganske fin på banen også. Den er nettopp solgt, men mener den fortsatt er i Telemark og ikke kastrert.

Etter bildene å dømme, ser det ut til at den halesn er noe du bør søke å forbedre hos avkommet. Den var litt rasetypisk.. Ellers var hun fin, synes nå jeg da uten å påberope meg ekspertstatus.

SÅ gøy å skulle velge ut hingst!! Lykke til!
Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 20/12/2003 :  14:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har drevet litt med NL-hest og den desidert fineste hisngsten jeg til nå har sett mer unntak av Stjernelyngen 111(som er død nå) er den hvite hingsten Sjarm. Den står på Rimfakses sider. Den er høyreist og har utrolig velprop. kropp til å være nl - hest. Den er i tillegg snill og grei. Ganske fin på banen også. Den er nettopp solgt, men mener den fortsatt er i Telemark og ikke kastrert.

Etter bildene å dømme, ser det ut til at den halesn er noe du bør søke å forbedre hos avkommet. Den var litt rasetypisk.. Ellers var hun fin, synes nå jeg da uten å påberope meg ekspertstatus.

SÅ gøy å skulle velge ut hingst!! Lykke til!
Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 20/12/2003 :  14:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Beklager skrivefeil og innlegg sendt inn to ganger.. Litt stresset.. Sjekket nå - Sjarm står på bildelisten over nl.hingster. Han er annenpremiert.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/12/2003 :  18:47:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar
Sjarm er faktisk en av de jeg har siklet etter, er enig i at han er råflott!
Men vil gjerne ha flere forslag..

Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 20/12/2003 :  19:36:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke så mye om nordlandshest jeg.. Men jeg synes Trollvin er fin! =) Ridd han en gang når jeg og noen venninder jobbet på fjellet. Han var kjempefin. Og dødssnill til å være hingst. (også veldig rolig)

Mange fine hingster på den siden da =)

Håper du finner en fin hingst! :)

-Milla Gå til toppen av siden

ThereseJ

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  19:40:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseThereseJ  Svar med kopi av melding
Sjarm! Sjarm er en av de fineste lyngshingstene jeg vet om! Sølvsvarte Siljar er jo også kjempe fin da. :)
andùnë dû falas girith hìni... Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  00:15:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Hei du!
Spennende med avl:-)

Sjarm passer til Tuppa stammemessig. Du sier hun har gode bevegelser i skritt og trav, Sjarm trekkes litt på bevegelser.
Dommerkortet hans sier:"Sjarm
N-90-3511 f. 1990 Skimmel 2 .pr. 1999
3.pr. Biri 1995 (46): Oppsynt hg. av god type. Langl. m. god overl. Godt muskels. Tørre, gode bein. Godt mark. ledd. Trange og korte bev. i skritt, bedre i trav.Kj.pr.:36 p.Ridepr.:7-6-5-5. Km.tid 3.10,01: 9 2: 9 3: 8 4: 6 5: 7 Mål: 138 - 147 - 159 - 19,0 - 6,5 "

Tuppa har Randi 99 og Ranveig 199 på begge sider, Ringbu 70 er Ranveig 199's helbror, hun er bestemor på morsiden til Tuppa. Ville kanskje prøvd å finne hingst helt uten disse? De bør i hvertfall være langt bak i stammen.

Jeg synes du skal prøve å tenke på en yngre hingst til Tuppa, det er greit at fedrene til de unge hingstene har bedre premier foreløpig, men avkom skal jo være bedre enn foreldrene, så de eldre hingstene ville nok ikke fått samme premieringa i konkurranse med sine yngre kollegaer i dag, noen ville kanskje ikke fått kåring i det hele tatt. Det er da endelig godt, ellers hadde det vært drevet meget dårlig avl i årenes løp. Det kan alltids hende det kommer Sjarm avkom til Biri til våren, så han hadde ganske mange 2001 avkom.
Ellers vet jeg om en fin, smekker hingst som skal til kåring på Biri, Sponar 00-3629, e Nero, u Pernille ue Njord 124.

Juvet Hingstegård i Numedalen har mange fine hester, kan nevne:
*Bjørkgardsrauen(noe kort hals,underhals? 6 år, vant LB dressur på et klubbstevne for ikke lenge siden)
*Liljefot(Ranveig i 3.ledd...4 år)
*Røens Viljar(flott hingst!!!5 år),
*Lauvrudbrunen(kjempesøt liten hingst, snill som et lam, lite brukt stamme5 år)

Anne Tegnér i Østfold har sølvsvarte Siljar(en god brukshest, 6 år)

Ellers er Siljegutten en kandidat.

Hingstene Icora Frost og Icora Nordavind, begge e. Rane. Begge to står i Tønsberg, de skal til kåring. (Ranveig i 3.ledd..)

Eliasnes Ludvig, e Kimo er en hingst jeg har forelska meg i. Han har god hals, han står helt oppi Troms, så det blir langt å kjøre for oss her i Sør.
I fjor stod han i hamn på Vestlandet, så det er jo mulig han leies ut noe nærmere oss?

Lykke til:-) Skal du ha føllet selv?

-Hanna
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  00:18:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Må bare tilføye at du kan finne stamtavler og utstillingskommentarer på alle N/L hester her: http://hestesenteret.no/pls/hs/pa_hs.mnu Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.08 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.