hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - unghets- tilvenning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 unghets- tilvenning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

dragoline

» VIP

Skrevet - 05/01/2007 :  23:28:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en 1.5 år gammel vallak. Blanding av fjording og araber. Herlig gutt:-)

Holder påog venne han til med dekken, berøring, spesielt nedover føttene, og å å stå bundet.

At dette går sakte,, men sikkert fremover.

Det jeg lurer på er når og hvordan skal jeg venne han til bittet og hodelaget på beste måte?

Er det like greit å vente 1/2 -1 år, eller er det lrt å gjøre det med en gang??

solanju

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  23:37:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke bitt på min unghest før hun var 2 og et halvt. mange gjør det før den tid.. det viktigste er at du tar hensyn til munnen hans. han får jo tenner og mister tenner, og da kan vel hester også få vondt i munnen sånn som alle andre.. bruk derfor tid og forsiktighet når du skal venne han til bitt, og bruk et bitt som er snilt mot gummene og tennene hans. Jeg brukte gummibitt og laget eplesmak på det. det gjorde jeg ved å raspe litt eple, smøre hele bittet inn, og la det tørke under vedovnen. på den måten blei det litt ekstra spennende å få i munnen på en positiv måte!
Jeg ville jobbet mye med hode, ører, munn, nesebor og rundt i ansiktet og nakken hans en stund jeg, før jeg tok fram hodelag og bitt.
Lykke til!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 05/01/2007 :  23:39:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
har en på samme alder selv ;)
Har allerede putta på henne bitt og hodelag, dette kan du egentlig gjøre like greit nå som etterpå :)
Ta på hodelaget (med bitt som er i noenlunde grei str), pass på at kinnremmene ikke er for lange så bittet kan gå under tunga. La hesten stå med det i maks ti minutter, bare få kjenne og smake på det. Min slikket noe voldsomt hele tiden bittet var i munnen. Ta det deretter av, husk rose masse! Vent en liten stund, dull med noe annet, så kan du ta det på en liten 10 minutter til.
Og så kan du jo ta på hodelaget med grime under og leie han en tur med hodelaget på.

Du kan også begynne smått og trene på å ta tøyletak, stå ved manken hans, (tøylene over såklart) og led tøylen den veien du vil forsiktig rundt deg selv. Ta en liten runde på hver side i starten.

husk å rose masse :)

http://lemi.lenegallery.com

Redigert av - LeMi den 05/01/2007 23:40:33 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 06/01/2007 :  16:38:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan egentlig like godt putte bitt i munnen på han nå, bare ikke bruk det liksom ;) Men jeg ville forsikret meg at ikke den hadde ulvetenner først. Ingen grunn til å starrte med å lage problemer. og ulvetennene er på plass nå. Pass også på at du har et bitt som faktisk passer. Mange synes ikke det er nødvendig, for det skal jo ikke brukes alikevel ... men det er viktig med en god start.

Hestene begynner tannfelling rund 2 og et halvt år. På den tiden ville jeg IKKe ha puttet noe bitt i munnen uten å få munnen sjekket først ... sånn sett er det bedre å gjøre det nå.

Jeg ha aldri noe godis på bittet. Men kan godt gi godis ved siden av. Det er ikke normalt godis på mine bitt, og jeg synes det er like greit å venne de til bittene som de skal være - . LAr de få utforske det, og setter det på. uten noe tøyler eller lignende.

Min åring hadde hatt bitt i munnen fra før, og jeg maser ikke noe med bitt før jeg får sjekket munnen hennes utpå vårparten. Driver og venner henne til bruk av sidepull nå. Men skal kjøre henne inn til høsten, og da med bitt.
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 07/01/2007 :  22:43:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:-)

Da er min konklusjon, at jeg kan begynne forsiktig nå.

Mener selv det er like greit, slik at han kan bli vant med mest mulig nå i ung alder.

I dag fikk jeg lov å legge dekkenet over han og la den ligge noen sekunder
Såå fornøyd jeg. Flinke gutten.

Får også lov til å berøre han nedover føttene helt til høvene, bare fremme enda da. Prøvte å løfte hoven, han gjorde det, men det var vist litt ubehagelig hehe

Synes det er så spennede å gøy å kunne vende han til ting.

Vet at han blitt smidd før jeg kjøpte han, men da vara han ikke vant med det, så jeg bruker god tid.
Men han bør jo bli smidd snart igjen da, så jeg har det vel litt travelt?
Vil ikke at han skal bli skremt av noe........

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 08/01/2007 :  13:23:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Å lære en ung hest hovstell og behandling er det aller første jeg gjør. Hesten min, som jeg fikk da hun var 5 mnd har blitt verket høvene på hver 6-8 uke helt siden den gangen. Om det ikke var strengt tatt nødvendig, gjorde vi litt "late-som" verking alikevel. Da vi skodde henne første gangen var hun 3 og hun leet ikke på et øyelokk en gang. Så jobb litt intensivt med dette med bein du, sånn at du kan komme i gang med hovpleie av hovslager så snart som mulig. da sikrer du at høvene til hesten din er sunne og friske, som igjen gjør at den får et langt og godt liv. Hestepleie begynner nedenfra!
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.