hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noe middler for å få opp brunsten
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Noe middler for å få opp brunsten
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Corino

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  17:51:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Hei, jeg skal bedekke en kaldblods hoppe til våren og i sommer så oppdaget jeg bare en brunst på henn og lurer derfor på om det finnes et middel jeg kan gi henne for å være sikker på at brunsten vil komme godt frem, vis noen forstår meg.

amelita
» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  18:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En flink heste veterinær ( vokser ikke på trær, vet det) vil ved hjelp av en vet.gynekologisk undersøkelse av hoppa di kunne fortelle deg når i brunsten hun er og den beste tia for bedekning. H*n vil også kunne si om hoppa kan/bør bedekkes.
Har gjort det til vane å la vet. undersøke alle hoppene mine som skal bedekkes og alle har tatt seg på første forsøk.
Der finnes også hormoner veterinæren kan gi henne. De fleste av fullblodshoppene mine blir sprøytet i brunst, men det har også litt å gjøre med at de bedekkes så tidlig på året at hoppa ikke helt på egenhånd har satt i gang ordentlig brunst ennå.
Enkelte hopper er det man kaller "shy breeders", dvs. de kan være i full brunst men de viser det ikke, ikke en gang om de prøves for hingst.
Så har du ei hoppe med vanskelig brunst er det beste du kan gjøre og alliere deg med en flink veterinær.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  00:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det alller meste ordner "naturen sjøl". Når hoppa mener hun er moden for en kar - OG hun treffer en - så pleier det meste å gå på rette måten. Hopper som ikke har noen hingst i nærheten har ofte svakere brunster, og så kommer det an på årstiden.
Siden du har kaldlodshoppe - skal hun på hesteslipp med hingst? - For det er her man oppnår de beste avlsresultatene.
Her er det en gjeter som noterer når hingsten er på hver enkelt hoppe, og hvis han da ikke bedekker henne igjen etter et par-tre uker, så har hun tatt seg første gangen, og alt skulle være i orden. En hingst er vel den flinkeste til å finne ut om mærra er i brunst eller ikke.

Nå i desember er vel den "daueste" tiden mht brunst - men vent til uti april-mai - da blir det mer liv i hormonene.
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  08:59:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Har selvføgelig ikke planer om å bedekke henne enda, men tenkte kanskje om det var noe som jeg kunne gi gjennom foret eller noe sånt for å få brunsten opp. Vet ikke helt vilken hingst jeg skal bruke på henne, men ganske sikker på at det blir natturlig bedekning i hvertfall Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  20:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde en hoppe som overhodet ikke viste brunst. Fikk dyrlegen til å sette en brunst fremkallende sprøyte på henne (aner ikke hva det heter) etter det var det bare å telle dager til neste brunst for de har jo en fast syklus. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  22:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis dama ikke har vist tegn til å løfte på halen for en hingst ut i juni en gang, kan du jo tenke på å kontakte en veterinær. Du har gooood tid til å finne ut av dette. Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 13/04/2007 :  12:10:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Takk for tpsene, skal få tak i selmel, det skal vist hjelpe siden det er rikt med proteiner. Og når sommeren slår hardt til og hun enda ikke har vist brunst så blir det vel brunst sprøyte Gå til toppen av siden

Caeles

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  15:14:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaeles  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaeles  Svar med kopi av melding
Mye lys forsterker også gjerne brunsten. Hopper som står i mørke staller har ofte svakere brunster enn de som står i lyse. Vanlig lampelys funker helt fint, selv om "ekte" dagslys og sol er best.
:-) Kari-Anne Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 13/04/2007 :  17:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette pleier ikke være noe stort problem.Når hoppene har en hingst i nærheten er det ikke vanskelig å oppdage brunsten.

Før når jeg ikke hadde hingst så var jeg også litt usikker på disse hoppene som ikke er utprega brunstige.

hoppa di har nok vært brunstig flere ganger uten at du har merka det.Om den ikke brunster så kan dyrlegen sette en brunstsprøyte,da tar det 4 dager før du kan bedekke.Det avhenger om det er egg eller ikke.
Gå til toppen av siden

Corino

Norway

Skrevet - 16/04/2007 :  14:38:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Har en toårshingst som jg pleier å leie henne forbi boksen hans for å se om hun reagerer og vil til hingsten men ingen reaksjon, men ¨nå bebynner det å bli lyst ute og vår så den dukker vel opp regner jeg med Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.