hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ormkur til hest, kan denne også brukes på hund?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Ormkur til hest, kan denne også brukes på hund?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  08:10:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja spørsmålet mitt lyder som overskriften:
Ormkur til hest, kan denne også brukes på hund?
Når hestene her har fått sin ormkur er det alltid en del igjen i sprøyta. Istedet for å kaste disse "restene" og kjøpe ny ormkur til hunden vår, kan hunden da få av den samme ormkuren som hesten? Vil denne ormkuren virke på hundens mage?
Noen som vet mer om dette enn meg der ute?
Glad for svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  09:35:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
ringte netopp dyrlegen min (tante) og spurte.. Hun ville ikke anbefale det.. De forskjellige ormekurene er laget spesielt til dyret. Hesten er vegetar og spiser kun grønt. Hunder og katter er rovdyr og spiser kjøtt. deres mager fungerer veldig forskjellig. Og opptaket er forskjellig.

Dessuten brukes pasta til hest og tabletter til hund.
Det er veldig viktig å bruke preparater som er fremstillet til sitt formål.

Jeg ville ikke gjort det. Man kan jo risikerer at det ikke funker (hunden får masse orm) eller i værste fall resistens (enda værre)
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  10:25:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
LOke man kan oxo få pasta til hund og katt som fungere like bra som tablettene til de
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/12/2006 :  10:37:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal ikke bruke preparater som står merket til et spesielt dyreslag, til andre dyreslag. Står de merket med et dyreslag, er preparatet spesielt tilpasset det dyreslaget. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  11:51:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
mengden er sikkert også forskjellig... tror ikke det er lurt å teste... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  12:47:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
LOke man kan oxo få pasta til hund og katt som fungere like bra som tablettene til de

Opprinnelig postet av Enebakk racing

Det betyr ikke at det er beregnet til flere dyrearter for det..

Ikke bruk hundeormekur til hest eller omvendt..

(og ja, jeg er klar over at man også kan få pasta til hund, men det er ikke det samme som pasta til hest.)
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  13:59:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man tar en kjapp kikk i Felleskatalogen for veterinærer, og søker på panacur, får man omtalen av preparatet.
Og der står det hvor mye av virkestoffene de forskjellige dyreslagene skal ha.
Feks er maks fenbendazol 1000 mg hos hest, mens de på katt og hund er 500 mg.
Dermed er preparatet laget spesielt for hest, og vil være dobbelt så strekt som til hund vil jeg tro.
Omvendt ville nok gått, men da måtte det vel enorme mengder til.

Ville ikke tatt sjansen.
Sjansen for feildosering er stor.

Anette Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  20:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvom virkestoffene er like (bortsett fra mengde) skal man og ta hensyn til at det opptages i magen på forskjellige måter. En rovdyrmage og en planteetermage virker forskellig..

Det var det dyrlegen påpekte kunne være det største problemet. Ikke innhold og måleforholdene hvilket sikkert kan være enkelt å regne ut.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  21:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dessuten brukes pasta til hest og tabletter til hund.
Opprinnelig postet av Lopke

Hunder og katter kan få både tabletter og pasta, alt etter hvilket merke du kjøper. Pasta gis mer til småhunder og folk med bare en katt, mens jeg med stor hund og flere katter kjøper tabletter da dette blir noe billigere. Pastaen er en-dags-kur og tablettene er tre-dagers-kurer.

Men til spørsmålet; man kan egentlig ikke overdosere om man gir heste-ormekur til hund (om en hest har feks orm må man ofte gi to sprøyter på rappen for å bli kvitt det), men som de andre sier, så er det forskjellige ormer man snakker om. Hundene som er "rovdyr" har andre ormer enn plantespisere, og gir man en heste-ormekur til hunden er det ikke sikkert at alle typene orm i hundens mage blir drept.

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  21:50:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Til hund bruker vertfall vi ormekur til hund, og det samme ved hestene. Har 2 middels store hunder, får pasta - lik som pasta til hest på tube.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 16/12/2006 :  23:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Panacur og Banminth kan vel gå bra bare man doserer riktig, men IKKE prøv å gi Ivomec eller andre typer med ivermectin, ivermectin er nemlig skadelig for hunder og katter (så pass også på hvor brukte sprøyter legges hvis der er hunder eller katter i stallen). Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2006 :  10:14:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hei og takk for veldig mange opplysende svar. Forstår nå hvorfor og at hesteormkur ikke skal brukes til hund.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 17/12/2006 :  10:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Panacur og Banminth kan vel gå bra bare man doserer riktig, men IKKE prøv å gi Ivomec eller andre typer med ivermectin, ivermectin er nemlig skadelig for hunder og katter (så pass også på hvor brukte sprøyter legges hvis der er hunder eller katter i stallen).

Opprinnelig postet av Labbis

Hva er det med ivermectinen som gjør at den er så giftig da?

Gå til toppen av siden

Labbis

Denmark

Skrevet - 17/12/2006 :  20:49:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står i hvert fall i felleskatalogen at ivermectin kan være skadelig for hunder og katter (og skilpadder)....
Endel hunder har en defekt i et protein som skal gjøre at ivermectin holdes ute fra cellene til hunden, og når dette proteinet ikke fungerer riktig, kommer ivermectin inn i hundeceller, og ivermectin er da skadelig for disse hunder. Det er spesielt for noen raser, bla. collie og Old English Sheepdog hvis jeg husker rett.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  17:27:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Hmm.. Husker ikke hvilken kur dette var som ble brukt på min hest i våres, men den stallen hesten min stod på da, gav de ormekur til stallkatten også. Såklart til de grader mindre, men allikevel samme kur.

Navnet på den husker jeg ikke, men den var gul, også var det bilde av både hest, hund og katt på den mener jeg å huske.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.