hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - skabb på hest!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 skabb på hest!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tabita

Skrevet - 07/01/2007 :  19:28:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Fikk svar på prøvene om ringorm å de var negative... så nå lurer vi fært på hva hestene våre har..... lurer litt på skabb eller midd... men finner ikke mye om det... kan hester få skabb på kroppen.....
finner bare innformasjon om skabb på bena til hestene....

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  20:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjenner lite til skabb, men kjenner til midd-allergi. Nå vet jeg ikke hva slags symptomer hesten din har, men midd finnes i absolutt alt, og blir man angrepet klør det veldig.

Ei på stallen hadde hest med middallergi, han holdt på å bli tussete av kløing stakkars. Det finnes dessverre ikke (som jeg vet om) medisiner for å lindre dette, bortsett fra kortison. Men dette er ikke bra å bruke i lengden!

På den annen side er det mange tiltak du kan gjøre: vanne høy, særlig det som blir gitt inne. Vanne spon så det ikke støver, vaske ned boksen regelmessig, unngå å bruke dekken. Det aller aller beste for en hest som plages med midd er MYE utegang, helst ute hele døgnet. Et støvete og tørt innemiljø gjør det ikke bedre. Unngå som sagt dekken så mye som mulig - frisk luft er det beste som finnes.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

tabita

Skrevet - 07/01/2007 :  21:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar
det vi har smitter for det er flere hester som har det hestene klør det til hårløseflekker som blir sår... vetrinæren mente det var ringorm å tok prøver men det var det ikke...
er vel kanskje ikke midd heller for det smitter vell ikke det er vel bare noe noen hest reagerer på eller tar jeg feil......
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  21:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å, jeg trodde det bare var en hest det gjaldt..Hm, hvordan ser utslettene ut, og hvor på kroppen er det hestene stort sett får det? lus?

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  21:59:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Det er nok ganske sannsynlig at det er skabb eller lus som er ute og går hos dere... Få en veterinær til å ta en hudprøve. Pass på at denne tas ordentlig og riktig, for jeg hører om folk som ble nødt til å ta hudprøven et par ganger før de kunne finne skabben.

Husk på renslighet slik at ikke flere hester smittes. Vask hendene mellom kontakt med forskjellige hester. Unngå deling av utstyr.

Hører at skabb kan være vanskelig å bli kvitt, for de effektive medisinene er visst ikke tillatt å bruke i Norge... Enkelte veterinærer bruker de likevel.

Men jeg er heldigvis ikke ekspert på verken skabb eller lus (bank i bordet), så det jeg vet, har jeg hørt fra andre.

Ellen Gå til toppen av siden

tabita

Skrevet - 07/01/2007 :  23:41:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest har det på hode min har det på kroppen små hårløse flekker såm de klør til det blir små sår på flekkene,,,er det mulig det kan være skabb....finner ikke noe info om skabb på hest annet en fotskabb.... Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  23:44:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør som anbefalt over, få tatt hudprøve av hestene.

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  00:49:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Vet om en tinker som fikk skabb i beina og under magen...
Ellen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  01:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skabb er dessverre ikke så sjelden som man tror, og det smitter fra både mennesker og andre slags dyr. Hunder, katter OG rev og grevling, rotter osv.

All grunn til å undersøke dette dette raskt - for det finnes behandling. Skabb er forøvrig det samme som hudmidd. (Ringorm er sopp.)
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  12:06:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
http://www.frieserhesten.net/frieserhesten.php?side=mugg

På den siden står det masse info om skabb, og om hvordan det kan behandles. Anbefaler å lese.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  13:33:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hmm.. skabb smitter med grevlinger ja.. vi har en familie under låven vi som en gang i tiden om noen få år skal bli stall... hjelp, litt ot men i fjor sprang den helvettes grevlingen etter meg, ventet på at samboeren skulle komme å hente meg for han hadde vørt på jobb..... fy f å fort den stygge tingen flyger... Hmm håper familien drar når vi begynner å river ned for å så bygge opp....
Ta hunprøver ja, er vel ikke bra å smære på noe eller? eurax eller noe for å lindre kløe? kansje dette bare forværrer det om det er midd for er vel grubunn om det er hudceller å spise samt fuktig og varmt...

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Kristine_Mist

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  14:29:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er hesten min som har den kløingen i fjeset/hode..... Og dyrlegen sa at de ville sett det om det var skabb/midd/lus på de ringorm prøvene de tok av hesten min.... OG nå fikk va bare til svar at det var en alergisk reaksjon. Og at vi skulle bruke noe sommereksem greier.... Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/01/2007 :  16:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rart at absolutt alle hestene har samme allergiske reaksjon da? Hvordan er inneklimaet i stallen, er det god luft? Forsøk å desinfisere innvendig, vanne høy/spon og sørg for GOD luft inne i stallen.

Kristine_Mist

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  11:56:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er god luftig i stallen, en vifte står på når også har vi en stooor port som er åpen nesten hele dagen... Hestene får rundballefor, å det støver ikke.. Ellers så er hestene mye ute...

Synest det er rart jeg også at det liksom er alergisk reaksjon på alle hestene. Men kanskje jeg må bare tro på det. Har desinfisert alt utstyret og alt. så da kan jeg vell egentlig bare begynne å ri igjen da....

Men litt kjipt om det er noe smittsomt som man må desinfisere alt utstyret på nytt.....
Gå til toppen av siden

Kristine_Mist

» VIP

Skrevet - 11/01/2007 :  11:07:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk telefon fra dyrlegen igjen i går, nå hadde de funnet ut at alle hestene skulle bli behandlet med Swich Pour On, i tilfelle det var lus...! Så nå får vi bare prøve og håper at dette hjelper!! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/01/2007 :  21:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har de gått på rundball lenge? Det KAN være rundballen de reagerer på.
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.