hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frysemerker......
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Frysemerker......
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sandra_&_Flora

Skrevet - 07/01/2007 :  22:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg har en Engelsk halvblodsvallak. Han ble importert fra England til Sverige for omtrent 2-3 måneder siden. Også kjøpte jeg han i Sverige for noen uker siden. For å få han over litt fortere brukte vi et annet pass for å få han over grensa. Passet hans hadde nemlig ikke kommet fra England-Sverige enda. Kommer mest sannsynelig snart...... Det eneste jeg vet om hesten er da rasen.

Han har et frysemerke på ryggen (venstre side), hvor det står 26 6 93. Noen som vet om det har noe med datoen han er født?? Jeg og mange andre mener det betyr at han er født 25 juni i 1993, men lurte på om noen visste det helt sikkert??

Redigert av - Sandra_&_Flora den 07/01/2007 22:33:38

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  22:50:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, jeg trodde fysemerking var unikt, det er sikkert mange hester som er født denne datoen?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Sandra_&_Flora

Skrevet - 07/01/2007 :  22:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.... Ikke vet jeg. Har bare kjennskap til brennmerker;);)

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  02:20:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en hest er frysemerket, så er den definitivt registrert i et eller annet register. Har ingen ting med fødselsdato å gjøre, men et spesifikt stamboknummer i et raseregister - et eller annet sted.
Da er du faktisk heldig med denne hesten, for den er lovlig avlet og det skal finnes "allverdens papirer" på den, både stamtavle og annet.

Tidligere ble rasehester fra spesielle stutterier brennmerket, feks Oldenburgere og mange andre raser. De hadde (noen har kanskje enda) et tydelig merke på ene "skinka". Senere ble det vanligere med frysemerking, som altså er en rekke tall som oftest sitter øverst på ene siden av halsen. De er hvite, siden huden etter frysingen gir hvite hår. Se på det som et "kvalitets-stempel". Ja, mange hester har tatovert nummere under overleppa - det var vanlig i fullblodsavlen.

I disse dager skal alle lovlig avlete føll utstyres med chips-merking (som hunder, og av og til rasekatter har).

Så sant du ikke er blitt "svindlet" av suspekte heste-folk, som har funnet på å frysemerke "any horse" - så skulle din hest være behørig registrert og ha "alt i orden". Du får bare undersøke dette videre, så finner du nok at din hest er "helt ålreit". Lykke til!
Gå til toppen av siden

Sandra_&_Flora

Skrevet - 08/01/2007 :  11:44:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Takk for svar......

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  11:46:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en importert hest med frysemerker på ryggen tidligere, og disse stemte overens med hestens bursdag som stod i passet....
Gå til toppen av siden

Sandra_&_Flora

Skrevet - 08/01/2007 :  12:01:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen. Tror egentlig ikke det er bursdags datoen, for mange hester kan være født 26/6-93
Redigert av - Sandra_&_Flora den 08/01/2007 12:02:02 Gå til toppen av siden

Sandra_&_Flora

Skrevet - 08/01/2007 :  20:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Du T. Boysen. Vet du om noen nettsider jeg kan skrive inn tallene å få greie på noe angående hesten??

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  01:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke peiling, dessverre, men ta kontakt med NHS (Norsk Hestesenter). Får håpe at de samarbeider med andre lands hesteorganisasjoner, og kan gi deg noen råd.
Lykke til, forresten!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/01/2007 :  07:37:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ganske sikker på at det siste tallet er årstallet til hesten.. de 3 første kan jo være noe annet. Men det er helt normalt at en hests reg. nr inneholder årstallet for fødsel. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.