hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur hjelp?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressur hjelp?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

SyrdalsTroll

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  00:54:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSyrdalsTroll  Svar med kopi av melding
Heij!
Jeg er en jente på 16 år. Jeg har drevet med travere i mange år, men har hatt en liten pause nå. Tanken min videre er å prøve meg litt på dressur og kanskje litt sprang. Jeg er ganske ny på disse områdene da, tenkte det kanskje var noen her som ville være snill og gi meg noen små nybegynner tips?
Da jeg var mindre og var på marit's rideskole konkurerte jeg i dressur LC, så kan såvidt litt da
Har lest litt på disse sidene, og ser jo at det er mange aktive skrivere som sier og mener mye bra! Så kanskje noen ville legge inn noen ord og tips til meg?
Er veldig takknemlig for all resons

Janne

Maren-Celina

Skrevet - 01/01/2007 :  20:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det du kan da og hva er det du har lyst til å lære, og kan hesten din noe fra før? Siden du har startet LC så må du vel ha kunnet et par ting Men hvis du likevel trenger litt hjelp og jeg ikke er helt på gjordet nå da så kan jeg vertfall nevne et par ting: Styrke hestens balanse, mykgjørende arbeid, trening med din egen sits o.l. Nå vet ikke jeg om jeg vil få kritikk for det jeg sier til deg, men dette er nå det som har hjulpet meg og som fremdeles hjelper meg i dressur og ridning generelt!!

Har selv en varmblods som har vært traver. Og når vi skulle "lære" han sprang begynte vi å løshoppe i line(hadde ikke mulighet til løshopping uten å ha hesten i "bånd") Etter en periode hvor han fikk prøve seg på hinder i forskjellige høyder følte vi oss klar til å prøve oss å hoppe med rytter. Men pga min lille interesse for sprang har ikke dette blitt prioritert, derfor har ikke jeg så mye mer erfaring med sprang teknikker og slikt

Mvh Maren
Gå til toppen av siden

SyrdalsTroll

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  22:07:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSyrdalsTroll  Svar med kopi av melding
Du får ingen kritikk fa min side, er takknemlig for at du gidder hjelpe meg litt :)
Det begynner å bli noen år siden jeg startet LC da, så dressur tankene er falt litt av med tiden :P
Jeg har ingen hest for øyeblikket, hatt en liten pause nå.. Skal mest sannsynlig begynne med en varmblods nå om en måneds tid, skal ri mest tur, men også litt dressur og sprang (etterhvert som jeg lærer meg det bedre)
Tenkte kanskje noen hadde noen tips, med tanke på hvordan jeg "oppfører" meg liksom. Noen spesiell sits eller noe?
Bare til å ramse opp alt du kan komme på :) om du gidder da, seff :)

Janne Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  22:15:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åj, hvor skal jeg begynne :) Jeg vil egentlig først anbefale deg å ta en ridetime eller flere en eller annen plass hos en dyktig instruktør, så får du vite litt hvordan du ligger an og få noen tips til hva du kan jobbe med videre. Ellers finnes det jo et utalje bøker (og noen videoer) som kan være nyttige!

Det blir en langt bok utav det om jeg skal begynne å gi generelle tips om dressur og sprang;)

Hege Gå til toppen av siden

SyrdalsTroll

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  22:31:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSyrdalsTroll  Svar med kopi av melding
Hehe ja jeg skal ta noen ridetimer, er planlakt det :) men de har jo laget denne siden for diskusjon osv. så tenkte det kunne hende det var noen som hadde noe de ville si/fortelle meg noe.. Kan kun bli klokere av det såå :) hehe.. men takk for innlegget :)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  23:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
For å få litt fortgang i innlæringen, samt å få noen kroker å hekte tingene du lærer om på treninger, vil jeg anbefale deg å lese en oversiktlig bok som går gjennom de mest grunnleggende tingene. Eksempler på bøker jeg vil anbefale er "Dressurridning" av Louise Nathhorst og "Dressur med Kyra" av Kyra Kyrklund. Begge disse bøkene finnes på norsk nå. Har en rekke andre gode bøker for anbefaling også, men det kan være greit å få litt knagger å henge ting på før man går videre. Begge disse bøkene strekker seg nok også langt utover hva du har behov for i starten, men gå gjerne litt over nivået du er på trening, for å oppnå forståelse og mulighet for å se mulighetene fremover også.

En bok er samlet ting mer i en helhet enn slik vi får presentert ting her. Har du konkrete spørsmål så er de fine til debatt, ellers blir det for vagt å gi generelle tips om alt på et debattforum.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Maren-Celina

Skrevet - 04/01/2007 :  13:16:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som spoff sa så er det bra å lese bøker. Har selv lest Dressur med Kyra og likte den. Har også en engelsk bok som heter Down to earth dressage av Carl Hester som er kjempebra, selvom den er på engelsk!!

Jeg ville brukt mye tid på å bli kjent med hesten hvis du aldri har ridd den før? Feks ta turer i skog o.l klatreturer osv. Bygging av muskler Sånn som meg høres det ut som du ikke stoler på sitsen din, derfor kan det være smart å ri uten stigbøyler en gang iblant for da blir sjenklene plassert der de skal(vanligvis) og da kan du ikke støtte beina i stigbøylen så sitsen din kontrolleres av kroppen og balansen din Og obs!! la hesten strekke på kroppen mye, ikke heng i tøylene da både rygg og nakke blir gitt frihet til å tøyes ut når hesten vil det
Gå til toppen av siden

SyrdalsTroll

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  14:41:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSyrdalsTroll  Svar med kopi av melding
Da får jeg gå å kjøpe bok og begynne litt teoretisk, før jeg sitter meg på heste-ryggen. Takker for hjelpen :)

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2007 :  18:25:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da får jeg gå å kjøpe bok og begynne litt teoretisk, før jeg sitter meg på heste-ryggen. Takker for hjelpen :)

Opprinnelig postet av SyrdalsTroll

Jeg synes du skal sette deg på hesteryggen med en gang. Det er mye lettere å ta til seg teori, når du har kroker å henge teorien opp på. Ofte er det også vanskelig å skjønne alt som står i en bok, og da kan det være kjekt å teste ting ut, spørre ridelærern, før man går tilbake til boka og leser ting en gang til repetisjon. Jeg skal love deg at jeg har lest beskrivelser på hvordan man gjør ting mange, mange ganger, og leser gjerne slike ting igjen.

Man kan ikke lære å ri ved å lese en bok. Men en bok og et teoretisk godt grunnlag er viktig for å få en god forståelse, lære seg å tenke selv og for å effektivisere det man lærer i praksis.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Maiken k

» VIP

Skrevet - 05/01/2007 :  22:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
HeiHei jeg har ridd for veldig mange instruktører og alle er forskjellige, hun jeg rir for nå er jeg veldig fornøyd med=) har ridd for henne siden sommeren og lært like mye som alle de andre fem årene før tilsammen først nå har jeg lært en viktig ting, det å kjenne på hva hesten gjør! når jeg rir nå sitter jeg og tenker på hvordan jeg sitter og hvordan det skal kjennes. Senest i går red jeg for instruksjon og da ba treneren meg om å få den hoften mot midten frem så jeg ikke skulle holde igjen hesten min i å komme frem. Da tenkte jeg ikke så mye på det å flytte hoften fremover men tenkte heller nøye på hvordan det kjentes ut og så får meg meg selv om hvordan jeg satt osv.. og "tenkte" hoften frem! vips! da var hesten på plass tenkte bare å si det som et tips da jeg anbefaler alle å tenke sånn det skal være, for da blir det sånn funket værtfall for meg.
-Maiken=)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.