hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gnagsår etter dekken!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Gnagsår etter dekken!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  16:19:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Hesten min står på utegang. han går med dekken ontrent hele dagen. Hvis det er over 0 grader ute pleier jeg å ta det av, ellers tar jeg det av en liten stund på kvelden når jeg pusser og steller han.

Det ser ut som om han har fått gnagsår PÅ bogen av dekkenet. Pelsen har blitt sliti av.

Har du noen tips som hvordan og hva jeg skal stelle gnagsåret med? og eventuelt hvirdan jeg kan unngå det? uten å ta av dekkenet? Blir så kald for han å gå uten.

På forhånd takk:)

rusket

Skrevet - 18/01/2007 :  17:00:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når hesten får gnag så passer ikke dekkent ordentlig. Har du bogsplitt på dekkenet ditt? hvis ikke så kjøp et dekken med bogsplitt, da får hesten mye større bevegelsefrihet. Ellers så kan du kjøpe en bogbeskytter fra f.eks høøks, koster ca 300 kr.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  17:48:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Anbefaler også bogbeskytter og dekken med mer bogfrihet.
En fortalte meg at det går an å bruke show-shine på det hårløse området, for det ville gi litt beskyttelse (men har aldri prøvd dette selv da). Nå har jeg aldri hatt det problemet selv heller, men flere jeg kjenner har det.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  21:12:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
hvis hesten din skal gå på utegang til neste år også, vil jeg anbefale deg å la den være dekkenløs fra varmegradene kommer til våren og hele vinteren. en utegangshest TRENGER vinterpels for å ha det bra, eller den må inn om det plutselig blir kaldt. det er uansett ikke særlig sunt for hårlaget til hesten å gå med dekken hele døgnet.
Utegangshester som har gått uten dekken fra våren kommer tåler MANGE kuldegrader, også en varmblodig hest! Men en utegangshest med dekken gjør faktisk ikke det. Ull, fleece og annet materiale som dekken lages av kan aldri erstatte det fett og hårlaget som hesten sjøl produserer. Om man ikke vil ha arbeidet med fullgrodd vinterpels, må man faktisk ha hesten på stall.
en annen ting med utegangshester er at de ikke bør vaskes i løpt av vinteren, og HVERTFALL ikke med såpe, for det tar vekk fettlaget, noe som gjør hesten kald og disponert for forkjøleles. hester på utegangf skal heller ikke strigles for mye, da dette også ødelegger fettlaget i huden.
mulig jeg får mange på nakken nå.. men det er faktisk stoor forskjell på en hest som står på stall og en som står på utegang i forhold til pelsstell!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 18/01/2007 :  22:18:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Ja, du må bytte dekken, og bogbeskytter fungerer godt. Ha flere dekken å bytte på med så det ikke alltid ligger i samme leie.

Forøvrig støtter jeg Solanju i hennes innlegg! Dekkenbruk i den grad er tabu på utegang. Jeg har holdt en varmblods på utegang sammen med kaldblodsene mine, og han satte en enorm vinterpels og var ikke interessert i å inn i noe stall selv om han fikk tilbudet. Men min andre varmblods, som jeg brukte aktivt, ønsket jeg ikke den voldsome pelsen på, så han stå på stall på nettene. Enkelt og greit!

Til ettertanke.....
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 18/01/2007 :  22:47:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Helt enig med solanju som vanlig:) Har hatt hester på utegang selv i flere år og har aldri hatt behov for dekken. Pelsen ordner alt av seg selv om den får vokse uhemmet av dekken, vask og overdreven børsting. Likevel bør du fortsette med dekken på hesten du har nå siden den er vant med det, men det går an å gradvis gå over til mindre bruk av det. Dessuten kommer jo våren snart...
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  23:35:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er godt å lese at jeg ikke er alene om å ikke bruke dekken, og "vanskjøtter" henne på vinterstid med lite børsting og i hvertfall ikke vasking.

Og duverden så mye jeg har spart på å ikke ha dekkener til alle anledninger, samt at jeg slipper å vaske en haug med gøøøørmøkkete klær til hesten.

Når hun kom sølete og våt inn i stallen om ettermiddagen, så rullet hun seg i den tørre flisa, så den festet seg i pelsen og trakk ut fuktighet - så ristet hesten seg, og var like (ehhh...) fin.
(Nå er det ENDELIG kommet snø og kulde!)

Hesten har forøvrig ikke røytet et eneste hår, så kanskje det varsler at det blit litt vinter i år allikevel.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  01:23:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Hestene her i gården røyter som noen guder.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  13:37:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
her har de heller ikke røytet, og nå er det 20 cm med snø! Hurra!!
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 19/01/2007 :  14:11:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg må si jeg bruker dekken, inne(avogtil) og ute, nå her ikke hesten min den beste pels kvaliteten, samt jeg vil ikke ha ragsokk hest, men ikke barbert heller, om man skal ha hest på utegang(jeg har min på stall men står ute fra 07-08 til 19-20 hver dag, samt at jeg rir, da blir hun dyngvåt av svette bare på korte turer, men tilbake til utegang, jeg ville ikke ha hatt dekken på hesten min da, med fare for å sette seg fast i løpet av natten, hårtalget mister masse fett og produserer ikke så tykk pels... Er vel for sent?!? å gjøre noe nå kansje. Prøv med bogbeskytter event selge dekkenet å kjøpe et annet som ligger bedre...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  15:32:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
du spør også hvordan behandle gnagsåret... det er vanskelig å svare på når du ikke skriver om såret er åpent, om det har skorpe eller om det er blemme...

er såret åpent: rens det godt og legg på kompress

er det hard skorpe på ville jeg smørt med fuktighetskrem u parfyme

blemme ville jeg passet på at det ikke gikk hull (vanskelig), men hvis det går hull må du behandle det som et åpent sår.

Ellers gjør som de sier over, bytt dekken og bruk bogbeskytter til såret er grodd. Hvis hesten har litt god pels ville jeg igrunnen latt den gå uten dekken når det var mulig.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/01/2007 :  01:23:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En fortalte meg at det går an å bruke show-shine på det hårløse området, for det ville gi litt beskyttelse (men har aldri prøvd dette selv da).
Opprinnelig postet av AinaVj

jeg hørte om hester som hadde fått allergisk reaksjon på dette.. aner ikke om det er sant, men verdt å tenke på - det er jo kjemiske stoffer som blir gnidd inn i huden. vet ikke om det er noe i det, da men det beste er så klart med et dekken som passer, spesielt om han går med det hele dagen.
(min går også med det samme dekkenet hele døgnet ca, men det passer ingen gnag.. weee)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 20/01/2007 :  02:00:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
bog bekskytter kan kjøpes i høks ,

men de e billigere i borjes :)

sikkert andre plasser også ..

<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.