hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min har uheldigvis myk hals=(
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hesten min har uheldigvis myk hals=(
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  21:35:09  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
hei jeg har en hest som ha et lite problem...jeg kan ikke ri med vanlig trinse fordi hun snur hle tiden!!her er hva som skjer når han snur:han snur 90 grader VELDIG fort!!pang, så har han snudd liksom!jeg drar i tøylen for å få hodet hans til å peke den vegen den skal,vell den gjør det men kroppen peker feil veg!!så springer han med halsen intil siden!!hviss jeg prøver andre siden hjelper ikke det-....skjenkler hjelper lite fordi han VILL ikke høre...har du noen ideer??pisk blir han bare enda mere redd av...=/...jeg kn bare bruke ett islandshest stangbitt på han nå...det er jo litt domt da...si hva jeg må gjøre!!
gjør livet til en fest, ri på islandshest!!

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  22:41:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
med én gang du merker at han snur, hopp av og lei ham. Lei en kort stund fram, og ri videre..
er en ponni på stallen som er akkurat sånn, og dette var egentlig bare en "nødløsning" en gang hun var håpløs, men det funket faktisk temmelig bra.
tror nok ikke et sterkere bitt hjelper deg...

edit: og så klart kan du trene på mer respekt, mellom hest & rytter. ...men om jeg ikke husker helt feil, så er Geir Nordbotten (han med Norne) faren din? Da kan vel han hjelpe deg med akkurat det...

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 09/01/2007 22:43:33 Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  22:43:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg leste på en annen tråd at du har ridd inn hesten din selv. det virker ikke som om dette har vært helt vellykket syns jeg. Kanskje du skulle ta kontakt med en trener å få denne til å prøveri hesten din. Deretter vil denne sikkert gi deg beskjed om hvordan du og hesten skal trene for å komme vidre i utdannelsen. Jeg tror dette handler om at hesten din ikke forstår helt de signalene du gir, og da må dette trenes bedre inn. du løser hvertfall ingenting ved å bruke pisken å slå den med, eller ved å sette på et sterkere bitt. hesten din er tydeligvis myk i munne, og det er jo en meget bra ting, som man helst skal gjøre alt for å ivareta.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  22:53:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om det finnes lenger, men for maaange år siden (ca. 20) hadde jeg en unghest som gapte seg unna bittet, så det bare lå og "skranglet" i munnen og lett ble dradd ut og inn av munnen (joda - det VAR tilpasset).
Man fikk da kjøpt noen sånne runde, flate gummi"dingser", som man trædde innpå bittet, og som skulle ligge utenfor bittet på hver side av munnen. - Håper jeg forklarer sånn noenlunde, for jeg husker ikke hva de ble kalt.
Satte også på en høy nesereim, som ikke skal være så stram, men som motvirket gaping.

Hvor gammel er denne hesten? Er den ung og uerfaren eller gammel og smart...?

Har du tilgang på bane? Sånn at du kan ri mye vendinger, volter og serpentiner, samt forholdninger og tempovekslinger? (Det kan også gjøres på en vei, men kanskje ikke så effektivt.)

Du får sikkert flere råd - kanskje fra isisfolk som har opplevd noe lignende.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  00:27:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Først av alt, HVORFOR snur hesten? Det er faktisk din oppgave som rytter og eier å finne ut dette.

Det neste punktet kan jeg kanskje hjelpe deg på. At han "løper med halsen inntil siden". For meg høres det ut som om du har mistet utvendig skulder fullstendig. Jo mer du drar i innertøylen, jo verre blir det. Det du egentlig gjør da er å få hesten ut av balansen, som den prøver å gjennvinne ved å slå ut skulderen. Du må holde støtte på utvendig tøyle, faktisk bruke den mest for å hjelpe hesten å gjenvinne balansen. Dette samtidig som du holder med utvendg sjenkel for å holde skulder på plass mens du ber hesten bøye seg rundt innvendig.

Enkelt? Kanskje ikke når det står skrevet, men om du husker det når du sitter på hesteryggen blir det ganske logisk egentlig. Få skulder under kontroll med utvendig hånd og sjenkel samtidig som du ber hesten bøye seg for invendig sjenkel

Lykke til

Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ?
Redigert av - missixty den 10/01/2007 00:29:29 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  04:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, støtter forrige innlegger - du må finne ut av tøylebruken OG "skulderen som forsvant".
Det "milde" hjelpemiddelet jeg foreslo - dvs. den lille gummiplaten på hver side av bittet - kan kanskje få hesten til å ikke "bråsnu" hodet, så halsen står i vinkel.

Det er vanskelig å instruere - og få hesten til å lyde - bruken av ytre sjenkel og ytre tøyle - som meget nøye må plasseres og brukes i forhold til indre tøyle og den MEGET forsiktige bruk av indre sjenkel.

Sammenlign det med å sykle: Hvis du skal svinge til høyre, så vrenger du ikke styret til høyre og tråkker på med beina - du svinger forsiktig, og tråkker litt langsommere med beina, og du lener deg bare LITT over til høyre, og retter deg opp hvis svingen blir for krapp.

I løpet av de årene jeg drev aktivt med å undervise funksjonshemmede og psykiatriske pasienter, så brukte jeg faktisk eksempelet med å sykle som en av "innfallsvinklene" til å få rytterne til å forstå hvordan de skulle "styre" hesten.

Å klare å holde igjen "ytre tøyle" og å ikke lene for mye innover, men heller "trå imot" på utsiden, var ofte det som rytterne til å mestre en "god vending".

Du som skriver inn, kan kanskje reflektere litt over dette, og "bøtte på" med tydelige ytre stengsler (tøyle, vekt og sjenkel) før den "bikker" hodet inn og bråvender.

- Et spørsmål: Bråvender den like raskt til begge sider? Det kan ha noe med "sterk og svak" side å gjøre, og du må finne ut av dette.

Og altså: Hvis den bråvender og ikke vil gå videre - bruk "tålmodighetstreningen" som er beskrevet av andre - IKKE la den gå frem før DU bestemmer - i DIN retning - og for all del - IKKE la den få gå der DEN vil. Bruk MYE stemme - og vær øyeblikkelig med ros - men helt stum og fast når den er ulydig. - Kanskje bare et "sinna grynt" når den er ulydig, men med "silkestemme" i det øyeblikk den adlyder.

Ja, her kan vi - med "englehester" sitte her og "fortelle" deg ALT du bør gjøre....

Men vi prøver jo å gi deg gode råd - uten å ha sett eller prøveridd hesten - sånn er det bare....
Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  07:37:19  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
ja, han er faren min, men han bor i vestfold og jeg i oppland...det må bli til sommeren det...

Kopi av melding:
med én gang du merker at han snur, hopp av og lei ham. Lei en kort stund fram, og ri videre..
er en ponni på stallen som er akkurat sånn, og dette var egentlig bare en "nødløsning" en gang hun var håpløs, men det funket faktisk temmelig bra.
tror nok ikke et sterkere bitt hjelper deg...

edit: og så klart kan du trene på mer respekt, mellom hest & rytter. ...men om jeg ikke husker helt feil, så er Geir Nordbotten (han med Norne) faren din? Da kan vel han hjelpe deg med akkurat det...

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

gjør livet til en fest, ri på islandshest!! Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  07:43:59  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
har forstår VELDIG godt hva jeg mener!!har har gjort det mange ganger før, men da har jeg klart å sette han på riktig veg...så det eneste problemet er att han er vrang!skjønner?

Kopi av melding:
Jeg leste på en annen tråd at du har ridd inn hesten din selv. det virker ikke som om dette har vært helt vellykket syns jeg. Kanskje du skulle ta kontakt med en trener å få denne til å prøveri hesten din. Deretter vil denne sikkert gi deg beskjed om hvordan du og hesten skal trene for å komme vidre i utdannelsen. Jeg tror dette handler om at hesten din ikke forstår helt de signalene du gir, og da må dette trenes bedre inn. du løser hvertfall ingenting ved å bruke pisken å slå den med, eller ved å sette på et sterkere bitt. hesten din er tydeligvis myk i munne, og det er jo en meget bra ting, som man helst skal gjøre alt for å ivareta.

Opprinnelig postet av solanju

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  07:47:49  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
hei=)jeg kan godt prøve å kjøpe gummiringer(som finnes enda)hesten min er ung og uerfaren...så nå prøver han ut alle slaks triks...vi har en slaks åker som er litt mindre en en ridebane..kan prøde der...

Kopi av melding:
Vet ikke om det finnes lenger, men for maaange år siden (ca. 20) hadde jeg en unghest som gapte seg unna bittet, så det bare lå og "skranglet" i munnen og lett ble dradd ut og inn av munnen (joda - det VAR tilpasset).
Man fikk da kjøpt noen sånne runde, flate gummi"dingser", som man trædde innpå bittet, og som skulle ligge utenfor bittet på hver side av munnen. - Håper jeg forklarer sånn noenlunde, for jeg husker ikke hva de ble kalt.
Satte også på en høy nesereim, som ikke skal være så stram, men som motvirket gaping.

Hvor gammel er denne hesten? Er den ung og uerfaren eller gammel og smart...?

Har du tilgang på bane? Sånn at du kan ri mye vendinger, volter og serpentiner, samt forholdninger og tempovekslinger? (Det kan også gjøres på en vei, men kanskje ikke så effektivt.)

Du får sikkert flere råd - kanskje fra isisfolk som har opplevd noe lignende.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  22:16:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
for det første - hesten er ikke "vrang" som i at den gjør ting bare for å være kjip. hester tenker ikke sånn. hvis den -virkelig- vet hva du mener, men likevel protesterer, så er det sannsynlig at den tester deg ut for å se om du klarer å ta ansvar og være sterk. hvis du ikke er sterk nok til det, tenker den at du ikke er sterk nok til å beskytte den heller, og derfor tar den ansvar selv i stedet for å ha deg som leder.
derfor foreslår jeg at du trener på respekt, og får et bedre forhold til hesten på den måten. du kan jo ringe faren din kanskje, og høre om han har noen tips til øvelser? ellers er det en del gode sider rundt omkring på nettet.

du må rett og slett gjøre hva som skal til for at han skal stoppe.. han må IKKE få lov til å fortsette så langt han vil.
hm, jeg er så naiv og idealistisk at jeg sier at om du trenger bittskiver (det er det det heter, boysen) fordi bittet blir dratt ut av munnen, og stram nesereim, så er det andre løsninger som trengs.. og om du virkelig klarer å dra hele bittet ut av munnen, med bittringer og alt, så klarer du vel det med skiver også? eller?
om du klarer å stoppe ham ved å hoppe av og leie, så gjør du det. men i bunn og grunn er det to ting det går på - respekt for rytter, og forståelse av signalene.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  00:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel - de bittringene trengte jeg ikke å bruke lenge, og nesereima var ikke stram - bare så det er sagt. Og bittet ble ikke "dratt" ut av munnen hennes, hun bare gapte, slik at bittet ikke "sa" henne noe - i en kort periode under innridning.
Det bare hjalp hesten til å ha bittet plassert riktig i munnen slik at hun ikke skulle bli usikker i munnen mens innridningen foregikk.

Vet om adskillig "verre" hodelag og bitt enn et trinsebitt med myke gummiskiver, samt en høy nesereim. (Men det er en annen diskusjon.)

Har du prøvd å ri hesten med "bare" sete, vekt og "ledende sjenkler", og MINST mulig bruk av tøyler?
Hvordan går hesten på bittet? Kanskje den "tar" for mye i det. Har du prøvd å "slippe" tøylene, så hesten ikke får signaler gjennom dem?

Som en sikkerhet i terapiridning har jeg lært min hest at når jeg korter inn på tøylene, omtrent som en halvparade, så er det et tegn på at det skal foregå en øvelse eller en tempoøkning, men hvis jeg "lar tøylene gå", så senker hun farten og skritter eller stopper helt, særlig hvis hun merker at rytteren er i ferd med å miste balansen.

Og så går hesten på stemmebruk, noe som er ganske nyttig.
Gå til toppen av siden

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  15:39:30  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
for det første- hesten ER vrang!!hadde du sett han villle du skjønt det!!av og til vill han ikkw på tur og da snur han sånn!!han må få litt respekt inn i skallen og det har jeg lert av han pappa;)

Kopi av melding:
for det første - hesten er ikke "vrang" som i at den gjør ting bare for å være kjip. hester tenker ikke sånn. hvis den -virkelig- vet hva du mener, men likevel protesterer, så er det sannsynlig at den tester deg ut for å se om du klarer å ta ansvar og være sterk. hvis du ikke er sterk nok til det, tenker den at du ikke er sterk nok til å beskytte den heller, og derfor tar den ansvar selv i stedet for å ha deg som leder.
derfor foreslår jeg at du trener på respekt, og får et bedre forhold til hesten på den måten. du kan jo ringe faren din kanskje, og høre om han har noen tips til øvelser? ellers er det en del gode sider rundt omkring på nettet.

du må rett og slett gjøre hva som skal til for at han skal stoppe.. han må IKKE få lov til å fortsette så langt han vil.
hm, jeg er så naiv og idealistisk at jeg sier at om du trenger bittskiver (det er det det heter, boysen) fordi bittet blir dratt ut av munnen, og stram nesereim, så er det andre løsninger som trengs.. og om du virkelig klarer å dra hele bittet ut av munnen, med bittringer og alt, så klarer du vel det med skiver også? eller?
om du klarer å stoppe ham ved å hoppe av og leie, så gjør du det. men i bunn og grunn er det to ting det går på - respekt for rytter, og forståelse av signalene.

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  17:25:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hester er ikke født vrange, og sånn er det bare! Hvis hesten din er vrang, er det en grunn til at den er det. Hvilken grunn er det umulig for meg å fortelle deg utfra det jeg veit om hesten. Til det veit jeg for lite om din hest. Hvis det er som du påstår at hesten din er vrang og respektløs, ligger feilen hos treneren av hesten, nemlig DEG.
Det er ingen av oss som kan gi deg noen enkel måte å fikse dette på, det må du gjøre. Du må finne ut hvorfor det er sånn, hvordan det blei sånn og hva du kan gjøre for å snu trening til noe positivt for deg og hesten din.
Jeg tror at dette handler om hesten din sitt syn på deg. den syns ikke at du er en tydelig nok leder, og derfor VIL den ikke på tur med deg. Da hjelper det fint lite å sette på et skarpere bitt, piske den eller tvinge den. Du må innse at hesten ikke er klar for å gå på tur med deg, og heller jobbe med lederskap hjemme hvor den er trygg. Å tvinge denne hesten ut på tur, kan føre til at både du og den blir skadet eller i beste fall at dere mister interessen for å være sammen.
Du syns kanskje at jeg er urimelig mot deg nå, og at dette vil du ikke høre på. Grunnen til at jeg er så "streng" er fordi jeg har gjort denne feilen sjøl. Vallaken min holdt på sånn som du, og jeg VILLE på tur, og overså det faktum at han ikke var klar. jeg jobbet lederskap med han, og hver gang JEG syns at vi var klare, tvang jeg oss på tur.
Den siste turen kunne ha fått oss begge drept. jeg presset denne stakkars hesten ut på tur i et område han ikke var kjent, og han fikk PANIKK. Han kastet seg rundt, fikk bittet mellom tennene og løp med hodet i vinkel HJEM. Jeg kunne ikke ha stoppet han uansett hvor skarpt bitt jeg hadde, eller hvor god jeg var til å ri. det var snakk om å klamre seg fast så godt man kunne, og forsøke å ha en viss retningsstyring. det gikk i vill fart ut på en 80 sone og rett ut på ei bru mot en trailer. Så kritisk var det at jeg faktisk forsøkte å hive meg og hesten i elva under brua, fordi det ikke var plass til oss begge. På et mirakuløst vis gikk det bra med både meg, hest og trailer med sjåfør, men det VAR IKKE MIN FEIL! Jeg hadde begått min livs største tabbe med en hest som bare var usikker.. jeg hadde nekta å lytte til signaler jeg faktisk VISSTE at var der. ikke vær like dum som meg.. se på årsakene som ligger bak problemet og jobb derfra, selv om det betyr at du ikke kommer på tur.
det er et og et halvt år siden dette skjedde, og jeg er nå lykkelig eier av en hest som VIRKELIG stoler på meg og vett nok til aldri å ødelegge det igjen. Vi er fremdeles ikke helt klare for å ri på tur, men vi rir mye hjemme, og øver oss opp til å takle alle skumle ting som kan dukke opp. Og nå rir jeg med tredelt bitt uten nesereim og faktisk bruker jeg tøylene minimalt, både ved stopp og sving. Og jeg har en hest som VIL være sammen med meg, og LIKER å trene.

Fjalar

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  21:42:32  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingFjalar  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseFjalar  Svar med kopi av melding
her hjemme flytter vi hestene på forskjellige beiter, non km fra hverandre av og til, så der har di gått 100 ganger før, så det er apsolott ikke noe skummelt i å gå der...og dessuten har jeg ridd på de samme vegene omijenn og omijenn!og når vi innridde han leide vi han på turer på de samme vegene!det er ikke noe nytt eller skummelt med de. jeg har ridd han flere dager i uken i litt over 2 år... di første turene var han KJEMPE glad for å vere med på, så var det helt greit og morsomt å bli med på tur, men da jeg bynte å ri alene bynte han og tulle, og da vet jeg att han IKKE var redd fordi han var "redd" for de tingene på veg bort fra hjem, men når vi red hjemm brydde han seg ikke i det hele tatt. det gjikk bedre og bedre på turene alene, han brukte liksom mye energi som han ellers ikke ville brukt. nå er det litt likegyldig om det er flere hester med.det var faktisk da det var en annen hest med da han ble helt tullete...så hva kan jeg gjøre for å få han til å syntes det til å bli morsomere å bli brukt på tur?han har jo alltid likt det!!han HATER,H-A-T-E-R å ri på bane...det har til og med en dame som snakker med hester sakt...så, hva er det en hest synes er morsomt?spise?sove?

Kopi av melding:
Hester er ikke født vrange, og sånn er det bare! Hvis hesten din er vrang, er det en grunn til at den er det. Hvilken grunn er det umulig for meg å fortelle deg utfra det jeg veit om hesten. Til det veit jeg for lite om din hest. Hvis det er som du påstår at hesten din er vrang og respektløs, ligger feilen hos treneren av hesten, nemlig DEG.
Det er ingen av oss som kan gi deg noen enkel måte å fikse dette på, det må du gjøre. Du må finne ut hvorfor det er sånn, hvordan det blei sånn og hva du kan gjøre for å snu trening til noe positivt for deg og hesten din.
Jeg tror at dette handler om hesten din sitt syn på deg. den syns ikke at du er en tydelig nok leder, og derfor VIL den ikke på tur med deg. Da hjelper det fint lite å sette på et skarpere bitt, piske den eller tvinge den. Du må innse at hesten ikke er klar for å gå på tur med deg, og heller jobbe med lederskap hjemme hvor den er trygg. Å tvinge denne hesten ut på tur, kan føre til at både du og den blir skadet eller i beste fall at dere mister interessen for å være sammen.
Du syns kanskje at jeg er urimelig mot deg nå, og at dette vil du ikke høre på. Grunnen til at jeg er så "streng" er fordi jeg har gjort denne feilen sjøl. Vallaken min holdt på sånn som du, og jeg VILLE på tur, og overså det faktum at han ikke var klar. jeg jobbet lederskap med han, og hver gang JEG syns at vi var klare, tvang jeg oss på tur.
Den siste turen kunne ha fått oss begge drept. jeg presset denne stakkars hesten ut på tur i et område han ikke var kjent, og han fikk PANIKK. Han kastet seg rundt, fikk bittet mellom tennene og løp med hodet i vinkel HJEM. Jeg kunne ikke ha stoppet han uansett hvor skarpt bitt jeg hadde, eller hvor god jeg var til å ri. det var snakk om å klamre seg fast så godt man kunne, og forsøke å ha en viss retningsstyring. det gikk i vill fart ut på en 80 sone og rett ut på ei bru mot en trailer. Så kritisk var det at jeg faktisk forsøkte å hive meg og hesten i elva under brua, fordi det ikke var plass til oss begge. På et mirakuløst vis gikk det bra med både meg, hest og trailer med sjåfør, men det VAR IKKE MIN FEIL! Jeg hadde begått min livs største tabbe med en hest som bare var usikker.. jeg hadde nekta å lytte til signaler jeg faktisk VISSTE at var der. ikke vær like dum som meg.. se på årsakene som ligger bak problemet og jobb derfra, selv om det betyr at du ikke kommer på tur.
det er et og et halvt år siden dette skjedde, og jeg er nå lykkelig eier av en hest som VIRKELIG stoler på meg og vett nok til aldri å ødelegge det igjen. Vi er fremdeles ikke helt klare for å ri på tur, men vi rir mye hjemme, og øver oss opp til å takle alle skumle ting som kan dukke opp. Og nå rir jeg med tredelt bitt uten nesereim og faktisk bruker jeg tøylene minimalt, både ved stopp og sving. Og jeg har en hest som VIL være sammen med meg, og LIKER å trene.

Opprinnelig postet av solanju

solanju

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  22:53:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
en hest lever for mat og mer mat, selvfølgelig. men en hest som har en god og tydelig leder, som den føler seg trygg sammen med, lengter faktisk etter å få være sammen med denne trygge lederen. Din hest viser med all tydelighet at den IKKE syns at du er noe stas å reise ut på tur med.
I stedenfor at jeg skal forsøke å forklare deg dette på forskjellige måter, syns jeg at du skal ta en tlf til faren din og be han om å gi deg noen gode råd. det er jo tydelig at du har dine bestemte meninger om dette, og at det jeg sier klinger HELT feil i dine ører!

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2007 :  23:11:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Enig med Solanju.

Kopi av melding:
Vel - de bittringene trengte jeg ikke å bruke lenge, og nesereima var ikke stram - bare så det er sagt. Og bittet ble ikke "dratt" ut av munnen hennes, hun bare gapte, slik at bittet ikke "sa" henne noe - i en kort periode under innridning.
Det bare hjalp hesten til å ha bittet plassert riktig i munnen slik at hun ikke skulle bli usikker i munnen mens innridningen foregikk.

Opprinnelig postet av T. Boysen

det regnet jeg egentlig med men kommenterte det, så ikke andre skulle misforstå - og litt fordi jeg ikke tror det er riktig i dette tilfellet. (selv om det var det i deres.)

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 11/01/2007 23:13:16 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.