hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spretten unghest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Spretten unghest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

linda85

Skrevet - 12/01/2007 :  19:06:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var i dag ute å gikk med en islandshest på 3 år.
Leide den i leietau ved siden av to andre hester som ble ridd.
Den er tidligere blitt leid en del, og litt tømmerkjørt så vidt jeg vet.

Han ble etterhvert ganske spretten, sparket bakut, og herjet rundt meg.
Jeg følte ikke at den truet meg på noen måte, men ble allikevel litt nervøs pga at jeg er gravid med tvillinger og redd for å bli truffet av spark. Det virker rett og slett som den bare er leken, og trenger å få ut energi.
Hvor mye skal man tolerere av en 3 åring?
Hva kan jeg gjøre for å roe den?
Ble anbefalt å rykke hardt i leietauet, men dette er noe jeg tror kan gjøre vondt verre...

Jeg har bare mulighet til å trene den i helgene.

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  19:27:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Ikke rykk den i leietauet, da dette kan oppfattes som respons på det den gjør, og forsterke adferden. Jeg syns rett og slett du enten skal få noen som ikke er gravid til å trene den, eller finne en annen måte å trene den på akkurat nå. har to barn på under to år sjøl, og ei hoppe som nå blir 4. For min del var det viktig å sikre at hesten fikk sitt uten at jeg blei skadd eller stresset opp. om du blir stresset, blir den værre, og lærer ingenting.
Litt uklar på om du GIKK og leide den, eller REI og leide den.. men uansett syns jeg ikke du skal gjøre noe av det uten å ha sliti den litt ut først. har du mulighet for å jobbe med den på et inngjerdet område fra bakken? I såfall kan du jo jobbe den uten å være altfor nærme når den får utbrudd. Unghester FÅR det, og de aller fleste får det av ren LYKkE, ikke for å være slemme. Hvis du har mulighet til å trene den litt i fart fra bakken først, deretter leie den, har du på en m¨åte lov til å forlange at den skal gå fint, og det er større sjanse for at den gjør det også. da har den rett og slett fått ut alt overskuddet, og gidder å høre hva du sier.
Min unghest trente jeg rett og slett ved å ta henne vekk fra flokken og inn på et avgrenset område, hvor JEGslapp å løpe for mye, mens hun fikk plass nok til å være villbass.
Alle leksjonene startet med at jeg slapp henne løs, og gikk ut av gjerdet, for hun lærte kjapt at her var det lov å LØPE, så hun løp og løp, og når jeg så at hun ikke var like sprø, gikk jeg inn. i begynnelsen oppmuntret jeg henne til å galoppere. jeg hadde "JA" som kommandoord for galopp, og det lærte hun fort. jeg lot henne gjøre løpingen, og når jeg så at hun begynte å senke fart mot trav, ba jeg om "roooooo", tok vekk alt press og gjentok "maset" til hun travet. Lot henne trave lit, ba om "ja" la på press til hun fattet og tok vekk press, ba deretter om "rooo"
På denne måten brukte jeg hennes energi til min fordel. hun var såpass heit i toppen at å be henne om å gå, var helt nytteløst, derfor begynte jeg i feil(?) ende. Ettersom hun roet seg og blei lei av å løpe, ba jeg om trav, skritt og til slutt om stopp. Før eller seinere vil hesten oppfatte at den lyden du lager, sammen med mengde pres og bevegelser med din kropp, betyr noe. Og samtidig får den løpt av seg en hel masse energi. når den egentlig er skikkleig sliten både i kroppen av all løpingen, og også av å lure på hva du skravler i og mener, er den ganske from når du skal begynne leietrening. Nå kan du be den om å gå fint, og den vil gjøre det, og du kan øve stopp og rygg. i begynnelsen vil leietreningen bli kort fordi den øser seg så opp av seg sjøl og egentreningen, etterhvert som kommandoene dine får betydning, vil den roe seg lettere å bli mindre sliten før du begynner leietreningen.
For meg var dette løsningen, og jeg fikk ei hoppe som jeg fremdeles kan be om alle gangarter OG stopp fra 10 m avstand, og kanskje kan du også ha nytte av dette..?

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

linda85

Skrevet - 12/01/2007 :  21:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for utfyllende svar
Jeg tilbydde meg å hjelpe til litt med denne hesten i helgene, siden de som eier den også har mange andre hester og ta seg av.
Tror det er litt variabelt hvor mye den blir brukt i ukedagene, så det kan nok stemme at den har mye innestengt energi.
Jeg synes også det virket som den hoppet og spratt av lykke, da den ellers er veldig rolig og snill. Ikke noe napping eller andre unoter.

Jeg gikk og leide den, har ikke lov å ri før etter fødselen.

Når det gjelder mulighet for inngjerdet område, så er det ikke noe i nærheten. Kan det fungere å sette opp strømgjerde eller taugjerde et stykke unna gården? Slik at vi får være i fred?

Så en ting til... Jeg virker sikkert helt grønn når det gjelder hester nå, men hva mener du med press? Kan du forklare litt nærmere?

Jeg har aldri drevet med trening av hester før. Har bare ridd på tur egentlig.

Det er først i den siste tiden jeg har begynt å interessere meg for bakkearbeid, horsemanship etc. Har blant annet bestilt Parelli Home Study program, og sluker alt jeg finner av stoff om horsemansip for tiden.

Ble litt rotete dette, men håper noen har tips eller innvendinger til hvfordan jeg kan gjøre dette
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/01/2007 :  21:29:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Du kan helt klart bare sette opp et gjerde med vanlig stolper og strømtråd, så lenge hesten respekterer gjerder da.
Press er når du ved hjelp av kroppen din, leietau, pisk eller noe annet får hesten til å gjøre en bevegelse. Når du feks skal flytte hesten din i stallgangen, har du sikkert lært at du skal legge hånda på den, dytte den og be den om å gå "over".Når du rir, og trekker inn tøylene for å stoppe legger du press på bittet og da munnen, og hesten stopper. Når du slipper ut på tøylene kalles dette ettergift. Ettergift er belønningen hesten får nåe den har gjort det du ber den om.
Det beste du kan gjøre for hesten er å gi så lite press som mulig, og gi ettergift så tidlig som mulig. Eks:
-Jeg står ved siden av hesten min og ser på bakparten dens, og den flytter musklene i baken og gjør seg klar til å bevege seg bort. Jeg flytter blikket vekk. dette er lite press og rask ettergift
-jeg legger hånda mi på rompa til hesten og dytter den med mye kraft over. hesten flytter rompa, og når jeg syns den har flyttet rompa langt nok, tar jeg vekk hånda. dette er mye press og sein ettergift.
I innlæringen av hesten er det derfor veldig lurt å leke litt med dette. På den måten lærer du hvor følsom denne hesten er for press. dette er veldig nyttig å vite når du skal begynne å ri eller kjøre den inn. Det er jo veldig dumt å bruke masse krefter på en hest som ikke trenger det, og heller ikke liker det, ikke sant?
Håper du skjønte noe som helst av dette da..
Denne hesten høres jo bare glad og lykkelig ut da, og da er dt jo dumt å straffe den for at den er det. Mye bedre å bruke energien dens til din fordel, og samtidig ikke risikere å bli skadet. selv om de steiler av lykke, er det like vondt å få dem på seg mener jeg..
På hjemmesida mi står det en del linker som jeg har forsøkt å "forklare" litt.. kanskje du finner noen du kan bruke..
lykke til med den lille rakker`n!

linda85

Skrevet - 12/01/2007 :  22:23:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, nå skjønner jeg
Misforsto visst det forrige innlegget ditt. (Press=Trykk, Tok ikke den med det samme)
Mulig jeg begynner å se litt på dette i morgen.
Men må vel få med eierne på tanken også
Uansett, takk for alle tips og gode forklaringer
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  00:11:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
En 3-åring er som en tenåring - noen er snille og greie, andre prøver ut grenser, og andre er i opposisjon og kan bli litt av en håndfull.

Og så spiller både arv og miljø inn - i ganske stor grad. (Gjelder både folk og dyr - og husker det var masse pensum om dette da jeg leste psykologi og pedagogikk i sin tid.)

Og - en liten betraktning - hvis du har fått ride-restriksjoner i forbindelse med ditt tvillingsvangerskap - så bør du nok ikke prøve å hanskes med viltre unghester. Da hadde jeg heller ruslet en liten skrittetur på en rolig hest. Ehh - hvor langt er du på vei?
Skjønner at du gjerne vil hjelpe til, og at det er fint med mosjon - men med en sprettende unghest kan det nok bli litt i overkant av hva du bør gjøre. - Dette er ment som "medisinsk" råd - siden jeg er fysioterapeut.

Ja - her kan jeg sitte og "si hva andre skal gjøre" - men har ikke hatt samme problemer selv. Mine føll og unghester var bare "schnille" (dvs. stort sett greie) og de var godt oppdradd av sine rolige mødre. Mitt svangerskap var også heeelt ukomplisert, og jeg red til jeg var 8 1/2 mnd på vei, da jeg ikke klarte å komme meg opp på hesten pga "kula" foran.

Mitt endelige råd: Ta hensyn til deg selv!!!
Gå til toppen av siden

linda85

Skrevet - 13/01/2007 :  00:43:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Kanskje greit å få sagt at hesten tilhører min svigerfamilie, og etter en lang diskusjon nå i kveld, har vi kommet frem til at jeg skal trene hesten (Tor Åge) i tiden fremover.
Jeg har ikke fått restriksjoner fra lege/jordmor ang svangerskapet, det er samboeren min som ikke vil la meg ri nå
Jeg har også hatt egen hest før (i 8 år), og føler meg forholdsvis trygg, bare greit å få litt tips
Jeg er nå ca 5 mnd på vei, i mitt andre svangerskap, og alt har gått fin-fint hittil.
Takk for gode råd, jeg kommer nok til å fortsette med Tor Åge fremover, men kjempefint å høre andres meninger uansett
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 13/01/2007 :  10:49:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Tor Åge?? hihi.... stilig! Lykke til du!

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 13/01/2007 :  12:44:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Spennende at du skal begynne med Parelli :) Holder på med LVL1 selv, og det er utrolig interessant og bra laget :)
Har egentlig ikke så mye råd til deg, men ville bare si masse LYKKE TIL, blir jo spennende fremover, både med hesten og graviditeten :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/01/2007 :  16:19:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
eb 3 åring skal ikke behøve å få ut energi før trening føler jeg ... den skal kunne oppføre seg i tau samme hvor bajass den er . Jeg har en som blir to snart og je gaksepterer ingen som helst idiot takter når jeg håndterer henne. Hun prøver seg på småting, men skal oppføre seg. En 3 åring bør ha kommet dit.

OPphop av energi bør de kunne få ut på egenhånd i havn. Det er der den skal leke og herje ... Å gå tur med hesten er jo ikke noe som tapper den noe særlig for energi uansett.

Hadde min toåring oppført seg slik på tur, hadde jeg ikke gått tur,men jobbet med grunnleggende oppdragelse først ... men det er meg da ;) Du har jo fått endel svar på hvordan ovenfor her tror jeg ...

Men ville bare svare på spørsmålet ditt om hva som kan aksepteres av en treåring. JEg forventer at en både to og treåring, om den er håndtert selvsagt, oppfører seg i håndteringgituasjon. Du må forvente at den prøver seg på ting, men når det er overstått, så skal den igjen oppføre seg. ....
Gå til toppen av siden

linda85

Skrevet - 13/01/2007 :  17:25:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har holdt på litt med Tor Åge i dag.
Vært litt inne på stallgangen, stelt og kosa med han.
Han er veldig rolig på stallen. Jeg og datteren min sto lenge og kosa og pussa, og han virker som han tolererer å bli berørt over hele kroppen.

Tok han med ut i en innhegning, for å prøve oss så vidt på klikkertrening.
Han har ikke vært borti dette før, men etter bare en dag me trening, har jeg virkelig troen på at dette kan bli interessant

jeg brukte et lokk, for å lære han prinsippene med klikkertrening, og før vi ga oss forcdagen, kunne jeg legge lokket på bakken, holde det over hodet, kaste d som en frisbee, og Tor åge tok på det med en gang. Jeg klikket, og han fikk belønning.

Jeg synes dette fungerte veldig bra. Han nappet ikke en eneste gang, men lette litt i lommer,etc for å finne godbitene.
Målet er å få av han uvanene når han går i leietau etterhvert, ved å bruke klikkertrening.

Tips/innvendinger?

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/01/2007 :  19:43:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen innvendinger overhodet :) Bruker klikkertrening på min unghest selv, med god effekt.

tips er lettere å komme med ettersom dere kommer i gang og du forteller om hva dere gjør :)
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  21:28:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
for å få vekk "lommetyvtaktene" hos mine hester, trente jeg inn kommandoen "stå" som utgangspunkt for all annen trening. Dvs at hesten står med hodet vendt rett fram, og i normalhøyde, og er oppmerksom på meg. Altså klar for vidre aktivitet, uansett om det er ridning, gåturer eller hva.. Bare et tips liksom. Da blir det den nye "tiggeposisjonen" og tyvingen blir borte..

Stinem

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  22:45:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
"stå" er sikkert den mest geniale 'komandoen' å lære en unghest så tidlig som mulig. Den kan jo da brukes i alle situasjoner! Jeg er ihvertfall utrolig gla for at min treåring lærte det i ung alder, jeg har hatt veldig bruk for dette de gangene hun har vært urasjonell og sprelsk;-)
Som solanju sier; den skal stå helt stille og være oppmerksom.

Gå til toppen av siden

linda85

Skrevet - 20/01/2007 :  09:14:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Vi har nå drevet med klikkertrening et par dager.
Tror han begynner å forstå sammenhengen mellom klikk og godbit. (Jeg bruker en sånn klikkerboks som jeg holder i hånda)
Begynte med et lokk, som beskrevet i et annet innlegg her, og det fungerer kjempebra nå. Rekker nesten ikke å holde frem lokket før han tar på det. Så i dag skal vi prøve å gå et steg videre. Kanskje vi begynner med kommandoen "Stå" i dag. Får se an humøret til Tor Åge, og om han er like lærevillig i dag også
Uansett, takk for tipset!
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 22/01/2007 :  13:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Som regel er de det. Får jo mat, og det skjer noe! Lykke til til dere begge to!

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.