hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av nordlandshest som står mye i ro?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av nordlandshest som står mye i ro?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maikaponnis

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  19:17:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Onkelen min eier ei nordlandshoppe som står inne store deler av vinteren. Jeg er den eneste som rir henne, men siste året har jeg ikke hatt tid pga jobb og studier. Til sommeren vil jeg prøve å sette henne i lett trening igjen, hvis tiden tillater det.
Problemet nå er foret. Hun legger fryktelig lett på seg, og etter flere måneder på godt beite nå i sommer er hun blitt veldig rund. Jeg skulle gjerne sett at utgangspunktet til sommeren blir litt bedre (altså, hun bør på slankern). Jeg har lite erfaring med foring, og vet heller ikke hvor mye onkel gir henne. Har prøvd å fortelle at hun ikke trenger så mye når hun står såpass mye i ro, men det ser ikke ut til å gå inn ;)

Mitt spørsmål er derfor, hvor mye for tror dere "min" nordlandshoppe trenger i vinter? Hun får kun høy nå (fikk tidligere noe kraftfor også, men det er tatt bort nå), men det blir ikke veid, og jeg vet ikke hvor mye onkel gir henne.

Jeg vet det kan virke sløvt at jeg ikke vet mer om foringa, men jeg har som sagt aldri hatt det fulle ansvaret for foring av hest før, og er derfor interessert i hjelp på dette området, da jeg tror onkel ikke ser problemet med en feit hest. Han er nok for "flink" til å stikke til hennne mer enn hun trenger ;) Jeg derimot vil gjerne at hun tar av litt, både for hestens og min egens skyld.
Om dere trenger høyden så er hun rundt 135 cm.

- I've heard you help people with horse problems.
- Truth is, I help horses with people problems.

liwedell

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  21:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du skriver at hun står inne, mener du at hun ikke er ute om dagen? Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  21:32:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når du skriver at hun står inne, mener du at hun ikke er ute om dagen?

Opprinnelig postet av liwedell

Ja det lurte jeg også på! Nå vet ikke jeg HVOR overvektig hesten er, men fedme kan være ganske alvorlig for hester, det er viktig at de får beveget seg så mye som mulig. En fet hest som i tillegg bare blir stående på boks er absolutt ikke bra for helsa, det kan få rett så alvorlig konsekvenser.

Mitt tips, la hesten få så mye utegang som overhodet mulig, helst på så stort område at den har mulighet til å løpe fra seg. Kupert terreng og litt bakker er også topp! Går hesten på fri tilgang eller blir det foret flere ganger om dagen?
Hvis den ikke går på fri tilgang, gi høy minst 3 ganger om dagen, regelmessig (frokost, middag, kveld). I min verden er det vanlig å gi alle måltider ute, bortsett fra kveld. Hvor mange kg vet jeg ikke, 7-8 er vel en ganske normal mengde for en nordlandshest?

Jeg kjører hver dag forbi en stall som har to hester. Hvis de er heldig får de stå ute kanskje 1 time om dagen, på et område som er ca like stort som boksen deres. Jeg får vondt langt inni hjerterota!

Står det flere hester på stallen der da?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Maikaponnis

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  00:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, det ble litt feil å si at hun står inne. Jeg mente i forhold til om sommeren da hun er ute hele dagen. Nå om vinteren får hun gå ute hver dag. Noe varierende på hvor stort område og hvor lenge, men stort sett i en stor kupert innhegning.
Hun får frokost og kvelds inne, men middag som oftest ute. Hesten står sammen med et lass sauer, og er vant til å gå sammen med disse på beite. Om sommeren finst det også hester på nabobeitet (travere), men disse går ikke sammen med henne.
Jeg vet forholdene er langt fra optimale slik de er nå, men jeg får gjort lite med det ettersom jeg ikke eier henne og bor flere timer unna (er kun hjemme om sommeren). Har store planer for sommeren, og skal ha henne på beite rett ved huset hjemme slik at det blir lettere å få ridd. Jeg håper å få til at rideskolen hjemme bruker henne på sine ridekurs vår og høst. Der har hun vært før, og jeg vil kunne få andre til å se på for, utstyr etc. slik at jeg kan videreføre dette når hun er hjemme.
Men dette blir ikke med det første, og derfor ville jeg gjerne ha tilbakemelding på fortype/mengde som er ok for en hest som står i ro. Jeg VET det er feil for en hest å ikke bli ridd en hel vinter (har dårlig nok samvittighet som det er), men jeg kan ikke gjøre noe med det desverre. Har ingen mulighet til å ta meg av hesten selv. Men er ute etter å gjøre det beste ut av det, altså i det minste få tips til riktig formengde.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  01:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok - det var bra å få vite at hun går ute - så tar vi det derfra.
Har selv hatt nordlandshopper som eser ut bare de ser et høystrå - altså meget "lettforete", for å si det sånn.
Neste spørsmål: Spiser hun det samme høyet som sauene, såkalt sauehøy? For det er oftere mere tynnstrået enn vanlig høy, og da mer lettfordøyelig for en hest - som altså får "mer" ut av næringen i slikt høy. Høy til hester bør være mer grovstrået.

En av mine hopper var så rund og "god?" at vi rett og slett måtte gi henne halm å tygge på - kuttet ned på høyet og gav halm istedet, både for å minske næringsinntaket, men også for å gi henne metthetsfølelse OG noe å gumle på. Bland gjerne høyet og halmen (som hun bør få inne). Hun vil riktignok garantert sortere ut høyet først - men nafse i seg halmen som tidtrøyte etter hvert som hun kjeder seg og trenger litt vomfyll.

Si til onkelen din at du har fått råd fra ei som har hatt samme problem med nordlandshopper "i godt hold" - og altså - undersøk litt om dette med saueforet - det kan ha betydning.

En sur og sulten nordlandshoppe er ikke noe særlig....

Gå til toppen av siden

Maikaponnis

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  22:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for informativt svar :) Jeg har mer enn en gang vært fortvila over hvor fort hun ser ut til å legge på seg, men det med halmen var en lur ide. Jeg skal høre me ham om det lar seg gjøre.

Angående høyet så er jeg nokså sikker på at hun får samme høy som sauene. De har både helt naturlig "enghøy" og mer grovt "timoteihøy". Er timotei regnet som grovt? De kjøper ikke høyballer, men har frem til i år hesjet og flattørket om sommeren (jeg har vært med å slitt for dette høyet nemlig ;)). Nå har de solg kuene da, og har kun hesten og sauene igjen. Jeg tror derfor at det kan bli kjøpefor neste vinter, men det gjenstår å se hvordan gården utvikler seg uten kuer.
Er det bedre med høyballe enn det "naturlige" høyet hur får nå? Jeg skjønner jo at enghøy er ganske næringsrikt, men dyrene er jo så glad i det også :) Blir litt som krydder vil jeg tro med forskjellige blomster og urter (ikke noe giftig selvsagt). Men det hørest fornuftig ut å kutte ned på denne typen å la henne gomle på noe mindre næringsrikt.

Uansett, takker igjen for fin tilbakemelding. Jeg ønsker bare å gi onkel litt veiledning til hestens beste. Jeg vil jo nødig at hun skal få problemer grunnet feil foring, særlig fordi det er noe man relativt enkelt kan gjøre noe med.

Gå til toppen av siden

Maikaponnis

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  22:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var en tur innom VIP'en din Trine, og så du var utdannet (mensendieck)fysioterapaut. Jeg går selv førsteåret på fysio :) Jeg er selv mest interessert i idrett, men en venninne av meg, som også går fysioterapi, driver mye med hest (gikk på Fjordane FHS i fjor), og er fast bestemt på å gå videre innenfor terapiridning. Tipper du kan anbefale det da ;) Har selv jobbet med psykisk utv.hemmede, og ser jo at dyr ofte har en svært positiv effekt på brukerene.

Som en kuriositet kan jeg jo nevne at både jeg og onkel har lest mang en gang i NLhest-heftet fra pennyklubben. Artig at nettopp du skulle svare lille meg :)

Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  23:22:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Hei!
Har også type lettfôra lyngshoppe ;)

Mener det er riktig som Boysen sier.
Timotei og kløver er gressarter som ikke er egna til hobbyhester pga høyt næringsinnhold. Om dere får tak i høy av kvalitet H3-H4 tror jeg det hadde vært passende for denne hoppa. Det vil si at det inneholder få fôrenheter per kilo. Men det krever en grovfôranalyse for å finne ut av hvor næringsrikt høyet er. Poenget er ihvertfall at hun må spise mer for å få i seg samme mengde næring som grovfôr av kvalitet H1-H2 gir..

Som nevnt er halm et godt alternativ. Faktisk tror jeg det burde gå fint om hun får rester etter sauene, om det finnes noen da. Det kan jo vurderes ihvertfall.

Det er forresten kjempebra at hun ikke får kraftfôr. Vitamin- og mineraltilskudd kan hun kanskje ha bruk for, men jeg mener hun ikke trenger få noe annet kraftfôr. Igjen er fôranalyse greit å ha, siden man da vet hva hesten får.

Mvh Kari
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  01:05:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høyet hun får høres helt flott ut - ja altså - FOR flott for en sånn liten "kuleball" som du har.
For at dette ikke skal bli en kostbar affere - det vil jo bli for dumt å måtte kjøpe "dårligere" høy, liksom. Men det finnes vel noen som har noe halm å avse.

He he - dama blir sikkert fornærmet over å måtte tygge halm istedet for det deilige høyet - men du får skylde på meg...

Og jo da, jeg er Mensendieck-fysioterapeut, og var med på å starte utdanningen innen terapiridning, ja, jeg var kursleder et par ganger også. Var sekretær i Fagforum for Terapiridning i 20 år (1982 - 2002). Ridefysioterapeuter kan vi ikke få for mange av, så din venninne bør absolutt satse videre. (Gå inn på NFF's sider, og under Fagforum finnes det informajson om treapiridning.)
Ellers er idrett noe jeg også er vant med, siden jeg er vokst opp med Audun Boysen - og var selv ganske så sprek, selv om jeg ikke drev aktivt. Hadde moro av å løpe fra gutta i skauen og på ski....

Og - med mine kunnskaper om treningsfysiologi: Dama di vil nok ha nytte av litt trimming.
Ehh - finnes det ikke noen "hestejenter" i nærheten av din onkels gård som kunne "lufte" henne litt??
Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 09/01/2007 :  15:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Onkelen min eier ei nordlandshoppe som står inne store deler av vinteren. Jeg er den eneste som rir henne, men siste året har jeg ikke hatt tid pga jobb og studier. Til sommeren vil jeg prøve å sette henne i lett trening igjen, hvis tiden tillater det.
Problemet nå er foret. Hun legger fryktelig lett på seg, og etter flere måneder på godt beite nå i sommer er hun blitt veldig rund. Jeg skulle gjerne sett at utgangspunktet til sommeren blir litt bedre (altså, hun bør på slankern). Jeg har lite erfaring med foring, og vet heller ikke hvor mye onkel gir henne. Har prøvd å fortelle at hun ikke trenger så mye når hun står såpass mye i ro, men det ser ikke ut til å gå inn ;)

Mitt spørsmål er derfor, hvor mye for tror dere "min" nordlandshoppe trenger i vinter? Hun får kun høy nå (fikk tidligere noe kraftfor også, men det er tatt bort nå), men det blir ikke veid, og jeg vet ikke hvor mye onkel gir henne.

Jeg vet det kan virke sløvt at jeg ikke vet mer om foringa, men jeg har som sagt aldri hatt det fulle ansvaret for foring av hest før, og er derfor interessert i hjelp på dette området, da jeg tror onkel ikke ser problemet med en feit hest. Han er nok for "flink" til å stikke til hennne mer enn hun trenger ;) Jeg derimot vil gjerne at hun tar av litt, både for hestens og min egens skyld.
Om dere trenger høyden så er hun rundt 135 cm.

Opprinnelig postet av Maikaponnis

Du kan gi den 6 kg høy om dagen og litt multivitaminer. Faren med for mye mat (fet hest) og lite bruk er at den kan bli forfangen.
Gå til toppen av siden

Maikaponnis

» VIP

Skrevet - 15/01/2007 :  21:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen og takk for alle innspill. Jeg skal ta meg en prat med onkel så fort jeg får somla meg hjemom. Jeg har nå forhåpentligvis litt bedre innsikt, og skal forhøre meg om det er noen i nærheten som har mulighet til å ri henne... Jeg vet en nabojente tidligere har stelt henne litt, men jeg er redd hun er litt for liten og sjenert og ikke er sterk nok til å takle hesten alene. Hoppa er riktig nok glad i å komme seg ut på tur, men skvetter med en gang for allting inntill vi har ridd forbi noen ganger. Hun må helst jobbes litt med på bakken før hun går bra og hører på rytteren (dvs. ikke spretter for hver minste ting og heller går med på at alt ikke er farlig ;) ).

Menmen, jeg skal gjøre mitt beste. Takk igjen for tips og triks ;)

Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 16/01/2007 :  00:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags høykvalitet skal en vanlig hobbyhest ha, da en som ikke legger så lett på seg? Ikke helt kjent med begrepene H1-H4. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/01/2007 :  00:43:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
H1 er vel den med mest næringsinnhold?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.