hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitless/hodelag.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitless/hodelag.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Prinsen*

» VIP

Skrevet - 11/12/2006 :  20:15:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er sikkert en tråd som har vært oppe hundre ganger,men..
Jeg har alltid ridd hesten min med hodelag og muffe eller tredelt bitt. Han har noenganger bare snudd rumpa til når jeg kommer med hodelaget, (sjekket tenner,sal,rygg etc.alt bra), så prøvde jeg bitless bridle etter å ha lest en del om det, greit nok, han snudde ikke rumpa til meg lengre når jeg kom med et hodelag uten bitt, var rolig og grei å ri, men på banen, da bare gikk han rett som en strek, umulig å få han ned og bøye til siden etc, på tur daffet han avgårde, og en gang skvatt han og stakk, og jeg hadde null og bremse han med..derfor tenkte jeg litt.. for sikkerhetens skyld så må jo et hodelag være greiestman har jo mer kontroll med bitt, og hva hvis man møter andre, da får man bremsa de fortere,selv om det betyr, ta tak i bittet=vondt..men.. med en bitless er det jo vanskelig å stoppe, greit nok at man kan trene opp til one-rein-stop, men personlig føler jeg meg tryggere med bitt. Og det at han snudde rumpa til hver gang jeg kom med utstyret har jeg egentlig to teorier på: den ene er: jeg kan bli fort irritert,da blir han det og,også blir det bare krangling hele dagen.., den andre er: at han simpelthen er lat,og hater arbeid men elsker å stå ute og spise.. men har nå bestemt meg for å bli hundre prosent turrytter da jeg er lei konkurranser og banen, så nå skal vi bare kose oss på tur sammen framover, og da vil jo ikke bittet bli like mye brukt som på banen (selv om jeg prøver best mulig å kun bruke sjenkler/baken når jeg trener dressur,blir det jo litt tøylebruk og..)

Men ville bare høre deres syn på bitless vs. hodelag, er hodelag virkelig så forferdelig? (nå liker jeg ikke å snurpe igjen med nesereimer, men det skal man jo heller ikke pga.tennene..)

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  18:42:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville tatt litt tak i dne at han snur rompa til når du kommer med bittet .. og ikke når du kommer med bitless.

Personlig liker jeg ikke bitless, og hesten min hater den. Men jeg rir veldig mye med sidepull, der har du også en litt annen kontroll enn med bitless. Også finnes jo hack:)

Nei, hodelag er ikke *så ille*

jeg personlig mener at hestene bør kunne gå med begge deler , og at de også BØR gå med begge deler. Bruker man bittløs og bitt om hverandre er det mye større sjanse for å unngå trykkskader.
Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 22/12/2006 :  00:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir bare med bitless, men vi skal over til bitt etter hvert... ellers får vi ikke være med på noen ting:( jeg tror det er lurt å sjekke ut ltt om de forskjellig bitlessene og/eller sidepull- ene før man kjøper... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.