hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mugg på utegangshester?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Mugg på utegangshester?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

solanju

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  18:25:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg lurte på en sak. i år har det vært ekstremt mange rundt meg som har fått mugg på hestene sine. Ikke så rart med det fuktige været vi har hatt i stedenfor skikkelig vinter. Heldigvis har jeg sluppet fint unna i år igjen. er det ikke sånn at mugg kommer fra bakterier i avføringen, og at den som annen sopp liker seg best med varme og fuktighet? Er det da sånn at hester som går på utegang ikke er så disponert for mugg, fordi de ikke har det så varmt og fuktig som mange innehester, eller? Og vil det da hjelpe en hest med stadige muggproblemer vinterstid å bli utegangshest??
www.solanju.piczo.com

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 05/01/2007 :  18:28:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Jeg har utegangshest, og slet i en måned minst med mugg på bakbena. Dette var før all gjørma kom skikkelig. Når gjørma da kom her i desember, så forsvant muggen også. Merkelig....... Men men, nå er Milla helt muggfri :D
Så tror utegangshester kan like gjerne være disponible for mugg som hester som er inne for natta!

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 05/01/2007 :  18:46:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke slitt med mugg, men derimot hatt litt problemer med sopp tidligere. Hesten min står på utegang.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  19:10:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Egentlig helt merkelig at ikke mine hester har fått mugg da.. for jeg bor på det fuktigeste stedet i hele bygda, og hestene mine har jo masse hovskjegg og alt.. typisk grosted for mugg og f...skap. Men de er like fine, og takker høyere makter for det! Jeg har bare slitt med mugg i tørrhøyet jeg, og har kaste fyttigrisen å mange bunter. Og det ER tørt altså.. men lufta er jo så rå!
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 05/01/2007 :  19:13:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg peiling altså, men noen hester er vel mer utsatt enn andre til å få mugg.
Eller gir du de noe rart i foret kanskje? ;)

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  19:59:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
neida. de får bygg og bare tørt høy de to der(ikke silo, da jeg har litt aversjon mot det). Også vitaminer. Og skulle de vise tegn til snue, får de et par skjeer hvitløk i tillegg. Men dette er liksom blitt et ikke-problem etter at jeg fikk dem på utegang. Har ikke sett maken til sunne friske hester jeg.. Og er jo kjempeglad for det!

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  21:37:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
de trives vel da vettu
mange som skryter av den blanke pelsen til Lukas også.. morsomt det der.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 06/01/2007 :  00:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest går ute hver dag (8 - 16), og det har vært et gjørmehelvete i høst og "vinter". Hun var en av meeeget få hester (ca. 20) i stallen som IKKE fikk mugg.

Vet ikke om det kan være riktig - men altså: Jeg vasket og spylte henne ikke en eneste gang, selv om hun var mørkegrå til langt opp på magen. For de andre hestene var det kø til vaskeboksen - hver dag - og de fikk mugg. Min hest bare tørka over natten, og søla datt av som støv.

Mulig at jeg bare er heldig som har en robust hest, med fet og god pels, som muggen ikke "bet" på.
Og vel - hun HAR hatt mugg - èn gang for mange år siden, da en fòr-rytter vasket beina hennes, selv om det står i for-rytter-avtalen at hesten ikke skal vaskes......

Noen som har teorier om dette? - Jeg har liksom ikke hatt noen veterinær-regninger for mugg-behandling....
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 06/01/2007 :  07:59:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
På endel uteganger blir det altfor gjørmete slik at hestene står med gjørme langt oppå "leggen" i time etter time. I slike tilfeller vil fuktigheten trenge igjennom de tetteste hovskjegg før eller senere. Så lenge utegangen er drenert og gruset slik at hestene ikke står med vann over hovveggen i lange perioder bør hestene være godt rustet mot mugg.
Når hestene beveger seg hele døgnet holdes blodsirkulasjonen i gang og dette motvirker mugg. Det er bare en av veldig mange helseplager som motvirkes når hesten får bevege seg variert og fritt hele døgnet.
Når hesten får beholde hovskjegg og fettlag skal det mye til før vann klarer å trenge igjennom og helt inn til huden. Men, da må man som Boysen sier la det være i fred mest mulig.
Så, min teori er at på utegang med godt underlag (ikke for mye gjørme) er det bevegelsen og hestens naturlige forsvar som motvirker mugg.
Et tips om du trenger å hjelpe naturen litt er Optima-ph spray. Den er økologisk og gir rett ph, dårlige levevilkår for sopp og sunn hud. Kan brukes forebyggende eller behandlende mot alle typer hudproblemer. www.optima-ph.no
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  16:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Da er det sikkert min aversjon mot å såpevaske og spyling av hester i hytt og gevær som har "reddet" dem fra muggen da.. for noe annet har jeg liksom ikke gjort. Jeg har liksom tenkt at hester som står på så variert utegang som mine"fikser" pelsen sin for det meste sjøl jeg. jeg hjelper dem å bli kvitt hår i røyteperioder, og tar et tak med en børste når de ser for j.. ut, og selvsagt før de skal ha salen på. Ellers får pelsen deres være i fred for innblanding. Jeg tilbyr dem litt "regn" på varme dager, og hoppa mi stiller seg gladelig opp, mens vannskrekk-gubben stikker og er veldig "opptatt" på annet hold da..

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  20:00:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Garsy har vel det folk kaller kroninsk mugg, prøvd alt fra kålrotblad, biotex, hipposan og alskens salver, masse dyrlegerespepter men neeida, er ikke det at hun blir hoven men muggen er der... Flere tips?

Hun får det bare hun ser søle da, nå er det ikke sølette til oss, menneh samme hvor mye jeg smører og vasker og pilker av så kommer det i gjen, er det ikke slik at hester med lyse bein kan få mugg fortere enn hester med mere pigment i beina? Garsy har nesten ingen lyse bein, men ridetreneren min sa det oxo at røde hester var veldig ømfintlige for feks kloramin osv... så kansje det er det...

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 06/01/2007 :  20:12:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Min ene hest har fire hvite...?

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  13:45:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Nei kane vel varigere det... har ikke peil jeg assa... menneh
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 07/01/2007 :  15:53:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Hesten min sine bakben er hvite, og hadde kun muggproblemer på de bena, så kan ligge noe i det, Asa!
Gå til toppen av siden

..Monica og Svinten..

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2007 :  00:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Garsy har vel det folk kaller kroninsk mugg, prøvd alt fra kålrotblad, biotex, hipposan og alskens salver, masse dyrlegerespepter men neeida, er ikke det at hun blir hoven men muggen er der... Flere tips?

Opprinnelig postet av Asa Garsy

Salisylhårolje har jeg hørt skal funke.
Har tenkt å prøve det selv nå.
Gå til toppen av siden

Nedre_Kjønås_Gård

Skrevet - 05/04/2007 :  22:44:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNedre_Kjønås_Gård  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNedre_Kjønås_Gård  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke hatt noe særlig med mugg på hestene verken ute eller inne, kanskje et par tre tilfeller oppgjennom åra. Lite problemer med søle.
Nå går hestene kun på utegang, og ikke hatt et eneste tilfelle på noen av dem etter at vi sluttet med innetid. Har kanskje en sammenheng?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.