hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gaffelbåndbetendelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Gaffelbåndbetendelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Elisabeth_85

» VIP

Skrevet - 23/01/2007 :  14:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen min har fått gaffelbåndbetendelse. Jeg har aldri opplevd dette før og lurer på om andre har opplevd dette og som vil dele sine erfaringer? Jeg lurer på om hesten min blir 100 % frisk igjen?

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 23/01/2007 :  16:48:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikker på at det er betenelse og ikke blødning?
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  19:05:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
gamle hesten min hadde gaffelbåndskade. den ble 100% frisk igjen. bare ta det med ro og tren den veldig gradvis opp igjen=)

Gå til toppen av siden

Chevaleresse

Skrevet - 30/01/2007 :  11:41:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Om hesten blir bra igjen kommer veldig an på hvor alvorlig skaden i gaffelbåndet er, hva som er årsak til skaden, og om du greier å unngå at hesten utsettes for det som i første hånd gav skaden. Riktig skoing/trimming og trening er viktig her!

Mvh Torill
Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 02/02/2007 :  14:23:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min sliter nå med betennelse i gaffelbåndutspringet. Om han blir bra igjen vet jeg ikke. Har nå, i samsvar med veterinær skritta han i 3 måneder, og skal til å trene han opp igjen nå. Han har vært kjempefin i beinet de siste månedene, ikke noen hevelser eller varme i beinet.
Lonsjerte han litt i trav her om dagen, og dagen etter var han hoven igjen. Så da spøker det litt for han om det blir bra igjen, men jeg skal gjøre et nytt forsøk. Men uansett så sa veterinæren som så på han at det faktisk hadde vært bedre om han hadde hatt en avrivning av sena istedenfor betennelse...

Har du tatt ultralyd av senene så du er 100% sikker på at det er betennelse der?
Gå til toppen av siden

Elisabeth_85

» VIP

Skrevet - 01/03/2007 :  21:30:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Den ene hesten min sliter nå med betennelse i gaffelbåndutspringet. Om han blir bra igjen vet jeg ikke. Har nå, i samsvar med veterinær skritta han i 3 måneder, og skal til å trene han opp igjen nå. Han har vært kjempefin i beinet de siste månedene, ikke noen hevelser eller varme i beinet.
Lonsjerte han litt i trav her om dagen, og dagen etter var han hoven igjen. Så da spøker det litt for han om det blir bra igjen, men jeg skal gjøre et nytt forsøk. Men uansett så sa veterinæren som så på han at det faktisk hadde vært bedre om han hadde hatt en avrivning av sena istedenfor betennelse...

Har du tatt ultralyd av senene så du er 100% sikker på at det er betennelse der?

Opprinnelig postet av Bentemor

Hei og takk for innlegg. Nei jeg har ikke tatt ultralyd, ingen i nærheten har apparat som er bra nok. Da må jeg til bergen eller oslo. Det blir litt langt for meg som bor på sunnmøre. Med tanke på å frakte hesten i henger så langt, så er nok ikke det godt for foten helder. Veterinæren er god på sanne skader, hu har dreve med distanseritt å vert borti det meste. Jeg har snakka med en veterinær på Nordfjordeid som kansje skal komme å ta røntgen av han for sikkerhetstskyld om det kan vere noen løse biter i griffelbeinet. Han blei "friskmeldt" nå for en stund siden..3 uker? Jeg har leida han frå 100 meter og økt gradvis. Omsider har jeg ridd litt..dvs..skritta noen meter om dagen. eller litt lenger og litt lenger bort og etterhvert opp en vei. Kun i skritt. Hele tia har han vert bra i foten. Men her om dagen(mandag 26.02.07) leia jeg han vår "første" asfalttur/trafikkvegtur etter skaden. Alt foregikk i skritt. Han øsa seg litt opp da jeg etter et stykke satte meg opp, men d vart bare noen få halve trippe steg. Ganske bevisst på at han ikke får trave. Jeg hoppet av senere å leia han hjem, siden det vart en litt lang tur (fra stallen til ridehallen og hjem men det sier jo ikke noe for deg:p ) Anyways..når jeg kom hjem var han varm igjen men ikke hoven=/ Jeg spyler og bandasjerer fortsatt. Men han virka bedre i dag. Jeg har leia han hver dag siden han ble varm. Dvs. kansje 150 meter for dag:p Jeg får begynne på nytt igjen med opptreninga tenker jeg og håpe på det beste. =)
Gå til toppen av siden

Annipanni

» VIP

Skrevet - 02/03/2007 :  00:17:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette er "gammelt-nytt", men hesten i nabostallen har fått gaffelbåndbetennelse, og der rådes det å ri på asfalt/hardt underlag gradvis hver dag. Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 08/03/2007 :  09:23:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja jeg ble oxo råda til å ri mest mulig på hardt underlag og for all del ALDRI sette han ut i sølete/myke havner ri på jorder osv. Min ble helt fin igjen men han var vi veldig forsiktige med og brukte godt over anbefalt hviletid.

Gå til toppen av siden

Elisabeth_85

» VIP

Skrevet - 19/03/2007 :  17:11:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uheldigvis har vi den dårligaste paddocken som finst. Og med masse regn her på vestlandet så hjelper det lite. Han MÅ stå ute så det for gå som det går, jeg har ikke noe anna valg. Etter påske skal noen jeg kjenner ta ham med til Biri for å ta ultralyd. Jeg får oppfølge opptreninga deretter..og håpe på det beste....

-elisabeth
Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 28/03/2007 :  16:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan har det gått?

Gå til toppen av siden

Elisabeth_85

» VIP

Skrevet - 29/03/2007 :  20:58:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Takk for omtanken. Det går mye bedre nå!!! Idag skritta jeg han i dressur oppe på parkeringsplassen Lot han få litt hjernestimuli, jeg kjente på foten etter på og han var kald!!! ikke hoven i det hele tatt. så jeg longerte han i ca under et minutt på hver side i trav å det gikk kjempefint!!!! Spylte han etterpå og satt han ut i paddocken igjen=) Strålende fornøyd!!!!

Kopi av melding:
hvordan har det gått?

Opprinnelig postet av AinaOgRocco

Gå til toppen av siden

Elisabeth_85

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  22:54:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Nå har vi endelig våre på Biri! Det første dei sa var at denne hesten er jo frisk, hva er galt me den?? så sa jeg at veterinæren min sa den hadde gaffelbåndbetendelse, ømmer i øvre feste på innsiden. Jeg sa og at det skjedde 4 januar og at han har vert haltfri siden 12 februar. Jeg møstret han for dei i en gang inne. i skritt og trav. De kunne ikke se noen tegn til urenheter. De nølte med å gidde å ta ultralyd men jeg sa jeg ville ha d just in case. Og så de gjorde. De såg ingenting. Ingen arrved ingen hulrom..nada... hesten hadde ikke skade i noen av senene. verken indre eller ytre bøyesen eller gaffelbåndet. De trodde det kunne ha vert en forstuelse. De sa jeg kunne trene han opp igjen og ri han som normalt.

Før vi dro har jeg skritta passelige turer med han i opp og nedover bakke. jobba han litt i dressuren i skritt osv.

Da jeg kom hjem fortsatte jeg i skritt og trava noen minutter på hver side. Neste dag (idag) var jeg på banen og skritta og trava litt, han klikka litt for noen måseskrik osv. så han galloperte litt og...uten min tilatelse..kremt..da vi kom hjem var han hoven...jeg spylte han og satt på han back on track i natt...får se hvordan det går i morgen...er det noen som vet HVORFOR han fortsatt er varm og hoven???? jeg blir gal!!!!!!! han er helt ren i gangartene...de mente det kunne vere et lite sår han hadde der. men det har han fått for bare en uke eller to siden....HM!!!!!!!!!!!!!

HJELP HJELP!!!
Gå til toppen av siden

Fairytale

» VIP

Skrevet - 21/04/2007 :  23:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
En av Sverre Smevik sine heste Ratano fikk gaffelbånd betennelse. Han måtte "ta" ham ut i pensjon da han var 13år (ifjor).. Han kunne ikke brukes lengre.... Gå til toppen av siden

LineWara

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2007 :  11:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLineWara  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLineWara  Svar med kopi av melding
jeg vet ikke så mye om betennelser i sener på hest, men har hatt det selv, i håndleddet...
brydde meg ikke så mye om hånda først, var bare stiv i senene, og klarte ikke klype fingrene sammen og løfte opp noe, for eksempel løfte en bøtte vann like bra som den andre hånda klarte..
etterhvert ble det vondt, veldi vondt! og hoven og varm i de... dro til legen, og han sa jeg skulle ta tak i et par av fingrene hans og klype så hardt jeg klarte, med neglene mot en finger for å lage merker... jeg klemte så hardt jeg fikk til, det gjorde svinvondt! men legen fikk ikke et eneste merke etter neglene...
fikk medisin og beskjed om å ikke bruke arma i det hele tatt til det ikke gjorde vondt...

det ble bedre, men fremdeles, (et år etter) blir jeg varm og hoven og ubehagelig stiv vis jeg løfter for tungt og for lenge, eller rir på langtur med sprek Polo, eller sitter for mye på PC...

så vis hesten din har hadd betennelse i en eller annen sene, kan det kansje henge igjen...
jeg tror ikke senene mine kommer til å bli like sterke som de var før, og tror sener blir litt varig svekket etter en kraftig betennelse...

håper du finner ut av det:)

*** www.hesteliv.com ***
"the horse dosen't care what you know
till he know how much you care..."
Gå til toppen av siden

Elisabeth_85

» VIP

Skrevet - 12/06/2007 :  22:37:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg vet ikke så mye om betennelser i sener på hest, men har hatt det selv, i håndleddet...
brydde meg ikke så mye om hånda først, var bare stiv i senene, og klarte ikke klype fingrene sammen og løfte opp noe, for eksempel løfte en bøtte vann like bra som den andre hånda klarte..
etterhvert ble det vondt, veldi vondt! og hoven og varm i de... dro til legen, og han sa jeg skulle ta tak i et par av fingrene hans og klype så hardt jeg klarte, med neglene mot en finger for å lage merker... jeg klemte så hardt jeg fikk til, det gjorde svinvondt! men legen fikk ikke et eneste merke etter neglene...
fikk medisin og beskjed om å ikke bruke arma i det hele tatt til det ikke gjorde vondt...

det ble bedre, men fremdeles, (et år etter) blir jeg varm og hoven og ubehagelig stiv vis jeg løfter for tungt og for lenge, eller rir på langtur med sprek Polo, eller sitter for mye på PC...

så vis hesten din har hadd betennelse i en eller annen sene, kan det kansje henge igjen...
jeg tror ikke senene mine kommer til å bli like sterke som de var før, og tror sener blir litt varig svekket etter en kraftig betennelse...

håper du finner ut av det:)

Opprinnelig postet av Polo Sunshine

Hei! Takk for innlegg:)

Nå er faktisk hesten min heilt frisk..akurat som de sa på Biri at han kom til å bli..god som ny=) Jeg har hoppa å trent som normalt og ingen tegn til verken haltheter, hevelser eller varme =) Så dette lover bra!

Elisabeth
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/06/2007 :  22:44:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er jeg over måte nysgjerrig da (ingen nyhet det egentlig), så jeg lurer på om hva de sa på Biri, at du har hatt flaks og en dyktig dyrlege som oppdaget betennelsen tidlig, slik at dere ungikk problemer, eller var det noe annet som feilte hesten din når den var skadet? eller-eller-eller?? ;-)
Rett og slett; mente de på Biri noe om hva som hadde vært problemet?

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.