hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forkjøla hest på henger...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Forkjøla hest på henger...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  20:33:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg skal ha med meg hesten min heim til jul no på torsdag og må difor frakte han i henger, problemet er berre at han har vorten forkjøla!

Kva forholdsreglar burde eg ta reint bortsett ifrå det å pakke han litt ekstra inn i dekken samt å late att luka skikkelig?

Eg har i alle mine år som heste-eigar aldri hatt ein hest som har vore forkjølt så eg føler meg litt som ein nybegynner

redigert pga skrivefeil...

Det e lov å tenke sej litt om til tider.
Redigert av - CarpeNox den 19/12/2006 12:35:17

Guro
» VIP

Skrevet - 18/12/2006 :  21:50:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror det viktigste du kan gjøre for den er å holde unna trekk, samt passe på at hesten og hengeren er så tørr som mulig (at det ikke blir så mye kondens inni hengeren også).

Også kan det jo kanskje være greit å ta en pause ekstra for å sjekke at hesten ikke svetter osv.
Ellers er det vel ikke så mye man får gjort :)

Dere får har god tur og kjør forsiktig :-)

Guro
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  23:34:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Hvor lenge varer reisen da? hvis hesten skal transporteres langt og lenge, ville jeg ha vært forsiktig med å ha på dekken inne i hengern. Hvertfall hvis du skal ha alle luker igjen.

Hester har jo en tendens til å bli stressa og usikker inne i en henger, og dermed bli varm og svett. Dreit meg ut på den en gang for noe år siden, og da vi åpnet hengern for å ta ut hesten, så var det eneste vi så der inne masse damp. Ville om jeg hadde vært deg bare lagt på et svettedekken eller et tynt fleecedekken eller noe sånt.

Og selv om dette er sjeldent, så har man jo også den berømte transportsyken. Om den utvikler seg, så kommer det væske inn i lungene, og da vil den i hvertfall hoste skulle man tro, vet ikke om det er lettere å få om hesten er forkjølet jeg?

Da typen skulle kjøre hesten sin fra en stall til en annen....og dette er snakk om bare et kvarters biltur altså.....så hostet hun i to-tredager etterpå.
Veterinærene kalte dette for transporthoste, og sa at hun hadde ulyder i den ene lungen sin.

Vet ikke om dette kanskje er noe å tenke på?????

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  10:43:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, det er litt skummelt å ta sjangsar med hosting på hest synes eg...

Det er ikkje ein veldi lang tur, den varar "berre" i litt over ein time.
Kairo er generellt veldi rolig på hengaren anna enn om det er mykje aktivitet forbi hengaren på ferga og han ikkje får ete litt høy.

Det er litt vanskelig å vite kva eg skal ha på han av dekken, nokren seier at han bør pakkes veldi godt inn, nokren seier at han bør stå med berre ull, nokren seier berre fleece etc...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  15:10:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er litt vanskelig å vite kva eg skal ha på han av dekken, nokren seier at han bør pakkes veldi godt inn, nokren seier at han bør stå med berre ull, nokren seier berre fleece etc...
Opprinnelig postet av CarpeNox

Da er mitt råd at du spør alle som sier forskjellige ting : HVORFOR.
Jeg syns det er viktig at de som gir deg råd argumenter godt for seg.

Jeg forklarte hvorfor jeg i hvertfall ikke ville ha brukt masse dekkener for eksempel Men det kommer vel sikkert også an på hvor mye pels hesten har også da, og om den har på seg innedekken til vanlig eller ikke.

Men om bilturen bare er i litt over en time, tror jeg det skulle gå fint dersom hesten din er rolig generelt, og du har jevnlig tilsyn

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  14:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode råd:-)

Det endte forresten opp med at eg ikkje flytta hesten for jula.
Plutselig fekk vi vite at det var mistanke om kverke i ålesund-blandt anna i ein stall hestar på vår stall hadde hatt kontakt med.

I og med at mange hestar på vår stall hosta så fekk vi fatt på ein dyktig dyrlege som hadde med seg folk fra mattilsynet.
Prøvar vart tatt frå våre hestar, men dei trudde ikkje vi hadde kverke på vår stall.
Vi vart ikkje ilagt karantene, men vi vart råda til å ta tempen på hestane våre to gongar for dag og til å ikkje flytte på hestar eller utstyr til alt var heilt avklart.

Hesten min har foresten nesten slutta å hoste og han er framleis feberfri...:-)

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.