hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min er redd sauer!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hesten min er redd sauer!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

dragoline

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  13:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var ute og gikk med islandshesten min i dag, som jeg bare har hatt noen uker.

Gikk et sted der dett var sauer, jeg ante ingenting.
Men det viser seg at hun er redd sauer

Dette syntes jeg var merkelg, for hun har stått i et fjøs, der det har vært sauer like i nærheten.inne.

Rart synes jeg, men kan jo være settingen med bjeller og at de sprang løs rundt der. Hm... Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men men

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  13:47:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Da får du miljøtrene henne på sauer da... Sånn at hun blir vant til at de springer rundt og "ringer".. hehe... Redd sauer da gitt! Ja de hestene..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  19:03:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja de kan være redd for det utroligste mange ganger. Men det er bare trening som skal til før de venner seg til nye eller skumle ting. Den første hesten min var livredd for høner, ellers var han kjempe kald i hodet og lite skvetten av seg. Fjordinghoppa vår var redd kuer og de 2 var litt av et par sammen kan du tro, da vi hadde begge to her hjemme. Høneskrekken ble kurrert da han fikk gå på beitet like ved en hønse gård :) Og hoppa med kufobi er godt på vei i treninga mot ikke å være redd kuer lengre da vi har ridd nærmere og nærmere disse "skumle dyra". Jeg rir forbi kuer med henne nå uten at hun får helt hetta. Foruten det er hun verdens roligste, men hun er fortsatt litt anspent i møte med dem.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  19:33:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...

Ja, må nok bli vant til det.
Da det er den fineste rideturen jeg har om sommeren og da må vi forbi sauene.

Aldri trodd at det skulle bli aktuelt, da hun er så tøff likevel.
Og siden hun har stått i samme fjøs som dem.

Andre hester jeg har hatt har oppført seg som om de ikke var der.
Det går kyr der også om sommeren.

Hyggelig med tilbakemelding da:-)
Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  21:05:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hesten min reagerte også på kuer i sommer selv om han hadde stått sammen med kuer i all den tid :) Men plutselig så var det så skummelt da de sto på nabogjordet! Men tilslutt var det kjempe gøy med kuene - løp frem og tilbake langs gjerdet sammen med de.

Dessuten er han veldig glad i katter, men her for noen dager siden var en katt langs veien kjempe skummel!! Løp ut til siden med meg... Tror det er litt etter vær og vind det der med hva dem er redde for eller ikke.. Kan jo godt hende de ikke "kjenner" de sauene der og er redd for dem fordi de ikke lukter likt som de han sto med før :)
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 12/01/2007 :  15:17:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
He he......kaldblodsen min har fått noia pga griser. Har et sted vi har som fast runde å ri forbi og der hadde de sommeren for 2 år siden en gris. No problem enda grisen nøfffet og sto i når vi kom forbi. Men så ble den julemat og neste sommer nytt innkjøp av julemat. Men denne gangen 2 stk. Da trodde jeg Per'sen skulle gå ut av skinnet. To griser ble for mye. En som gjemte seg og en som kom til gjerde og var (glise) tøff i trynet. Rett og slett. Den kom til gjerde og nøffet og gryntet og han holdt på å løpe ut med meg. Han har aldri gjort det før så overraskelsen var stor hos meg ja og etter det.....det stedet er skummelt og da må han være på vakt for tenk om den farlige nøffen er der forsatt.....

Er nok ikke dyret i seg selv, men kropps språket deres og kanskje lukten...men mest kropps språket vil jeg gjette på, på hvorfor de reagerer slik når de møter de dyrene i det "fri".

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/01/2007 :  23:52:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehhh - en isis som er redd for sauer - som rasen har levd sammen med i tusener av år...
Men jeg vil tro at hesten har oppfattet de fremmede sauene som "truende rovdyr" - likesom hesten som skvatt for katta i veikanten = en lurende løve...

Og jo - griser!! De er "skumle" og så lukter de vondt!! - det mente min gamle Pernille (mor til min nåværende hest). Hun var den snilleste og roligste gamle dame man kunne tenke seg, aldri noe tull. Men da vi hadde hele fire griser på gården et år, så fikk lukten og ikke minst synet av grisene gamla (hun var over 20 år) til å forandre personlighet fra rolig tuslehest til en fyrrig mini-lippizzaner. Hun løp ikke ut eller kastet rytteren, men hun gikk med høyt hevet nakke og halen i en flott bue, snøftet og gav tydelig til kjenne at griser - DET likte hun IKKE! (Men jeg skulle ønske jeg hadde et bilde av henne når hun luktet gris - for sååå lekker så hun ut - gamla!)

En gang hadde grisene brutt seg ut av innhegningen sin (de gikk fritt ute, og hadde klart å grave seg under gjerdet) - og de løp rundt på gården, og gikk inn i Pernille's stall (hun var ute). Der fikk vi fanget dem. Men da Pernille luktet GRIS i sin egen, private stall, nektet hun å gå inn. Hun viste meget tydelig at det var griselukta hun ikke likte, og det endte med at vi måtte møkke ut alt av strø i stallen hennes - "Få grislukta uuut!!" - det forlangte hun.... he he

Gå til toppen av siden

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 17/01/2007 :  18:48:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe høres ut som min;)

Gå til toppen av siden

Lisa+Boreas

Norway

Skrevet - 30/01/2007 :  22:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe...vi har en som bare er redd de svarte sauene... og noen som får helt hetta, andre kan nesten gå PÅ dem. Tror det er bare miljøtrening ja :)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.