hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Leie på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Leie på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  01:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp - sånn er det.
Man kan hente hesten min på beitet, og hun tusler snilt bak, selv uten grime.
Jeg kan gå foran henne inn på en henger (litt av et syn, med meg med to stokker) - eller bare vise henne rampen så går hun på - men det er en fordel å være foran hesten hvis du ikke har en person som står og tar imot hesten inne i hengeren (som jeg pleier å ha).
Ved terapiridning går leier ved hestens skulder, med leietau i deltakrok, for å kunne ta seg av både hest og rytter. Hvis det trengs flere hjelpere på en ustø rytter (en på hver side), må leieren av hesten gå ved dens hode.
Hvis JEG skal leie min hest, må hun samtidig være min "stokk", og jeg går da så langt bak at jeg kan legge armen over ryggen hennes og evt. ta tak i manen. Og hun tilpasser seg helt til min ustødige gange, og tar ikke et skritt uten at hun merker at jeg er "med". Hvis jeg snubler, så stopper hun, til jeg er "på fote" igjen.

Egentlig burde dere alle lære hestene ders å bli leiet på disse måter - FOR dere vet ALDRI om dere selv skulle bli "dårlige til beins" - i morgen - eller om 100 år.... (For meg var det LITT av en overgang fra å være en sprek ridefysioterapeut - til å bli delvis avhengig av rullestol - ELLER en hest du kan stole fullt og helt på...)
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 13/01/2007 :  10:12:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig. Mange NH folk fokuserer for mye på at hesten skal gå bak alltid. Men min egen hest som jeg kjenner og har trent vil jeg at hun skal gå der jeg ber henne, og det er foran eller bak. Og på glatt føre har jeg også brukt henne som stokk, eller dra-hjelp opp tunge bakker og hun er fantastisk til å ta hensyn og samarbeide med meg. Med henne vet jeg at jeg har oppmerksomheten hennes når jeg trenger det.

Men, med ukjente hester som ikke går så pent når de leies synes jeg at jeg har en ulempe om jeg går akkurat ved skulderen. Da ser hesten fremover og forholder seg mindre til meg og mer til alt annet og har lettere for å glemme at jeg er der enn om jeg krever at de ikke går forbi meg.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 13/01/2007 :  23:46:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Opplever dere at hesten tester dere i ny og ne? Jeg har gjort en del NH øvelser med hesten, og vent den med at den ikke skal gå forbi meg om jeg ikke ber den om det. Men når jeg flyttet hesten til den nye stallen, merket jeg hvordan han plutselig virkelig skulle teste om jeg fortsatt var sjefen. Ikke slik som at han kunne prøve seg på å gå forbi meg, men mer sånn "jeg går rett-på" holdning, og ga fullstendlig blaffen i meg. Så etter en times tid med leiing hvor jeg hele tiden satt han på plass hver gang han ikke gjorde som jeg sa (med en del protester), så gikk han som et lam. Like lydig og flink som han alltid har vært. Dette var vel dagen etter at han hadde kommet til den nye stallen. Han har vært flink siden, men jeg må si jeg ble overrasket over den plutselige og enorme testingen.
Redigert av - Nefertiti den 13/01/2007 23:47:39 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 14/01/2007 :  01:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester tester hele tiden. Det er naturlig klatring i ranglista. Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2007 :  15:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det ikke regler for hvor man må bruke og hodelag eks langs veier der det er trafikk osv mener og ha hørt det er sted
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  02:56:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kanskje så, men så har vi ikke lov til å ri på gangveiene heller da.
Men jeg mener at om man ikke har kontroll over hesten i grime og leietau så hjelper det ikke sette på den sterkere hjelpemidler. Blir den redd og panisk så blir den det.. har man da ikke trent inn reflekser da så hjelper det nok ikke å stå å dra den i munnen heller. Og hva skal man sette på den da?
Jeg har en unghest som jeg leier på tur ca hver dag. Hun er en ganske våken type som lever et litt skjermet liv hos meg. Det merker jeg når det skjer ting som ellers ikke skjer. Vi er heldige som har masse skog rett bak stallen så vi trenger nødvendigvis ikke gå på veien, men det er mange skumle ting der også. Kuer som ikke rauter- men "hyler" og snøfter som løver(Scotske høyfjellskuer) Barnehagenbarna har naturbarnehage bla. i nærheten. Men hun følger med meg for det. Hun får lov til å stoppe og se også går vi litt. Hun kan finne på å danse litt bak meg, men hun løper aldri fra meg, eller prøver på det.Men jeg kan høre at hjertet slår og ser tydelig at hun er redd. Men etterhvert regner jeg med at hun merker om jeg er redd eller ikke( har ikke hatt henne så lenge enda) og at hun lener seg mer på det.
Rei en annen veldig var hoppe for et par år siden. Hun var livredd lastebiler med meg, men ikke med noen andre. Men det var fordi jeg var redd de(Henger igjen fra barndommen det der:) ) Men en gang sprang hun over veien rett forran en lastebil. Da var det gjort for meg. Men andre ganger, spes om noen andre var med, kunne hun stå helt stille en meter fra hovedveien og se lastebil på lastebil kjøre forbi uten å røre på et øre engang. Men da var jeg rolig- siden de andre var med.

Så mener at om man trener litt på å havne opp i skumle situasjoner, med eks. venner den til flygende poser ol. og lærer hvordan hesten reagerer og lærer den til at ting ikke er skummelt så går det fint å leie tur i tau grime og leietau.
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 25/01/2007 :  03:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner at hesten din ikke er redd av seg, og da er det ikke sikkert det er noe mer du kan gjøre sånn sett. Skumle situasjoner kan man komme opp i uansett. Den blir ikke mindre redd av å ha på seg et hodelag enn en taugrime..Det er ikke utstyret som gjør forskjellen men det er din håndtering av problemet som gjør det. Har du og hesten et godt forhold så stoler den på deg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.