hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hoppe med føll på henger???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hoppe med føll på henger???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  10:07:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hvis man av en eller annen grunn må frakte hoppe med føll på henger, hvordan ville du ha gjort det da på tryggeste måte?
Bundet opp både føllet og hoppa, bare hoppa eller?
Satt på noen form for beinbeskyttere på begge to, eller bare hoppa?
Skriv gjerna noen tips om du har erfaring med dette fra før

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

AinaVj

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  13:06:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
He he. Gjorde dette i sommer da jeg og min venninne skulle kjøre hopppa til til hingsteholder for å bedekke henne på nytt.

Vi bandt opp hoppa og la på halebeskytter, siden denne hoppa det er snakk om har MASSE hale. Føllet lot vi være løst, men hadde baklemmen HELT lukket. Vi tenkte det var best slik, for om føllet hadde stått bundet og for eksempel mistet balansen eller blitt skremt, hadde hun kunnet fått panikk og kveilet seg inn og blitt kvalt om hun ikke hadde klart og reise seg opp igjen. Så for oss var det best og gjøre det slik. Og det gikk kjempefint begge veier. Stod tett inntil mammaen sin da vi åpnet lemmen hos hingsteholder, og hadde lagt seg ned da vi åpnet lemmen hjemme igjen.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  16:55:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
I forskriften om transport av hest, står det vel at føll skal være løs sammen med hoppa. Hoppa skal bindes fast.

Jeg hentet Electra og Ozzy når Ozzy var 5 mnd gammel. Jeg hadde ham løs under hele tranporten (vi brukte 9,5 timer inkl pauser).

Ellen Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  16:17:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange bruker føllvegg i hengeren.
Da står hoppa som vanlig, mens føllet står bak en vegg foran hoppa, løs.
Dette fungerer fint.

Anette Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2006 :  16:23:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg tok ut skilleveggen, bandt hoppa og lot bebis være løs, gikk veldig fint (bebis var 2,5mnd gammel).
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  00:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil nok tro at det er greiest med løst føll - men da må bakluka være helt lukket - selv på varme sommerdager.
Skriver dette fordi jeg for mange år siden hørte om et lite føll - nl-hest - som faktisk klarte å komme seg ut av luka bak!! Føllet må ha steila opp "mot lyset", fått frambeina over kanten på luka, og altså klart å ta sats og ramle over - og ut på veien.
Da eierne oppdaget at føllet var borte, fryktet de det verste, og ringte lensmannen, som satte igang søk etter et føll langs veien - som de med god grunn fryktet kunne være drept. Men lykken var stor da man fikk melding om et grått, lite føll, som sikkert savnet mamman sin - noen mil lenger bak på veien. Føllet hadde klart seg utrolig bra, bare skrubbsår på forknærne og et på mulen. Det fikk således navnet "Skrubb"... (også fordi det var "ulvefarget").
Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 19/01/2007 :  23:27:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Skilleveggen bort, mamma bundet og beibi løs som natalie sier:)
Husk også på at føllet ikke må ha mulighet til å komme seg ut den lille døra forran i hengeren. Det har også skjedd før..

Gå til toppen av siden

Embliss

» VIP

Norway

Skrevet - 19/02/2007 :  17:59:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEmbliss  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbliss  Svar med kopi av melding
Helt enig. Tipper at i alle fall føllet hadde fått panikk om det måtte stå bundet og ikke kunne røre moren sin.
Embla-en min<3 Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2007 :  13:19:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Skilleveggen ut, mamman fast og føllet løs. De første gangene Speedy sto på transporten, satt jeg i transporten sammen med de for å se hvordan han tok det. Den dag i dag elsker han å kjøre, går rett inn og der står han som en konge, uansett om han er alene eller sammen med en annen. Han står også helt rolig når man har stanset, så er ikke noe problem om han blir stående der litt før man slipper han ut.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/02/2007 :  13:46:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med speedy.. bind hoppa, la føllet være løst, men for all del, ha luka bak igjen. Gå til toppen av siden

KineChristin

» VIP

Skrevet - 21/07/2007 :  23:02:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enn hvis man skal sende hoppe å føll med hestetransportør... de har som regel lastebiler bare, med skillevegger inni. Hmmm Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/08/2007 :  22:13:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
I lastebiler kan som oftest skilleveggene flyttes slik at rommene kan laves større. Da skal hoppa bindes som vanlig og føllet stå sammen med mor i et litt større rom enn normalt. dette vet de fleste transportører, så det er ingen problem...
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.