hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Overpriset unghester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Overpriset unghester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

mizzAmy

Skrevet - 15/01/2007 :  07:27:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkte bare jeg kunne ta dette opp for det er en stor diskusjon i stallen der jeg står.
Det er mange som kommentere at islandshester blir solgt for så mye når de er så unge. At de har ett stort potensiale derfor koste de det samme nesten som når den er ferdig utviklet. Det er ikke det at du ikke finner sprang og dressur hester som er unge og dyre, men det er mest blant islandshester at de koster så mye når de er unge. Det er mest blant andre hester at du betale 20 kansje 30 for en 4åring med ett potensiale kansje litt mer vis det er god stamtavle, mens en islandshest med greie gangarter og stamtavle koste rundt 60.000 som 4 åring....

Tenkte bare jeg skulle se hva folk hadde å si til dette=)

Marlen.

Skrevet - 15/01/2007 :  13:44:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det er slik også. Men man må ikke glemme at de gode hestene har økt veldig i pris de også. Det er blitt ett større skille mellom gode hester og "dårlige" hester. (som det burde være)

Jeg har nå i januar kjøpt meg en 3 års hingst. Kolgrimur fra Teland. Han er etter 1 premie hoppen Boel fra Stora-Hof og gamle kolgimur. Dette var ikke en billig ung hest, men jeg vil heller betale mer ( så lenge jeg har penger til det da;) og vite at man får noe med topp avstamming og helsøsken og søsken som har topp plaseringer og gode avls dommer. Og ikke minst foreldre som har avlet gode hester tidligere. Jeg har full respekt for avlerene av slike hester, og har full forståelse for at de ønsker mer for de aller beste! Folk må betale nå hvis de ønsker seg topp hester. De er ikke gratis.
Skulle man kjøpe en slik hest som var et par år eldre koster de vanvittig mye.

Derfor tror jeg at mange velger å kjøpe ungt og lovende!
Gå til toppen av siden

Marlen.

Skrevet - 15/01/2007 :  13:52:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oy skrev feil Boel er fra Kjarnholtum. Surrer litt hadde helbroren hennes Bæring fra Sorra-Hof. Gå til toppen av siden

Marlen.

Skrevet - 16/01/2007 :  12:26:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja,Tine! Er et surrehue he he Gå til toppen av siden

tinapusia

» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  12:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv en gammel, men bra islandshest. han kjøpte jeg for litt over 24 000, selv om det var dyr var det en ok og ganske billig pris for en islandshest. han er en ok 4 gjenger, men er aldri trent noe særlig.

JEG syntes unge islandshester er rådyre, kort og godt.
Tror jeg var heldig med min hest. Han Ble kjøpt som FØLL for 40 000.

Gå til toppen av siden

mizzAmy

Skrevet - 16/01/2007 :  20:54:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det og så jeg føler har blitt mer å mer vanligt er at man kjøper seg til toppen(kjøpe dyre hester) og når man først ligger på toppen blir man dømt der etter. jeg synes det er synd at de dømmer mer å mer etter hva man kan vise frem fra hesten enn det den gjør der å da.
Jeg vett ikke om det er meg som har fåt litt feil inntrykk...?:S
Gå til toppen av siden

Marlen.

Skrevet - 17/01/2007 :  10:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting er hvis de er dyr og gode. Det er verre hvis de bare er dyre. Når folk kommer å sier de hørte det var kommet en hest på stallen til 140 tusen. Ikke det at det var kommet en knall god hest på stallen. Det syntes jeg er verre. Overprising og lureri.

Det virker som det er mer prestisje å ha en dyr hest, og folk er mer opptatt av hva hestene koster. Det er en slags konkurranse om hvem som har de dyreste hestene.
Gå til toppen av siden

Marlen.

Skrevet - 17/01/2007 :  10:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som ønsker seg lovende unghester ville jeg ha kontaktet islandshestsenteret. - de har utrolig mange unge talenter.

www.islandshestsenteret.no
Gå til toppen av siden

Tritla4alltid

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  14:05:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Marlen er søt! :)

Er både enig og uenig i ting som blir sagt her.

Å kjøpe seg en god unghest vil ikke si det samme som å kjøpe seg til toppen. Ligger MASSE arbeid fra unghest til konkurransehest - belive me! Å kjøpe seg til toppen er å gå på VM/NM/Landsmot og "plukke" det man vil ha..Dvs. å sette hesten i trening 10 måneder i året..

Å betale 20-30 000 for feks. en 4 åring er ikke galt. Som det har blitt sagt mange ganger før så koster spranget med hingsten, markkur, beskjæring av høver, vaksine ++ og ikke glem FOR!... Regn sammen disse utgiftene + at hesten faktisk blir håndtert endel på de 4 årene også. Har ikke sett så mange unghester til 60.000 med "Greie gangarter og stamtavle.." Men kvalitet koster... Bare se på friesere feks... Ikke noen WOW hester i noen disipliner. Men de koster skjorta!

Jeg har aldri kjøpt hest til mere enn 35.000, og endt opp med ganske så mye bra. Men det har tatt ufattelig mange timer! Dessuten må man ha en stor porsjon flaks også.
Gå til toppen av siden

Tritla4alltid

» VIP

Skrevet - 18/01/2007 :  14:25:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm.. og dessuten.. det nevnes at det virker som om det er prestisje å ha en dyr hest. Jeg hadde egentlig trodd det var det motsatte. At man kjøper en billig hest og rir det "opp og frem" og at hestens verdi øker. Istede for å kjøpe en dyr hest, ri den "dårlig" og at verdien synker... Slik BØR det iallefall være!...

Sitter å ser på en resultatliste fra en eller annen gang. En hest som kommer fra meg var med. Den kostet 20.000. Og bare 0,8p foran ligger en som jeg vet betalte over 100.000 for hesten sin... Bare en liten tankevekker på at prisen ikke har så mye å si i alle tilfeller...

Er den som sitter OPPÅ som teller mest
Gå til toppen av siden

STANGELAND

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  21:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm.. og dessuten.. det nevnes at det virker som om det er prestisje å ha en dyr hest. Jeg hadde egentlig trodd det var det motsatte. At man kjøper en billig hest og rir det "opp og frem" og at hestens verdi øker. Istede for å kjøpe en dyr hest, ri den "dårlig" og at verdien synker... Slik BØR det iallefall være!...

Sitter å ser på en resultatliste fra en eller annen gang. En hest som kommer fra meg var med. Den kostet 20.000. Og bare 0,8p foran ligger en som jeg vet betalte over 100.000 for hesten sin... Bare en liten tankevekker på at prisen ikke har så mye å si i alle tilfeller...

Er den som sitter OPPÅ som teller mest

Opprinnelig postet av Tritla4alltid

DETTE VAR JEG VELDIG ENIG I MALENE!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.