hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten er en gjenstand i følge Norges Lover!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hesten er en gjenstand i følge Norges Lover!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  17:17:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
I mitt forsøk på å få tilbake hesten min, har jeg blitt sjokkert over lovgivingen i Norge.
Grunnet brudd på avtaleloven, hadde ikke hun som solgte hesten min lov til å gjøre det. Fordi de nye eierne kjøpte ham i god tro, kan de beholde ham. Jeg kan kreve å få penger som erstatning, men hester er jo unike individer. Du finner ikke to like. Det er ikke det samme å få tilbake penger, som kan brukes til å kjøpe ny hest. Man bør ikke sette hester og blomsterpotter i samme kategori, slik det blir gjort i Norge nå.
Jeg blir skremt av dette.
Hva om man setter bort hesten på for? Om hesten da er solgt til noen andre når man skal hente den hjem, er det ingen ting man kan gjøre.
Om noen stjeler hesten din, selger den videre, og du finner den igjen, har du ingen rett til å få tilbake hesten.
Jeg synes dette er helt villt!

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  17:42:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Helt enig i at dette er sykt! Hester er levende dyr med følelser, de setter ikke så reint lite følelser i sving hos oss mennesker heller. Det at man ikke har noen som helst garanti eller rett til å få igjen en hest som er ulovlig solgt er sykt! Det blir jo galt for alle parter uansett hva slags lover det hadde vært. Hadde du vært den som hadde kjøpt en ulovlig solgt hest og blitt glad i den, og det plutselig hadde kommet et menneske å sagt at de eide hesten og krevd den tilbake hadde det blitt galt det og.. så hva gjør man?

Er 17 år, snart 18. Har ei nordlandshoppe på 11 år. Rir ellers Islandshest og andre hester. Glad i å kjøre.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  20:18:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Er det ikke også et punkt som sier noe om at man må melde hesten stjålet for å ha rett på å få den tilbake?
Det tror jeg jammen....? Er det ingen jurister her, da?
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  21:56:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tar to (fire??) vekttall jus på BI nå... Det hjelper ikke å anmelde...
Enig i at det er leit for folk som har kjøpt en stjålet hest, hvis de må gi den fra seg. I mitt tilfelle var det en traver. Travere er registrerte. Hadde de tatt en telefon til travforbundet, hadde de fått som svar at han var registrert på meg. Om man kjøper en hest som er registrert på en annen enn selgeren, bør det vel ringe en liten bjelle...
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  14:35:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Akkurat det med registrerte travere eller ei er nesten et tema for seg selv...
Jeg kjøpte to travere, skrev kontrakt med underskrift fra kjøper og selger, og damen skulle ettersende papirene. Så nektet hun da jeg purret på det å ettersende, fordi (argumentet hennes) hun var redd jeg skulle prøve å starte med dem (10 og 11 år gamle varmblodser)... Jeg klaget til DNT, og de tok kontakt med damen fordi hun brøt vedtektene ved å nekte å utlevere papirene/skrive over eierskapet. Etter to skriftlige advarsler fra DNT har jeg fremdeles etter 1,5 år ikke fått noen papirer... Begge hestene er nå solgt til nye eiere (og trives bedre enn bra), men står altså reg. på en dame som solgte dem til meg.
Her har vi skriftlige kontrakter som bevis for handel, men får altså ikke omregistrert hestene...
Så det trenger ikke være noe "muffens" selv om hester ikke står registrert på den som selger. (Lurt å be om å få se kontrakten som beviser eierskapet, kanskje...?)
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  17:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som egentlig er problemet er jo at loven ikke behandler hester som levende individer. Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  18:20:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

dette kan ikke stemme!! du har sagt at hesten er en trvaer, ergo den er registrert. de nevner også at den registrert på deg. noe som gjør den til din hest. du kan få den tilbake igjen ved å anmelde det. fordi papirene sier at det er din hest. og de som kjøpte hesten kan evt få erstatning. men det går ikke at du ikke kan gjøre noe.

uanz må du melde. fordi de som kjøpte hesten, har verken papirer eller kjøpsbevis på at hesten er deres. og det gir deg rett til å bare ta hesten å gå!

har du i det hele tattsnakket med dem som "eier" hesten nå?

klemz Deftonah...;)
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  21:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet er at de som kjøpte hesten, gjore det i god tro, derfor har de rett til å beholde ham. De har ikke peil på hester, og sjekket ikke hvem hesten sto registrert på. Det er derfor jeg ønsker å få ham tilbake også, fordi de ikke har peil. De hadde aldri hørt om at hester måtte få raspet tennene, de hadde ikke forstått utfra vaksinasjonskortet at han måtte vaksineres hvert år... håpløse folk! Han har det kort og godt ikke bra der. Mitt navn sto jo på vaksinasjonskotet også da, men det fikk ingen bjeller til å ringe hos dem...
Linda Aagedal, som solgte hesten videre uten å ha rett til det, har selvfølgelig satt opp en kontrakt på salget, så de har jo et kjøpsbevis.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2003 :  21:38:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det er ikke nok å ha navnet sitt på registreringspapirene i DNT dersom hesten beviselig er solgt og det har gått en stund. Man må nok gå til anmeldelse av den som har stjålet den og solgt den videre. Deretter er det påtalemyndigheten som avgjør hva som skjer videre. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.