hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Med håndhest i line som parkerer for å spise, tips
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Med håndhest i line som parkerer for å spise, tips
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  22:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg gjorde et lite forsøk i dag som kanskje kan være til hjelp for andre som også rir tur med håndhest i line etter. Særlig hvis hesten bak ofte parkerer for å spise. Jeg rir ofte ut med begge hestene våre samtidig, og da med en av dem i line. Vi holder oss da mye i skogen og jeg syntes det er en grei måte å få trent begge hestene samtidig på. Dette fungerer kjempebra og jeg bytter ofte på hvem hest jeg rir og hvem jeg tar i line. Men den ene hesten tror hele tiden at han sulter ihjel om han ikke får spise opp asbsolutt alt som dukker opp på turen. Når han går som leiehest bak så blir jeg såååååå lang i armene når han stadig forsøker å stoppe opp for å spise. Men i dag fikk jeg en slik fiks ide som jeg bare måtte teste ut. Når vi rir i skogen i ulendt terreng og bratte bakker så må jo hestene ha bevegelsesfrihet nok til å holde balansen. Derfor har jeg ikke forsøkt med innspennings tøyler på han når han går som leie hest etter. Men i dag satte jeg longerings gjorden med inspennings tøyler på. Til vanlig bruker jeg taugrime på leiehesten nettopp av den grunn at den ofte forsøker å stoppe opp for å spise. Jeg brukte en helt vanlig grime på han i dag og festet inspennings tøylene, ikke i ringene nederst på grima, men i de ringene som sitter øverst nær nakkereima. På denne måten fikk han full bevegelsesfrihet i halsen og nakken men ikke såpass at han rakk ned til bakken får å spise. Han hadde altså ingen stramme innspenninger som hemmet han i å bevege seg fritt, men helt løse remmer. Det blir jo nesten som gresstøyler men med grime istedet for hodelag. Vi red i en time og han forsøkte stadig og nesten "desperat" og rekke ned til bakken for å spise. Men tilslutt ga han seg, da han skjønte at det ikke nyttet. Etter det fulgte han lydig og eksemplarisk etter oss resten av turen. Så det funket faktisk til min store glede, men til hestens skuffelse. Jeg kunne endelig nyte turen uten å hele tiden måtte diskutere med hesten bak.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

gladhest

Skrevet - 02/01/2007 :  22:56:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres lurt ut! Verd å prøve ut på de verste matvrakene. Jeg rister vanligvis i leietauet hvis hesten tar matpause. Først svakt, så stadig mer til den løfter hodet igjen. Når jeg har gitt kraftig beskjed slik en eller to ganger er det vanligvis nok å riste litt forsiktig. Men jeg har vært borti et par fjordinger som må ha beskjed tusen ganger, da er kanskje den metoden din bedre. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  09:01:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Takk for tipset Skal prøve å bli flinkere til å ta med hest i line på tur, slik at begge får rørt litt på seg. Og til sommeren kan det hende at dette blir nyttig Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  09:53:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Høres lurt ut! Verd å prøve ut på de verste matvrakene. Jeg rister vanligvis i leietauet hvis hesten tar matpause. Først svakt, så stadig mer til den løfter hodet igjen. Når jeg har gitt kraftig beskjed slik en eller to ganger er det vanligvis nok å riste litt forsiktig. Men jeg har vært borti et par fjordinger som må ha beskjed tusen ganger, da er kanskje den metoden din bedre.

Opprinnelig postet av gladhest

Ja den ene hesten min er et uhelbredelig matvrak som tror han sulter ihjel hele tiden. Bare må dytte noe i munnen "nonstop". I luftegården så resirkulerer han møkka si så snart han har spist opp foret sitt. Det fungerer bra og riste i leietauet hans der og da, men i neste sekund sitter han med mulen nedi jorda igjen. Værst er det når han parkerer midt i en bratt oppover- eller nedover bakke. Da kan du tro "mor" blir lang i armene sine Og hvis jeg i tillegg ikke oppfatter at det skje før det skjer, så blir resultatet temmelig klønete Det blir jo også litt feil når jeg hele tiden må sitte å se bakover på hesten bak (kanskje en god ide og også montere speil på salen?). Jeg er glad for at denne metoden funka på dette matvraket, og tror nok det vil komme til god nytte for meg når jeg skal fortsette å trene dem på denne måten. Ser frem mot å kunne kose meg på rideturene fremover, og ikke bare "diskutere" med leie hesten. He he.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.