hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - egoistiske ryttere
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 egoistiske ryttere
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

benni

Skrevet - 17/01/2003 :  20:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har brukt sommeren/høsten på å tråle sprangstevner på ulikt nivå.
jeg har liggi i dvale noen år hestemessig, og fikk derfor lettere sjokk over mange rytteres oppførsel til hest.
altfor hissige ryttere på usikkre hester var gjennomgående på mange av stevnene jeg fulgte. ikke bare var det åpenbart at sjangeren sprang, var noe rytteren hadde valgt, ikke hesten.
grunnpilaren med hest, og det gjelder alt, er at hvis du skal jobbe med den, kreve noe av den, må den stole på deg og vite at DU vet hva du driver med.
og hvis du ikke har lært hesten din grunnleggende elementer ved ridning, som feks forstå hjelperne, er vel ikke et stevne riktig sted å begynne?

hesten "velger" ikke å gjøre feil.
hesten liker ikke å være vrang for moro skyld.
den følger signaler fra deg, og det er du som rytter som eventuelt har disse egenskapene, feks sløv og upresis.

spesielt på ekeberg i høst, ute på gjørme og dårlig underlag, herjet ryttere rundt, sinna og voldelige da hestene de red slo seg vrang.
at hesten din nekter å inntre banen, vegrer eller bare løper av gårde med deg, er sikkert ydmykende blant rytterkolleger, for aktuelle ryttere pisket og skrek, røkset og reiv som noen andre cowboyer.
noe som var helt klart for mange av stevnets tilskuere, var at her var det en utålmodig og urettferdig rytter, til svært usikker, og sikkert temelig lei spranghest. heldigvis reagerte òg dommere på unødvendig bruk av pisk, sporer og språkbruk, og gav enkelte ryttere advarsel etter at de hadde måtte forlate banene pga diskvalifisering.

når du har råd til en hest på godt over sytti tusen kroner, dyr stallplass, fancy utstyr og masse ambisjoner, vær så snill og ri på timer med instruktør. og hvis det fortsatt ikke hjelper, hesten river og refuserer og bukker, burde du kanskje revurdere disse store ambisjonene om å bli landest beste sprangrytter. i allefall til den hesten du i dag rir.

hilsen sint rytter.

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:09:37

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:06:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
for aktuelle ryttere pisket og skrek, røkset og reiv som noen andre cowboyer.

*kremt* "Cowboyer" gjør ikke sånt... Bare dårlige skuespillere i dårlige filmer...
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  23:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Gi og ta" er et viktig begrep når man har hest. Tror mange ryttere hadde hatt godt av en gammel lærehest som kunne lære dem hva som er akseptabel oppførsel. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  23:54:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Disse egoistiske rytterne har et problem. De tenker nok ikke på hestens tålkninger og følelser. For hva tenker vel en hest? "De kan jo det de har lært dem, så når de "slår seg vrange" er det bare fordi de "vil"/"har lyst til det"!? NEI! De kan f. eks. være usikre. Smerte (slik som benni har nevnt) skaper redselen til hesten større.
Det kan fort bli farlig ved sånnt. (les det jeg skrev i depatten hester farlige? født slik eller misforstått?) Det er et steg på vei til det det KAN føles for hesten.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  01:17:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at når hesten "slår seg vrang", kommer det ofte av at det man krever av den er for dårlig innlært. På tide å gå noen trinn tilbake i opplæringen, og begynne på nytt. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  01:47:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er enig.. Det er flere slike "egoistiske ryttere" i flere grener, og ikke bare sprang.

I denne sammenheng vil jeg fokusere på en gruppe ryttere som oppfører seg totalt annerledes! Har vært på et par stevner i dressur, hvor det har vært egne handicapklasser. Dette er virkelig positive ryttere! Selv gjør de alltid sitt beste, og de er 100% sikre på at hesten gjør det samme (noe den sikker gjør). Uannsett resultat er hesten verdens beste, og har vært superflink og får all ros den fortjener selv om resultatet er som så.. En siste plass betyr bare "bedre lykke neste gang" og kjempeklem til hesten.. I tillegg har de et veldig godt miljø seg i mellom, og alle er godtatt uannsett hvem du er, og hvilken hest du har. Dette er folk andre ryttere bør lære noen gode holdninger fra!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  14:23:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Spoff; du har helt rett! Et slikt miljø er virkelig noe å prøve å etterligne og leve opp til! Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 20/01/2003 :  14:08:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
spoff:
Jeg er helt enig med deg. Alle burde ha noe å lære av disse rytterne. Det er aldri sure miner, og de gleder seg like mye over andres resultater som sine egne.

Ellers var jeg på et stevne i Danmark nå i helgen. Det var uvanlig mange vegringer, noe som sikkert kom av litt "brå" ridning av rytterne. Og forskjellen på rytternes reaksjoner var som natt og dag. Det var spesielt en jeg la merke til, han red en forholdsvis ung hest (tror jeg). Hesten vegret et par ganger, og for hver gang hesten vegret brukte rytteren pisken så det lynte der inne. Det var ikke bare snerten på pisken, det var HELE pisken. Hesten reagerte som enhver annen hest ville gjort, den gikk rett opp på bakbeina. Dette resulterte i enda mer piskebruk. Til slutt hoppet hesten, men det var ingen glade miner å se, det hvite lyste av øynene på den.
Så var det et par andre ryttere jeg la merke til. Hestene vegret, men det var ingen røsking i tøyler eller sparking med sjenkler. De stoppet hesten, lot den titte litt på hinderet, klappet den og snakket pent til den før de snudde og prøvde på nytt. Og hestene hoppet, med positive miner.
Jeg vet ikke hvordan systemet med advarsler på stevner er i Danmark. Dårlig eksempler på ridning finnes vel på alle stevner i alle land, og de aller verste burde bli gjort noe med.

Det jeg vil fram til, er at når hesten stopper på et hinder, er det i 99% av tilfellene at feilen ligger over salen, nemlig hos rytteren. Noen forventer at hestene skal gå av på et kjempestort steg, dette resulterer ofte i vegringer. Men det er da ingen grunn til å være slem mot hesten for det. Hesten er ingen maskin, hesten er vår beste venn, og vi burde behandle den deretter!

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 20/01/2003 :  16:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror at mange ryttere trenger å lære mer om hvordan hesten lærer. På rideskolene kan hestene ofte alt de har kapasitet til å lære. Da lærer rytteren å ri best mulig. Det er veldig lite fokus på hvordan man lærer det man kan selv, videre til en mindre erfaren hest. Det har mye med psykologi å gjøre, og stoffet er tungt å lese, men det er verdt det. Gå til toppen av siden

Milla

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  14:24:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMilla  Svar med kopi av melding
Enig med Spoff... Det er mange egoistiske ryttere.. ikke bare i sprang!
Selvom hesten ikke går prikkfritt har den prøvd sitt beste! Hvorfor ikke rose den litt??

-Milla
Gå til toppen av siden

Deftonah

Norway

Skrevet - 21/01/2003 :  15:24:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDeftonah  Svar med kopi av melding
heisann

det er ikke med vilje hesten ikke gjør alt du ber om. kanskje den ikke forstår hva du mener, eller kanskje den ikke har lært det. som regell er det rytteren som har feilen i et problem, og fordi de er for trangsynte til å skjønne dette, begynner de å skylde på hesten. og for at de tror hesten skal skjønne at den "gjør" noe galt, bruker de vold...

dette er helt feil inntilling, og jeg syns synd på de hestene. det er klart kanskje det hjelper på en hest av 100, men da må det være en spesiell hest, som ikke lærer på en annen måte. men uansett så er det feil. hester skal kunne bli behandlet med vennlighet, og ikke med slag... det er ikke derfor vi har hester.....

klemz Deftonah...;)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/05/2003 :  00:41:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Å være en sprangrytter med mangen plasseringer bak seg er status!!! DERFOR behandler de hestene som de gjør... Vi har mye å lære av bla. engelskmennene... De aller fleste der er vanvittig dyktige, og gode mot hestene sine... Mens jeg husker det, det var notis i et eller annet hesteblad om at ene journalisten var sjokket over ponnirytternes bruk av pisken...

Meg og mine barn...
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 16/05/2003 :  13:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
instruktøren min bruker å si følgende til folk som mener hesten er teit og har all skyld i det som blir gjort feil på ridebanen; "slutt å skylde på hesten og ta deg selv i nakken. Det er du som ikke kan ri,og da er det ikke riktig at hesten din får skylden. Hold kjeft å konsentrer deg om å ri!" Så alle ryttere som tror de er verdensmestere skulle ha ridd en time for henne Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 17/05/2003 :  01:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Kid:
Helt enig med deg! (-og ridelæreren din!)

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2003 :  11:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
til kid:

Kopi av melding:
instruktøren min bruker å si følgende til folk som mener hesten er teit og har all skyld i det som blir gjort feil på ridebanen; "slutt å skylde på hesten og ta deg selv i nakken. Det er du som ikke kan ri,og da er det ikke riktig at hesten din får skylden. Hold kjeft å konsentrer deg om å ri!" Så alle ryttere som tror de er verdensmestere skulle ha ridd en time for henne

hvem i all verden tenker du på da? hun som lar elevene piske dein kjære kid for morro skyld? eller hun som synes det er greit at de som jobber der slår hestene fordi de ble forvirret og gjorde det de trodde var rett? eller hun som overarbeider hestene og bruker en gammel hest i sprang som har blitt beordret å ikke hoppes mye med? jeg personlig trives IKKE med de folka, og jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan gjøre det... flere nektet å gå der etter en stund i vinter, og nå står visst hestene i brakker!!! alle hestene er jo gærne og farlige, og synes du ikke det er litt rart at alle hestene nekter å hoppe etter en stund??? jeg bare lurer jeg...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/08/2003 :  13:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!
Det er nok av idioter, og enda fler som blir det når de setter seg i salen!!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.