hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vil ikke la seg longeres på venstre hånd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Vil ikke la seg longeres på venstre hånd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

katrine89

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  07:50:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg skulle longere hesten min igår, å det går nå forholdsvis greit. Men det er bare på høyre hånd, for når jeg bytter hånd på han, vil han ikke.

Jeg fikk det nå til, men da løp han med hodet vendt utover, det ser jo helt utrolig kronglete ut for han, å det slo meg at han kanskje er litt stiv eller noe?

Og dessuten stoppet han hele tiden opp, å vendte seg rett mot meg med hodet mot meg, så jeg bare så brystet på han. Om jeg prøvde å gå mot hans venstre side, snudde han på rumpa som om jeg gikk i ring rundt han. Han ville ikke la meg komme inn på siden av han. Hvorfor??

Har ikke blitt brukt mye de siste ukene heller, og hadde ett ganske heftig tryn forrige uke på en treningsøkt.

Noen som har noen forslag?

Edit for å legge til at jeg kun longerte i hodelag, delta å longeringsline, ikke noe form for innspenning.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3

Olithyon

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  08:28:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Forhesten min har tidvis nøyaktig samme atferd som du beskriver, dog mindre nå den senere tid. Det at den løper med hodet ut av volten kan være fordi den er stiv, og kjenner at det er tungt å bøye seg og strekke utvendig side. Den andre atferden du beskriver, at hesten vender inn mot deg kan være en blanding av flere ting. 1) Hesten har vondt / stivhet og protesterer mot å jobbe 2) usikkerhet 3) protest / utprøving.

Hos meg var hovedproblemet at hun var stiv samt at hun var usikker på hva jeg krevde av henne. Jeg har delvis løst dette ved å la henne jobbe først på den myke hånden, og kreve mindre av henne på den stive siden før hun har blitt skikkelig varm. I tillegg har jeg, når hun har blitt stående med brystet mot meg, gått bort til henne og leid henne ut på volten igjen for på den måten å "vise vei". Vær rolig og sikker i kroppsspråket, og ros masse når hesten gjør det riktig!

Forhesten min var betydelig værre med innspenning, selv om denne var løs. Så i starten kan det være lurt å longere uten innspenning.

Edit for å legge til at kroppsspråket er veldig viktig hvis hesten er usikker. Mange tror at longering bare er at hesten skal løpe rundt og rundt (sier ikke at det gjelder deg), men det krever faktisk en del av longøren. Når hesten har det med å stoppe og snu seg er det uhyre viktig at man ikke beveger seg foran hesten, da dette bremser den ned. Dette vil si at du hele tiden skal befinne deg på linje med rompa til hesten. Pisken skal du ha bak hesten, dvs i venstre hånd når hesten går på høyre hånd. Når du ser antydning til at hesten vil bremse opp, flytt deg lengre bak, og driv hesten godt frem.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 12/12/2006 08:32:33 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2006 :  11:45:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis hesten har "trynet" så kan det jo også hende at det eksisterer noen vondter?
Kan tryningen relateres til at det er vondt å strekke høyer side? evt bøe esg inn mot venstre side?

Ellers syns jeg Christine sitt innlegg var svært så fornuftig :-)

Guro
Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 12/12/2006 :  13:39:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å sjekke om hesten er stivere på den ene siden enn den andre, kan du stille deg på siden av hesten og holde en godbit inn mot rompa hans. Få han til å strekke seg etter godbiten. Gjør likens på andre siden. Virkelig myke hester klarer å strekke seg helt til hoftekulen og kanskje enda lenger, mens hesten jeg hadde på for var litt stiv og klarte bare til midt på magen.

Dette er også noe du kan gjøre til vanlig også for å få han til å strekke på seg. For å strekke hals og nakke kan du holde godbiten mellom hovene og på bringa. Fikk dette tipset av en equiterapeut.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  16:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode tips, men jeg har lært meg å holde meg bak hesten i volta, da jeg av erfaring vet han har lett for å snu når jeg løslongerer.

Det tipset med med å sjekke om han er stivere på den ene siden kontra den andre, er jeg litt skeptisk til, enda jeg har prøvd ut dette ett par ganger på hesten min.

Men han er totalt matvrak, gjør hva det skal være for en skarve brødbit, og han kan lett overstrekke seg om jeg strekker han for langt. Så denne metoden liker jeg egentlig ikke, å har ikke tro på at han kommer til å vise noe forskjell, men heller ha vondt. Hvis noen skjønte?

Men som sagt: venstre hånd er den værste siden innen ridning, så det kan ha noe med det å gjøre. Ellers kan det også godt være at han tester meg ut, noe han er flink tiil: jeg har ikke longert så mye i mitt liv at det gjør noe.

Gå til toppen av siden

toneeile

Skrevet - 12/12/2006 :  17:19:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg forklarte meg litt dårlig christine. Du skal holde godbiten foran mulen på han og føre den inntil hesten opp mot rompa, når du merker at han ikke er keen på å strekke seg mer gir du han godbiten. Skjønte du bedre nå? Ikke sikkert du klarer å finne ut om han er stivere på den ene siden i forhold til den andre. Men det er uansett en fin måte å strekke ut hesten på. Fordi det er hesten selv som bestemmer hvor langt den vil tøye seg. Og har den vondt vil den ikke tøye lenger. Men du bestemmer selvsagt selv hva du vil gjøre med din hest Gå til toppen av siden

majami

» VIP

Skrevet - 12/12/2006 :  17:54:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror han er usikker på hva han skal gjøre og ut ifra slik du beskriver så er han nok stiv..
Hvis han hadde et tryn forrige uke så nøler han kanskje for han er redd for at noe skal skje igjen.. Derfor tror jeg ikke at det hjelper med innspenningstøyler hvis han er redd for da føler han seg kanskje enda mer "fanget".
Men er han stiv kun kan du prøve dobbel longe. da har du jo line på begge sider og kan hjelpe ham med å gi støtte. Men man trenger en erfaren person til dobbel longe, for det kan lett gå "i surr" med to liner..
Det beste er at du selv finner ut hva som er grunnen til at han går slik og "hjelper" ham på den riktige måten:)
Gå til toppen av siden

oregon

» VIP

Skrevet - 12/12/2006 :  17:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Alle hester og menesker har jo en sterkere/stivere side.
Det en må tenke på er hvordan du har påvirket hesten når du har ridd han.Det er veldig avgjørende for hvordan hesten beveger seg,
Er selv sterkere på en siden å det merkes da og på hesten.

Jeg ville tatt kontakt med en faglært person som har god kunskap på hestekroppen for å kjenne over hesten.
Ville også fått noen til å sett på deg når du ridde for å se om problemene ev.kommer av skjev rytter.Er ikke så mye som skal til for at det påvirker hesten på sikt.

Håper du finner ut av det:)

Jeg har iallefall fått masse svar med å tenke over hvordan jeg jobbe med min egenkropp sammen med hesten.

Lykke til:)
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  00:31:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
toneeile:
Jeg skjønte hva du mente, har lært å tøye ut hesten på denne måten jeg også. Men hesten min gjør HVA SOM HELST for litt brød, eller hva som helst, så jeg er redd han kan finne på å strekke seg lenger enn han egentlig burde. Du tror meg kanskje ikke, men jeg tror helt klart at han kan forstrekke seg med dette.

Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  02:54:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten min hadde reagert sånn etter å ha blitt brukt lite etter et "tryn" så hadde jeg brukt mye tid og penger på å finne ut at den virkelig ikke har vondt noen steder før jeg gjør noe som helst. Og etter at den da evt hadde blitt erklært frisk, hadde jeg trent lett og brukt tid på å tøye den ut litt etter hver trening.
Trur ikke hester plutselig reagerer sånn bare for å teste deg ut.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  22:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror hesten rett og slett ikke helt vet hva den skal. Det er alltid sånn på unghester også, når man skal longere dem før man rir dem inn, at det er myyyyye vanskeligere på den ene hånda. I og for seg bruker det være høyre hånd, ettersom man alltid leier på hestens venstre siden. Man må nok bare gå på litt og i tillegg være veldig nøye med at man er "bak" hesten, ellers gjør de nettopp som din, stiller seg opp med fronten mot deg. Dette kan også være at hesten "utfordrer" deg, stiller spørsmål om hvem som er sjefen..

Ang,. det med at den løper med hodet vendt utover: dette er helt naturlig, dette gjør den fordi at om den bøyer seg i innvendig side (som man gjør når man rir liksom) krever det mere samling og dermed blir det tyngere for den. Ser man på hester i det fri, er de nesten alltid rette/evt. vrangstilte når de går på bøyd spor..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 29/12/2006 :  21:09:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Kanskje du rett og slett må trene venstrehesten din litt mer?? siden høyrehesten din kan det, og venstrehesten ikke, kan det kanskje lønne seg å ta innlæringen på nytt på venstrehesten, sånn at du er sikker på at han forstår det du ber om. på den måten vil han jo også få mer trening, oh kanskje dette vil hjelpe på stivhet. Da begynner du jo liksom helt på bunnen, og jobber deg opp mot det nivået du har til høyre, og vil sikkert merke underveis hvor langt du kan gå før han evt stivner.
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

facette

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  15:13:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Så at det var litt skeptis til toneeile sitt forslag om å strekke/tøye/bøye hesten. Vil bare si at jeg nettopp hadde en anerkjent ankupunktør på min hest som anbefalte nettopp denne øvelsen etter treningsøkt; likt som med oss mennesker er det bra for oss å tøye ut etter trening. Hvis hesten din er stiv er dette en en god løsgjørende øvelse. Men ta et steg av gangen å ikke strekk hesten til det ytterste, du merker fort hvor grensen dens går. I tillegg til å føre hestens hode opp mot rompa kan du også vise den vei ned mellom frambena dens. Her holder det at mulen er litt bakforbi frambena. Denne øvelsen skal som ovennevnt kun utføres når hesten er varm, hvis ikke vil du kunne riskikere at den forstrekker seg. Andre tips for å gjøre hesten mykere er å fortsette å longsjere den først på den "beste" siden til den er varm deretter den svake siden. Ikke forlang for mye av hesten av gangen! Vil også anbefale deg å ikke bruke innspenninger før hesten går fint uten. Når du rir hesten er sjenkelvikninger også en veldig løsgjørende øvelse for hesten å dette kan hjelpe den å mykne opp. Fortsetter problemet ditt ville jeg tatt kontakt med en ankupunktør eller equiterapaut for å sjekke problemet ytterligere. Lykke til
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.92 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.