hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Havre og vitaminer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Havre og vitaminer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lillian82

» VIP

Skrevet - 12/01/2007 :  14:35:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på å gi varmblodstraveren min kun havre og betfor (og olje og salt) og lurer på hvilke vitaminer som jeg da må gi hesten for at han skal få det han trenger. Holder det med vitaminene (bøtte) som de selger på Felleskjøpet eller må jeg gi noe ekstra?

HelleG

Skrevet - 12/01/2007 :  14:56:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hvis det er slik bøtte med multivitaminer skal det dekke det hesten trenger.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 12/01/2007 :  16:10:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
En slik bøtte er kanskje ikke den beste måten å gi riktig dagsrasjon til en hest i trening. Kanskje for hester som ikke trenes, .... men jeg foretrekker å blande konsentrerte vitamin/mineralblandinger i betforet og vite at hesten får en jevn dagsrasjon. Ellers hender det at hester som kjeder seg eller liker smaken spiser masse fra vitaminbøtta i perioder, mens andre hester nesten ikke rører den.
Jeg har kjøpt et flytende vitamin/mineraltilskudd med 22 forskjellige sporemner og mineraler med en pumpe som doserer riktig mengde: Ett trykk = 30ml. Det heter SelenaviteE om jeg ikke husker feil og er veldig drøy i bruk så det ble ikke dyrt. En dunk på 5 liter har så langt vart siden oktober og langt fra tom ennå.
Ofte er konsentrert vitaminpellets solgt i så store bøtter/sekker at man ikke klarer å bruke dem opp før de løper ut på dato...
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 12/01/2007 :  16:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes dette med foring er ganske vanskelig, så da synes jeg det er greit å spørre litt å høre hva andre folk mener/tror/vet

Så frkelin, det holder med med de vitaminene/mineralene på den dunken du beskriver?
Hvor er den å få tak i da? Evt andre vitaminer som kan brukes?

Takker for svar
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/01/2007 :  10:05:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Foring kan gjøres veldig vanskelig - helt enig. Men, ikke nødvendigvis.
Forplanen du beskriver er jo egentlig nokså enkel og bra. Det eneste som gjenstår er å finne et bra vitamin/mineral tilskudd. Jeg mener dessverre at en slik bøtte blir litt FOR enkelt....
Det finnes MASSE forskjellige tilskudd å velge mellom, men det er viktig at du velger et som dekker alt og inneholder alle stoffer hesten trenger. Det finnes mange som bare inneholder noen få ting og er beregnet mot spesielle problemer. Når man begynner å blande forskjellige tilskudds-produkter kan det lett bli galt så finn ETT og hold deg til det så lenge hesten ikke har helt spesielle problemer.
Jeg tror ikke det er samme straffetoll på utenlandske multivitaminer som det er på utenlandske kraftfortyper. Det betyr at det ikke er noe dyrere å velge f.eks Eggersmann enn Champion når det gjelder vitamintilskudd. Så da er det bare å finne en kvalitetsprodusent du har tillitt til som selges i nærheten av der du bor.
Flytende vitaminer blir lettere tatt opp i tarmen enn pellets - har jeg hørt.....?
Så er det noen produsenter som prøver å ha mest mulig organiske vitamin/mineral kilder i tilskuddet sitt, fordi dette også lettere blir gjenkjent i kroppen og tatt opp gjennom tarmen. Jeg tror nok det er bedre enn de rent kjemiske, industriproduserte vitamin og mineralene som er i andre typer, men det er ofte dyrere å lage tilskudd fra organiske kilder, f.eks alger, urter osv.
www.naturmineraler.no har en type som er laget fra alger. Jeg ble litt skeptisk siden samme blandingen også brukes til sauer og kuer. Den er sikkert naturlig og bra, men hester og kuer trenger jo litt forskjellig ting! Ellers tror jeg vitamintilskuddene fra Eggersmann også er bra, f.eks Golden Mineral.
http://www.eggersmann.info/no/produkte/futter/productdetail.php?WPID=29&CID=6

Det finnes vit/min tilskudd som kun inneholder urter og disse er grusomt dyre! Det er nok også en motesak.... Jeg synes ikke det bør koste mer enn 100 kr pr måned å gi hesten tilskudd av denne typen, og det er bedre å gi ett fullstendig tilskudd enn å kjøpe flere forskjellige som bare dekker noen ting hver.
Et for jeg har lest om og synes høres interessant ut er Vitafor Balansmineral. Jeg har ikke prøvd dette selv, men vurderte det sterkt en periode. Dette foret gir du litt mer av pr dag (500g tror jeg) og da dekker det vit/min behovet i tillegg til å hjelpe magen/fordøyelsen å fungere optimalt.
Du finner info om dette ved å gå hit: http://www.normin.no/mainframe.html
og trykke på hest og brosjyren NYHET VITAFOR
Jeg tror nok de selger VITAFOR på samme sted de selger mineralbøtta du nevnte så da slipper du å lete etter forhandler.
Det flytende tilskuddet jeg bruker fant jeg på www.ryttern.no og jeg fant mer info om det her:
http://www.nutrecare.co.uk/prod5.asp?prod_id=1237&id=140&grpid=1237&msg=&offset=156
Det var litt tilfeldig at jeg begynte å bruke dette faktisk og det høres litt jålete ut siden jeg ikke har en toppidrettshest, men men... Det er veldig enkelt å dosere og dunken tar ikke stor plass! Det er visst veldig populært i England... bla bla... :-)
For en hobbyhest gjelder det stort sett at den får et fullverdig tilskuddsfor hver dag, sammen med det du nevnte i første innlegg - og pass på å gjøre det enkelt for deg selv med dosering og innkjøp og at kostnadene ikke blir unødvendig høye.
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  12:47:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for et utfyllende og godt svar
Skal prøve å få sett litt rundt og undersøke hva som blir billigst og enklest å få tak i. Ikke bestandig like lett når man bor langt nord Fint det finnes postordre!
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  12:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for et utfyllende og godt svar
Skal prøve å få sett litt rundt og undersøke hva som blir billigst og enklest å få tak i. Ikke bestandig like lett når man bor langt nord Fint det finnes postordre!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  15:24:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Er en snartur på nettet og dumpa innom mixen Når man ikke bruker kraftfôr som inneholder det hesten trenger av vit/min, så bør man bruke tilskudd ved siden. Ser ikke hva som er galt med FK's multitilskudd Hvis det da ikke er sånn vitablock-greier dere mener da, der det er meningen at hesten skal forsyne seg etter behov?
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  16:35:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste mineral/vitaminblandingene jeg har funnet og lest om står det at er til hobbyhester, drektige hopper, føll....
Men jeg lurer da på hva som er beregnet for en hest i litt hardere trening og som går løp av og til? En løpshest vil jeg tro trenge mer enn en vanlig hobbyhest! Kan vel ikke bare dosere selv når det ikke står noen anbefalinger for hester i hardere trening.
Finnes jo et hav av produkter, så da får jeg vel bare finne et som jeg "tror" vil fungere for min hest

Men den så foressten grei ut den typen du bruker frkelin...
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 15/01/2007 :  18:20:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
På den Selenavite E blandingen jeg bruker skal man gi mer til hester som går hardt enn dem som ikke brukes så mye. Men, så mener jo mange forskjellige ting om hva som er hardt eller ikke. Hester som trenes veldig hardt eller er utsatt for store påkjenninger ved reise, sykdom og konkurranser har jo spesielle tilskudd som de kan få som tillegg i perioder, men jeg er litt skeptisk til dette. Det kan jo bli for mye av det gode også.
Ved har trening brytes kroppen ned og trenger å bygges opp igjen. Da bygger kroppen musklene litt sterkere enn forrige gang og dette er måten man blir sterkere på. Denne oppbyggingen krever nok litt ekstra vitaminer og det er jo ekstra viktig at alt fungerer optimalt av ensymer og mikroprosesser som styres av vitaminer og sporstoffer. Når man har en hest man virkelig skal presse til det ytterste bør man nok lese litt ekstra og bli litt ekspert på foring og hestens behov. Da balanserer man på en tynn line og kan fort tråkke feil, i begge retninger.
Uansett hva man putter i hesten av tilskudd hjelper det jo ikke om ikke fordøyelsen er i god form så masse grovfor og evt tilskudd som kan hjelpe fordøyelsen ville jeg prioritert først. Eplesidereddikk, Yee Sac, Equilibra og diverse andre ting skal sørge for fordøyelsen sammen med fri tilgang hele døgnet på godt høy.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2007 :  19:51:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jeg bruker en sånn dunk fra Gjesti med pelleterte vitaminer, Lukas får en måleskje om dagen av den. (følger anvisningen.) dessuten får han biotinpulver.
han har fått utrolig blank og fin pels etter jeg begynte med det ;-)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 24/01/2007 :  16:20:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det ble så jeg kjøpte en 5 kg bøtte med mineralfor som heter Mineralfor Vitafor Hest Sport, den skal visst inneholde mineraler, sporemner og vitaminer. Den er laget spesielt for å brukes sammen med havre og høy.
Så da gjenstår det å se hvordan den virker
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.