hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når kan man tidlist sette føll på hopper?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Når kan man tidlist sette føll på hopper?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ChapmanLane

» VIP

Skrevet - 06/01/2007 :  19:22:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChapmanLane  Svar med kopi av melding
Som dere ser lurer jeg på når man kan sette føll på hopper.. alltså hvor gamle di minst må være =)
R.I.P Perle Turi :'(

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 06/01/2007 :  19:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Absolutt minste vil jeg si er 3 år. Generellt sett.
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  00:31:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Enig! Minst 3 år gammel. Men har fakisk sett tilfeller hvor 2-åring blir bedekt også. For tidlig etter min mening.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  02:02:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Vell, jeg ville ikke bedekt før hoppa er minst 5 år, men det er nå engang min mening. Vet det er mange flere ute å går. Er vist en rimelig lang tråd om netopp dette en plass her på HM.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  03:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
For noen raser spiller arv og unghestutstillinger inn, slik at en ung hoppe (3 år) med sløyfe og godkjent registrering innen rasen kan føres til godkjent hingst, og avkommet vil bli godkjent hvis føllet blir korrekt registrert. En slik godkjent og registrert avling er meget viktig for rasens videre avlsfremgang, og føllene bør - i den videre prosess av avl av rasen - også gjennomgå den lovbestemte registrering - osv.

Slik gjelder det for alle raser som er registrert med stambok her i Norge - og Norsk Hestesenter har de fleste opplysninger om avl, og registrerte hester.

Noen raser avles på grunnlag av prestasjoner, så som ridehester, men de generelle reglene gjelder her også - bare at da teller prestasjoner mer enn arv, slik at hoppa da gjerne er litt eldre før hun avles på - med dokumenterte prestasjoner innen sin "idrett".

Når det gjelder raseavl - dvs. helt ren rase, er det strengere regler enn med andre hester som avles til "prestasjoner", og i hingste-utstillingene er det hingster som godkjennes til bruk innen sitt "bruksområde" - ikke innen "ren rase".

Som et eksempel kan ikke en nl-hingst eller en fjordinghingst lovlig brukes på andre hopper enn sin egen rase, mens en araber-, en welch-, en varmblods-hingst og evt. andre kan godkjennes til å brukes på "gode hopper" i avl av feks. sportsponni og andre "nyttige" blandinger i en planlagt avl av "gode idrettsutøvere" - som så behørig må registreres innen SIN gruppe av hester.

Jeg bare refererer det jeg har lært og lest - og erfart gjennom mange år som avler av nl-hest.

Så hvis det er noe dere lurer på med deres egen hest, så er Norsk Hestesenter (NHS) stedet dere skal henvende dere til med spørsmål om hester og avl. Da vil dere oppleve at det ikke er JEG som er "streng" på dette med avl, og at det er massevis av regler og "ting og tang" som må gjøres for å få en parring OG et evt. føll GODKJENT og registrert.

Siden mange sportshester og ridehester har div. opphav, både her i Norge, og mange som kommer utenlandsfra, så råder jeg dere til å sette dere litt inn i REGLENE som gjelder - både for avl OG for registrering, siden reglene har "skjerpet seg" i de siste - såvidt jeg har fått med meg.

JEG er lykkelig "uvitende" om alt som har med sportsponni og sportshest å gjøre, siden jeg "bare" har avlet nl-hest siden 1983. Men også her har det kommet inn mye nytt, bla. krav om DNA-tester (i tvilstilfeller) og strenge regler for å få den lille "langbeinte sauen" skikkelig registrert med chips og allverdens papirer.

Jeg skriver det sånn for å si fra om at AVL er ikke "bare-bare", og at man setter ikke føll på ei hoppe som ikke har "papirene i orden" - "sånn æææær det bare!!
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2007 :  12:39:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ved 2 tilfeller fått spørsmål om å bruke min hingst på 2-årshopper.
Og sagt nei.
Synes det er horribelt å bedekke hopper som er veldig langt fra ferdig utviklet.
Første gangen var eierne og så på hingsten min, og jeg må innrømme at jeg hadde glemt å spørre om hoppas alder på forhånd.
Det var liksom ikke i mine tanker at noen skulle finne på å bedekke en 2-åring.

Da jeg ble klar over alderen spurte jeg hvorfor de ikke kunne vente.
Fikk vel ikke noe fornufitg svar, bare at det var så lenge å vente...
De hadde forhørt seg med oppdretteren av hoppa samt en annen hingste-eier ( klart hingste-eieren sa ja, det ville jo gi avkom og penger i kassa ), begge disse hadde sagt at det var bare å sette i gang å avle når hoppa var 2.
Jeg takket pent for interessen, sa at jeg ikke ville bruke min hinmgst på så unge hopper, og ønsket dem velkommen et annet år.
Ble en del sure miner, tror neppe jeg ser de her med hoppa si.

Andre gangen fikk jeg henvendelse pr mail, og da var hoppas alder nevnt.
Fortalte mitt syn på dette på en pen måte, og ønsket de velkommen tilbake ved en senere annledning.

Synes at 3 er et minstekrav, men ser gjerne at hoppene er eldre.
Om man ikke har tid til å la hoppa bli voksen, bør man vel strengt tatt ikke kjøpe seg et føll?

Anette Gå til toppen av siden

ChapmanLane

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  19:26:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChapmanLane  Svar med kopi av melding
takk for svarene =) Har ikke selv hest.. men lurte bare litt. Er d dumt på en kaldblodstraver å sette i treårs alder?
R.I.P Perle Turi :'( Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  19:31:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig i at tre år er minimum. Men mener jeg har hørt at på Zangersheide bedekker de hoppene som 2 åringer, fordi at de da har fått et avkom innen de rides inn, og innen de går i sporten, slik at de skal være lettere å få dem i fol igjen senere, etter en forhåpentligvis lysende karriere. Noen andre som har hørt om dette? Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 10/01/2007 :  19:40:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Syns 2 åringer høres vanvittig drøyt ut. Har jo faktisk en som kalles 2 åring nå, og aldri i verden om jeg hadde klart å sette føll på henne til sommeren. De er langt fra utvokst, og det kan da umulig være bra for hesten?
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/01/2007 :  23:32:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
I våre dager parres bare helt unntaksvis hopper så unge som 2-åringer - hvis noen i det hele tatt - LOVLIG altså.

Rett etter krigen var Nordlandshesten/Lyngshesten på det nærmeste utryddet (mange døde under krigen), og da måtte "alle hopper i avlsfør alder føres til hingst hvert år" - og da hendte det også at noen ble parret som 2-åringer - men det skjer ikke lenger, såvidt jeg vet.

Den 18 år gamle nl-hoppa jeg kjøpte i 1983 var drektig med sitt 14. føll, og jeg vet at hun fikk sitt første som 3-åring - men så hadde hun stamboknummer 61, altså hoppe nr. 61 registrert i rasen.

Og man skal ikke tro at unghester ikke "kan eller vil" før de er tre - har nemlig hørt en historie om to åringer som gikk sammen - en "guttebass" og en "liten pike" - og ingen TENKTE på at dette kunne være noe "farlig". Først utpå vinteren, ca. 8 måneder senere, begynte man å ane "uråd", da den lille "tulla" ble kulende rund.... Føllet som kom, er forøvrig blitt en riktig flott premiemærr,
men altså slett ikke planlagt, for å si det mildt. Den unge mora fikk seg et par hvileår, før hun igjen fikk LOV til å bli mor, og hun har senere fått mange fine føll.

Kan love at den uheldige "avleren" advarte alle mot å la åringer av forskjellig kjønn gå sammen!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.