hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lite protein i årets grovfôr?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Lite protein i årets grovfôr?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  17:11:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei
Har hørt at det kan være litt for lite proteiner i grovfôret fra førsteslåtten i år. Forsommeren var kjølig, og kanskje det gjør at gresset omdanner lite sukker til proteiner? Både høyet jeg kjøpte sist og rundballene er fra førsteslåtten her i midtnorge. Rundballene er fra samme jorde som i fjor, og det ble gjødslet som vanlig. Eneste forskjellen man ser, er at det er mindre høymole denne gangen. Hestene her går på fri tilgang, og ut i fra mengdene vi møkker hver dag, så eter de mye. Men de ser ut til å tape muskelmasse Varmblodsen har for lite spekklag også, men det er normalt til han å være. Det kjennes ut som kaldblodsene har passe med fettlag over ribbeina og oppå krysset, men det er altså muskler det er litt lite av. Det må sies at de har blitt mindre trent enn ellers den siste tiden, pga av mørke, tele, is, dårlig vær osv, men det blir noen turer i uka hvertfall. De har også fått mye vinterpels i løpet av oktober og november, og det tærer vel på. Men det er ikke musklene som skal forsvinne av den grunn heller(?)

Kraftfôrmengden de får daglig er:
Varmblodsen(162cm): 0,9kg Ch. gull, 0,8kg havre, litt olje
Kaldblodsvalakken(155cm): 2-2,5kg havre, litt betfôr og litt olje
Kaldblodshoppa(147cm): 0,9kg Ch energi (hun har ikke tapt seg noe særlig)
I morgen får vi endelig HappyChaff fra Spillers også, men det er vel ikke noe særlig med proteiner i den.

Noen som har noen tanker eller erfaringer rundt dette? Har tenkt på å prøve med soya eller lucern. Noen som har noe proteinrikt å anbefale?

Redigert av - Asbjørg den 12/12/2006 17:40:54

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  18:34:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor froskjell på grovfor også i år. cVet om flere som har fått mye HØYERE protein innhold enn ønskelig og sliter med det. Er du usikker på protein innholdet ,ville jge tatt en foranalyse av høyet, før jeg pøste på med protein. For mye protein er ikke bra det heller. Veldig greit å ha en foranalyse som utgangspunkt til forplan :) Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  19:14:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
På tidligere stall var rundballene veldig fine. Men derfra jeg kjøper fra nå er disse mini rundballene veldig tørre, ser veldig ut som vanlig type høyballe og dermed støver litt, ikke mye men ellers mer enn skikkelig rundball - hva tyder dette på? Utenom det er jeg og hesten veldig fornøyd med årets
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  19:47:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
At rundballene er veldig tørre er bare bra..men at det støver at en rundball høres ikke helt ok ut ... den lukter godt og ser frisk og rask ut ellers ?? Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  20:46:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ja, ser meget fine ut ellers, men bare dette. Jeg liker best at rundballene er litt fuktige, ikke den våteste typen, men denne var veldig tørr, eneste forskjellen på vanlig høy er at denne er gjerne litt ¨tynnere¨ å ta på og gjerne bittelitt fuktigere, etter ballen er åpnet er alt nesten løs høy, flakene sitter ikke særlig fast eller hva jeg skal si - ellers ser den helt nøyaktig ut som vanlig høy. Kan hende det bare var den ene ballen som støvet, får et last til senere på uken - skal sjekke skikkelig igjen da Er ellers ikke mye det støver, men selv så har jeg aldri sett en rundball som gjør, men igjen, dette er første gang jeg har fort på SÅ skikkelig tørr rundball.

Vi har alltid fort på tørr rundball - ja, RUNDBALL - men disse ser jo helt prikk likt vanlig høyball... Husker også at for 1-2 år sidene var disse ballene skikkelig rundball høy - om jeg skal si det sånn. Også andre som har reagert på at disse var så tørre i forhold til tidligere.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 12/12/2006 20:49:45 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  22:09:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er stor froskjell på grovfor også i år. cVet om flere som har fått mye HØYERE protein innhold enn ønskelig og sliter med det. Er du usikker på protein innholdet ,ville jge tatt en foranalyse av høyet, før jeg pøste på med protein. For mye protein er ikke bra det heller. Veldig greit å ha en foranalyse som utgangspunkt til forplan :)

Opprinnelig postet av summer

Det var det svaret jeg tenkte ville komme ja Og det skulle nok helst vært tatt analyse for å være sikker. Problemet er at høyet er fra ulike jorder, og der rundballen er slått er det ulik sammensetning av vekster fra flekk til flekk. Så å få en representativ prøve er vanskelig. Men man ser det vel sånn omtrent hvertfall, hvis jeg napper ut litt her og der fra rundballen.
Men er det noen som har erfaringer med proteinfattig grovfôr? Og har prøvd noe tillegsfôr for å rette opp ubalansen?

(pst.Det er helt gratis å lage ny tråd om man lurer på noe)
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  02:14:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Eum, jeg vet at dette ikke er det du spør om, men får ingen av dem noen vitaminer? Kaldblodsen som går på store mengder havre, samt litt betfôr og olje... Du skal ha ganske bra høy for å komme i land med den fôrplanen.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  04:51:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Jooo da, kaldblodsvallaken får vitaminer, det er min hest det
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  13:41:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Så bra

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 13/12/2006 :  13:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
At grovforet som er ensilert i år, er veldig tørt i forhold til før kommer av at det var en sinnsykt tørk i år. Iallefall hos oss. Vi driver med grovfòrproduksjon i ganske stor skala, og når vi ensilerer fòret så lar vi det ligge 2 dager til fortørk på jordet. I år fikk vi en tørrstoffprosent på 70. Ifjor ble det 49% ( ble ku-fòr )mens året før det igjen ble det på 58%. Og silagen lå ute like lenge alle åra. Det kommer an på været, derfor varierer det sånn på hvor bløte/ tørre de ballene er. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  14:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo det er klart, og det kommer jo også litt an på hvor tørt man vil ha det, men ensilasje skal vel uansett ikke STØVE??? Gå til toppen av siden

Bentemor

Skrevet - 13/12/2006 :  23:47:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nope, støver det så er det helt klart noe galt. Jeg ville iallefall ha kasta det med en enste gang. Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  18:08:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Så fint at du får svar på spørsmålet ditt Asbjørg ;)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  22:47:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hehe, ja ikke sant Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  00:18:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æ må flir av dåkk!! Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  03:51:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Får prøve å legge ut problemstillingen på et annet forum Var ikke akkurat støv og tørrstoffinnhold jeg lurte på, men kos dere Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.97 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.