hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Går det an eller ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Går det an eller ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 02/01/2007 :  13:03:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på om det går an å ri sprang med dressursal ?
Noen sier det går helt fint, og andre sier at dressursal er lagt for bare dressur.

Hva er rett, og går det an ?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  13:15:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det går selvfølgelig, men man får jo ikke den rette støtten. Dressursal har ofte dypt sete som man sitter som støpt i, men i sprang skal man jo gjerne sitte lett og trenger mer støtte foran. Foretrekker jo sprangsal eller allround, og skal du ri sprang ofte og starte er det best å bruke sprangsal.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  23:35:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det går, men er ikke særlig behagelig, eller lett
når du skal hoppe små hinder gjør det ingenting (opp til 60-70cm, kanskje mer), men når du skal hoppe store hindre er det greit med allround eller sprangsal. prøv, så skjønner du hvorfor XD
men det varierer jo fra sal til sal, hvor lette de er å hoppe i. min syntet eier ikke knestøtter, så den har jeg hoppet 90cm i, uten store problemer. men mye bedre/lettere med annen sal, så klart.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/01/2007 :  00:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det som jeg tenker er at hvor mange dager hopper man, og mange dager rir man på bakken? Det er bedre å kjøpe en sal som passer til de 6 dagene, og så får man heller hoppe med dressursalen den 7.ende. For det er lettere å hoppe i dressursal enn å ri dressur i sprangsal synes jeg!
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  01:40:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
godt poeng, torhild!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  07:20:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For det er lettere å hoppe i dressursal enn å ri dressur i sprangsal synes jeg!

Syntes motstatt jeg, men det er nok fordi jeg er mer vant med sprangsaler.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  08:26:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg bruker dressursalen min "til alt", også å hoppe.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  16:32:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg selv mener nå at det går. Men jeg syns det er grusomt å hoppe med dressursal, så vel som det er å ri dressur med sprangsal. Så hvert til sitt formål, og hver sin smak.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  20:37:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
For det er lettere å hoppe i dressursal enn å ri dressur i sprangsal synes jeg!

Syntes motstatt jeg, men det er nok fordi jeg er mer vant med sprangsaler.

Opprinnelig postet av Eva V

Synes jeg også, og jeg rir mest i dressursal

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 04/01/2007 :  22:02:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, takk Men det jeg glømte å si var at jeg har hørt at det kan gå ut over ryggen til hesten. Men si dere har sagt at det går så tror jeg at det skulle gått bra

Rir for det meste dressur, men tenker kanskje å begynne litt sprang ?
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/01/2007 :  10:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å bare ri i sprangsal (spesielt flat-seat) har jeg hørt at er dårlig for ryggen til hesten. Det er det kiropraktoren som har fortalt meg, + at instruktøren sier at det bygges ikke nok muskler bak med sprangssal.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  16:06:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Gode saler som passer er ikke dvondt for hestens ryggen, uansett hvilken type sal det er.

At det ikke bygges nok muskler bak har mer med rytterens sits og ridemåte enn salen; "typisk" sprangryttere rir mer lett og forfra, mens dressurryttere sitter ned og rir bakfra.

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2007 :  21:27:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
noen sprangsaler jeg har ridd i (blant annet en stübben) er veldig flate og lave bak, ja det er vel det som kalles flat-seat?? da blir jeg sittende veldig "på rompa" og ikke midt over hesten, liksom.. kan tenke meg at det er mer belastende fordi det ikke fordeler vekten like godt.

men at dressursaler skal ødelegge hestens rygg i sprang? det er jo mulig, men har aldri hørt noe om det, og ser ingen grunn til det. men det er jo en grense for alt, så klart. høøye hindre (160 osv) bør man jo ha riktig balanse for å ikke belaste hesten, noe som er vanskeligere med dressursal.

AinaNangaOgGittiamo

Norway

Skrevet - 23/01/2007 :  19:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er IKKE noe behagelig å hoppe i dressursal;) men det går ann;) skal du bare hoppe lave hinder nå og da, er det ikke noe problem, men skal du hoppe mye og høyt trenger du en sprangsal=)

Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 24/01/2007 :  12:58:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med en allround sal som heller mot sprang, tror det var det jeg hadde på min. Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 24/01/2007 :  13:10:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Er IKKE noe behagelig å hoppe med dressursal nei Men det går bra når man hopper ganske små hindre, men når det blir ca 70-80 cm syns jeg det er absolutt ikke er noe godt
"En hestetrener kan få hesten til å gjøre det han vil. En god hestetrener kan få hesten til å ville gjøre det!" Monty Roberts. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.