hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ny "billig" henger eller brukt henger av kjent mer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Ny "billig" henger eller brukt henger av kjent mer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Musical Missile

Skrevet - 17/01/2007 :  13:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Overskriften taler vel for seg selv.... Hva hadde du gjort, kjøpt en ny Gaupen henger til rundt 30.000 kr. Elller lagt pengene i en brukt henger av et kjent merke der hengeren kanskje har noe tillegsutstyr. Jeg er på jakt etter en henger til rundt 30.000 kr, skal brukes max 2 ganger i uka. Veldig lite vinterkjøring.
La meg høre folkets meninger!

meg_selv2
» VIP

Skrevet - 17/01/2007 :  14:32:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok ikke kjøpt en gaupen-henger til 30.000 uansett.. Gaupen-hengere er ikke så braq, og den modellen til 30.000 har kun to hjul.. Det finnes hengere av andre merker som ikke koster så mye.. F.eks kan du få en brenderup eqiliner til 34/35000 (jeg har ikkke erfaring med denne modellen, men har en annen brenderup-modell (royal) og den fungerer kjempebra! Om du går opp til 40.000 vil du finne et større utvalg av hengere som også er veldig gode.

Husk om du kjøpre brukt henger, at hengere holder seg godt i pris, så de er som regel relativt dyre om de er laget etter 2000 (eldre hengere er ikke like bra, og det er mye de ikke har). I tillegg kommer omregistreingsavgiften åp bruke hengere som er ganske dyrt..
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 17/01/2007 :  15:42:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg har en ny Gaupen henger med boggie. Den kom på ca 38 tusenkr med registrering osv. Så du får nok ingen ny gaupen til 30tusen.
Vær oppmerksom på omregistreringsavgiften som nevnt over her, den er veldig dyr fra 2000kr. på gamle til -7000kr på nyere hengere.

Jeg er veldig fornøyd med min gaupenhenger, selvsagt kunne den vært penere, lysere inni og gjerne bredere om jeg hadde hatt 2 store ardennere. Men for vanlige hester er den stor nok i massevis.
Synes ikke de ovenevnte tingene er nok til at jeg vil betale 40tusen mer for et annet merke nei..
Med gaupen får man mye henger for pengene og økonomisk sett kan man bytte den ut med en ny hvert 5 år eller når bremser,lys og diverse trenger å fikses. Hengeren ligger godt etter bilen,har god balanse og er lett å dra.
Kan noen forklare meg hva som teknisk sett er bedre med en annen type henger som kan rettferdiggjøre prissforskjellen?
Mye jåleri i hesteverdenen...
Her frakter jeg mine 2 dølehester begge store med mankehøyde på 160cm og samlet tyngde på 1400kg uten problemer i min nye gaupenhenger:

I hengeren vel hjemme igjen, har kjørt mange mil med disse og ja det er helt lovlig:)

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  17:00:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldri kjøpt gaupen.. De har kommet med en liten glassfiber modell nå men til samme pris som man kan kjøpe en kvalitetshenger i større str og bedre utstyrt..

Jeg mener at har man hest over 150 så kan man slite litt med størrelsen og høyden. Luftingssystemet er helt latterlig. Det randt på veggene av fukt etter at to hester hadde kjørt en lengre tur. Det lille hjulet på døren som skal lufte ut er helt tragisk. Og Prøver man å kjøre med en dyrere henger så merker man stor forskjell.

Hadde selvfølgelig kjøpt en brukt henger til samme prisen som en ny Gaupen koster. Gaupen er noe billig dritt! man får det man betaler for.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  17:03:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
og det der "gulvteppet" de har på rampen er utrolig vanskelig å rengjøre.. spesielt når det blir tråkket drit i teppet. Vet om ei som fikk revet opp beinet på hesten sin pga for dårlig sikring av knotter og spisse gjenstander i vogna.

Er den laget i tre så må den vinterlagres.. Den kan nok ikke stå ute i våte Norge året rundt.
Ingen utstyr og dårlig lys..

Hater gaupen hengere.. for å være helt ærlig!!
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 17/01/2007 :  17:31:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg har også kjørt med dyrere hengere og kan derfor svare for meg. Jeg har aldri hatt problemer med fukt i gaupen hengeren og teppet er veldig kjekt da det ikke blir glatt selv med snø og vann på, det er heller ikke vanskelig å rengjøre om man har en høytrykkspyler. Må legge til at det er stor forskjell på de nye hengerene i forhold til de gamle Og ja man får det man betaler for og Gaupen kommer ikke med allslags dilldall derfor er den billigere også. Teknisk sett er det en god henger og den eneste forskjellen på denne og dyrere hengere er størrelsen,materialvalg og mengden med utstyr. Størrelsen er ikke noe problem se bildet over. Vedlikeholdet vil jo variere etter hvor godt man tar vare på hengeren uansett materialvalg. Dårlig sikring av knotter osv. må jo tilskrives den som evt har montert hengeren.
Prøver ikke å selge gaupen til noen selv om jeg er fornyd med min. Men må kommentere litt da det blir litt mange ridebærtejenter som uttaler seg fordi det er så mye flottere og mer status i å ha en dyr henger når den billige er god nok i haugevis for de aller fleste av oss.

http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 17/01/2007 17:36:05 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  19:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Teknisk sett er det en god henger og den eneste forskjellen på denne og dyrere hengere er størrelsen,materialvalg og mengden med utstyr. Størrelsen er ikke noe problem se bildet over. Vedlikeholdet vil jo variere etter hvor godt man tar vare på hengeren uansett materialvalg. Dårlig sikring av knotter osv. må jo tilskrives den som evt har montert hengeren.
Prøver ikke å selge gaupen til noen selv om jeg er fornyd med min. Men må kommentere litt da det blir litt mange ridebærtejenter som uttaler seg fordi det er så mye flottere og mer status i å ha en dyr henger når den billige er god nok i haugevis for de aller fleste av oss.

Opprinnelig postet av Brum

Håper ikke du tenker på meg som en ridebærtejente for da må jeg le høyt!!

men det du skriver med forskjeller er materialvalg, størrelse og utstyr er jo akkurat det jeg påpeker. For å si det slik! Vi sliter skal vi ha to friesere over 160 inn i en gaupen. Lopke fikk helt angst og ble klaustrofobisk da hun gikk på. for liten plass. Måtte ta ut andre hesten og fjerne skillevegg og trøkke inn andre hesten etterpå. Dessuten går hodet i taket så den er rett og slett for lav for min hest. Selvom den sikkert funker fint for dine. HAr man da en stor brun på 165-176 cm, så kniper det altså..

Materialvalg er da ganske vesentlig. Velger man en henger laget i finerplater så tåler den ikke å stå ute år etter år i vått vær. Ikke alle har mulighet for å sette hengeren i garasje så da er det jo litt viktig å tenke tre eller glassfiber.

Utstyr er greit og man betaler for dette.. ikke noen hemmelighet det, men man kan og få kvalitetshengere uten masse dilldall, dog synes jeg at innvendig lys, fjedrende hjuloppheng, boggie og ordentlig utlufting er en selvfølge, og ikke ekstra utstyr.
Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  20:58:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signerer Lopke her jeg..
Og til deg som snakker om dårlige hengere hvis dem er eldre enn 2000 mod.. Tja, da er vel min Brenderup no dritt da, har gassdempere på alle fire hjul, "ekte" boggi, støttebein bak, opptagbare vinduer forran, lys inni, meen er langt eldre enn 2000 mod! Kjøpte denne da den lå i riktig prisklasse,og jeg også var en av dem som ikke ville ha Gaupen, grunnet finesser du leser over som min gamle har, men ikke en ny gaupen..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 17/01/2007 :  21:29:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker for svar alle sammen! Var vel litt som jeg hadde tenkt på selv, at å kjøpe en brukt henger av annet merke er bedre. Da gjelder vel bare å lete med lys og lykt å finne en i både rett prisklasse og i god stand.

apropo omreg. avgift...var det ikke snakk om at denne skulle bli billigere? Eller er det jeg som har drømt?!
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 17/01/2007 :  22:55:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Til Musical missile:
Poenget mitt er at man kan kjøpe en splitter ny Gaupen henger og ha den i 3-5 år og selge den igjen med minimalt pristap. Og dermed også unngå de verste slitasjeskadene. Dersom en kjøper en såkalt dyr brukt henger kan man risikere at man må til med reparasjoner av forskjellige slag da spesielt bremser/bremsevaiere noe som fort kan bli veldig dyrt.

Til Lopke: Min henger har også dette du beskriver:
innvendig lys, fjærende hjuloppheng, boggie og ordentlig utlufting
Når det gjelder hesten din så er det vel ikke hengeren sin feil at hesten blir klaustrofobisk. Tviler også på at en frieser på 160cm har 1/2-1 meter lengre hals og er bredere kroppen enn en dølehest på 160cm. Mulig at de eldre hengerene er mindre og dårligere og at det er en slik du har prøvd??
Ellers lagrer jeg hengeren min ute jeg.

Picazzo:
Kan du forklare hva du mener med "ekte" boggie kontra "uekte" boggie??

Lopke

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  00:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding

Her står hun i hvieposisjon (Lopke til høyre) Om hun løfter hodet gikk ørene/hodet rett i taket. Ørene bøyde seg hvis du forstår hva jeg mener. Det kan virke klaustrofobisk for mange hester å kjenne loftet.
Vil ikke akkurat si at det var så mye plass rundt henne heller.

Det er vesentlig forskjell på hode/hals holdningen på en frieser kontra en døl. Når jeg rir ved siden av hannoveraneren på stallen på 175 så er hodet til Lopke høyere i lufta enn hans. (ved samme holdning)

Den største Gaupen er 225 cm til taket. (Royal) Den nye i glassfiber altså. De andre gaupenhengere er 215 cm til loftet.

På bildet så er mannen med hesten omtrent 195 cm. Her står hun i normalposisjon.

Hvor mye plass blir det da til taket?

for å si det sånn så er det vanvittig stor forskjell på standard Gaupen og denne nye Royal de har kommet med http://www.gaupen.no/default.asp?WCI=ViewNews&WCE=421&DGI=24

som for øvrig har en listepris på 60.000,- Det sier vel seg selv at en henger som er 20.000 billigere fra samme produsent MÅ ha lavere kvalitet.. Noe har de spart på.

Redigert av - Lopke den 18/01/2007 00:09:41 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  01:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uansett hva slags brukthenger du havner opp med: Sørg for at selger har/får den sjekket hos biltilsynet - før du kjøper, evt. har nydatert kontroll på den.

Såvidt jeg vet, skal hengere sjekkes hos biltilsynet hvert 3. år, og hvis selger kommer med en nesten 3 år gammel "sjekk", så forlang en ny. - Det kan skje mye med en henger på 3 år.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  02:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er riktig. All dyretransport skal EU godkjennes hvert 3 år. Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  08:27:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brum; "ekte" boggie er da hvert enkelt hjul jobber uavhengig av det andre (på samme side) altså, hvis ene hjulet går opp på en kul vil fortsatt det andre være i bakken. De sitter på egne akslinger, og har derfor ingen annen sammenheng enn at de sitter på samme side. Dette fører (sammen med gassdempere) til mindre uro og dumping på hengeren.
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 18/01/2007 :  11:21:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg spør siden de aller fleste to akslede hengere på det norske markedet, er av typen "tandem" ikke "boggie".

Forskjellen på 2akslet (tandem) og boggie:

På to-akslede hengere er det to separate aksler, som er festet på rammen med separate oppheng

Boggie har to individuelt avfjærende aksler, som på hver side er montert sammen med hverandre, for så å ha et felles feste på hver side mot rammen på hengeren dette gjør at hjul-trykket altid vil være det samme på begge hjul, enten draget løftes opp eller trykkes ned. derved vippes hengeren som en en-akslet, men har mark-trykket helt likt fordelt mellom akslene.

På to-akslede(tandem) vil du kunne løfte trykket av det fremre hjul-settet, ved å løfte draget opp, og løfte det bakre ved å trykke draget ned.

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2007 :  13:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen som helst problemer med å forsvare at jeg valgte en dyrere modell en Gaupen.
Og jeg ville mye heller kjøpt en nyere brukt henger av godt merke framfor en ny Gaupen.

Lopke har vel sagt mye av forskjellen.
Dårlige løsninger, lite lufting, tynn skillevegg, akkurat det som er lovpålagt av lys utvendig, TRANG ( markedest smaleste?), lav osv.
I tillegg er den fjæra på baklemmen elendig, og bruker man hengeren mye, må man regne med å skifte denne ofte.
Takk gud for gassdempede lemmer!
Matta på baklemmen er ikke bare upraktisk, men litt skummel i forhold til sko med brodder som faktisk kan sette seg fast når man rygger ut hesten.
Bomløsninger har blitt bedre med utløser på bommene.
Men jeg missliker systemet deres, tungvindt å måtte sette i gang med å skru på denne løkka om hesten henger over bommen.
Vi har en spake på utsiden av hengeren man drar ut, vips så er bommen løs.
Dårlige muligheter til å regulere bommene.
INGEN muligheter til å regulere innredningen sideveis, altså gjøre et spilt større enn det andre.
Kun en veltebøyle, som de ikke engang har hatt råd til å "kle" inn med glassfiber....

Nå har kanskje alle skjønt at jeg i likhet med Lopke ikke er en fan av Gaupen....
Ikke fordi jeg er snobbete, men jeg setter høye krav til henger både med tanke på sikkerhet for hesten, gode løsninger og plass.
Har "bare" en araber, og han synes det er veldig behagelig med godt over 20 cm ekstra bredde i forhold til Gaupen.

Mår det gjelder trehengere kontra glassfiber velger jeg tre.
Synes det er ok å kunne sjekke eventuell slitasje og fukt selv.
Fukt kan man selv måle ved hjelp av fuktmåler, samt å teste ved å stikke en skarp gjenstand i platene.
Enkelt og greit.
Vi har aldri hatt våre hengere inne på vinteren, og vår gamle, som nå er 12 år og har gått uendelig mange mil, har ingen antydning til fukt hverken i vegger eller gulv.
Mulig det er forskjell på materialene som er brukt, det vet jeg ikke.

Ser at det skrives at man kan ha en Gaupen i noen år, så selge den med minimal fortjeneste.
vet ikke om innskriver snakker av erfaring, for min erfaring er totalt annerledes.
Har kjente som ikke får solgt sine Gaupenhengere, uten å dumpe de, pga alt for mange hengere på markedet, samt at folk har blitt mer kvalitetsbevisst.
Pga den høye omreg-avgiften må man langt ned i pris, eller så kjøper folk heller en ny Gaupen.

Vår gamle henger hadde vi i 8 år, kjøpte den brukt fra Sverige 1 år gammel.
Kun brukt til flyttelass.
Den var godt vedlikeholdt og i 100% god stand da vi solgte den videre.
Vi gjorde en god handel da vi kjøpte den pga lav kronekurs, samt ingen omre. når man kjøper fra utlandet.
Så på de 8 årene tapte vi 2000 kroner + det vi brukte på vedlikehold, dekk osv under veis.
Og sånn ser markedet ut nå også, gode hengere ligger høyt i pris, også som brukte.

Forresten om man er fornøyd med en henger, skulle det vel være unødvendig å måtte bytte den ut etter 3-5 år?
Det sier vel litt om kvaliteten...

Faktisk er min henger som etter mitt syn er langt bedre utstyrt, og er ganske så mye større, billigere enn den nye typen Gaupen.
Lurer på om den i det hele tatt klarer å komme seg inn på markedet, for i den prisklassen finner man romslige, gode hengere av god kvalitet innen de fleste merker.

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.