hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - klikker
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 klikker
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

solanju

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  19:06:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Noen som har erfaringer, tips, råd, ideèr, meninger.. jeg er hekta, og sluker alt rått!! Vil også gjerne ha tips til bøker, blogger, hjemmesider, websider med gode eksempler eller øvelser.
www.solanju.piczo.com

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 11/12/2006 :  19:59:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
http://www.angelfire.com/ct2/klikk/index.html kanskje du har denne siden allerede, men legger ut link likevel :)
Har såvidt vært innom klikker med hesten min selv, og kommer nok til å fortsette mer med det i fremtiden. Om du gidder hadde jeg satt pris på om du har lyst å dele erfaringene med meg :) Er ganske så fersk i gamet, og hadde trengt litt input :D

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 11/12/2006 :  22:19:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jepp den sida har jeg faktisk, men takk alikevel!
Jeg var faktisk helt i mot klikker jeg, fordi man bruker godbit, og jeg har en veldig mataggresiv hest. Men når jeg omsider prøvde, oppdaget jeg at det ikke blei noe problem med napping og biting alikevel. tror at hvis det blir det, er man ikke "timet" nok med belønningen sånn at hesten blir usikker på hvorfor den fikk.
jeg er nå den lykkelige eier av en spinnvill kaldblods, som kun kan gå sideførende bevegelser, fordi det er det eneste klikker-trente han kan, og det eneste han ikke blir stressa av! men ler litt av det, og tenker at det må jo være det beste beviset i verden på at klikker virker!
www.solanju.piczo.com

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 11/12/2006 :  23:48:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Flott side :D Kommer nok til å titte innom der en del :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 12/12/2006 :  00:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg var faktisk helt i mot klikker jeg, fordi man bruker godbit, og jeg har en veldig mataggresiv hest. Men når jeg omsider prøvde, oppdaget jeg at det ikke blei noe problem med napping og biting alikevel. tror at hvis det blir det, er man ikke "timet" nok med belønningen sånn at hesten blir usikker på hvorfor den fikk.

MAnge tenker slik som du, at de ikke kan bruke godbiter fordi hesten vil bli helt sprø. greia med klikker er at man oppdrar hesten VELDIG med mat og godis, og får en veldig høflig hest når det gjelder nettopp mat. Jeg har iallfall trent vekk til og med biting med klikker. og jo mer *brutal* hesten er i matveien, jo mer avstand og slike ting har jeg brukt, og har fått hester som har stått som tente lys med hodet vendt fra meg mens de venter på godisen sin :)

Konsekventhet og timing er alfa og omega :)
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 12/12/2006 :  23:38:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jupp! var det jeg og oppdaga. Oppdaga også at ikke klikker virka fullt så bra på den andre hesten min, som liksom ikke er såå hekta på mat.. Men det er nok bare til jeg finner ut hva jeg kan friste henne med, så skal vi nok få klikket henne også!

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  00:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klikker med mat som belønning funker helt klart best på matvrak. faktisk er sånne hester som er helt *gale* i matsammenheng , ofte de det funker best på.

Har hun noe godt kløpunkt den andre hesten da ? Det og kan være veldig motiverende :)
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  18:11:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg leter.. hehe! Hun har liksom ikke noen sånne tydelige ting hun liker ekstremt godt... Men har hatt henne siden hun var 5 mnd, sånn at hun er vant med å bli trent med belønningsordet "bra". Finner liksom ikke noen bedre forsterker enn det hun har kunnet bestandig jeg.. så kanskje det holder, hvis jeg bare blir litt mer timet i bruken av det? Ellers får jeg undersøke litt mer.. Synspunkter??

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  22:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er litt usikker på hva du spurte om, men noen dyr er det kjempevanskelig og finne en passende belønning til. Klikket markerer jo bare, og det kan godt tenkes at en liten pause er mer enn belønning godt nok for denne .) Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 13/12/2006 :  22:21:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Som belønning, hesten din liker vel maten sin? Hva med å ta en del av foret til kvelds eller noe og bruke det som belønning f.eks? Jeg bruker foret til hesten min, da jeg ikke har fått henne til å spise noe annet av godbiter...
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  22:53:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hun spiser selvsagt foret sitt. det er faktisk det jeg har forsøkt å bruke som belønning også. Men DA er det ikke så interessant.. Kanskje har det noe med at hun ALDRI før har fått noe som helst å spise fra en menneskehånd? At hun blir litt forvirra av det rett og slett, og at hun fatter poenget etterhvert? Hun var litt ivrigere på det den siste gangen jeg prøvde nemlig.. Altså.. jeg skal ikke gjøre dette til et stort problem, for dama er jo så lærevillig at det er en fryd. Har dere noengang opplevd at en hest har nekta å flytte seg vekk fra seletøyet dere nettopp har tatt av en annen hest, fordi den bestemt mener at "nå er det min tur" eller? Hun blir aldri ferdig med å lære nye ting, og er bestandig veldig positiv. Var liksom bare det at det funka så sinnsykt FORT med vallaken min, og at jeg følte at jeg sjøl blei litt mer presis.. Skal fortsette litt til med kraftfor som belønning, så fatter hun nok poenget etter et par ganger..
Var det sånn at noen visste om noen bøker, eller filmer..Har lest noen hundebøker om temaet, og anbefaler T.Rugaas sin bok om hundens dempede signaler på det varmeste. Jada, hun snakker om hunder, men dette gjelder vel like mye på våre kjære hester faktisk, selv om vi må ta i betraktning at vi da jobber med byttedyr og ikke jegere. men noen som har bøker om hester og klikker-trening?

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 13/12/2006 :  23:09:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vet om en bok, skal vi se om jeg finner den! vurderer å kjøpe den selv..
Clicker Training For Your Horse by Alexandra Kurland. Har hørt den var god.
Når det gjelder kraftfor, så gjør gjerne treningen når hun er sulten, like før kvelds eller noe ;) Da er nok maten litt mer interessant... Har du prøvd med forskjellig ferdig hestegodt kanskje?
Og tenk litt på at selv om valakken tok dette utrolig bra, så er den andre hesten annerledes, så kanskje hoppa trenger litt mer tid!

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  23:41:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg har misforstått litt jeg ... har du nettopp begynt å klikke henne ? For det er STOR forskjell på hvor lang tid det tar før hester forstår hele prinsippet ... noen tar det på fem minutter, andre bruker flere uker ;)

ALexandra Kurland, Clickertraining for your horse.

Karen Pryor og DOnt shoot the dog er en god bok om innlæring.
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 16/12/2006 :  13:47:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
takk for boktips!! rett i bokhandelen med seg.. hehe..
joda, dere har nok rett i at det bare er litt tid som trengs, så fatter hun nok poenget.. Mulig jeg er litt utålmodig! men hun pleier jo å skjønne ting "med en gang". Mulig at det er jeg som er litt urutinert også da.. så vi skal lese bok og øve i jula!! Takk for tips og råd!

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 19/12/2006 :  19:36:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det der med klikker trening synes jeg er helt supert.Jeg brukte det på en litt halvpanisk nordlandshest som ikke ville lære noen ting og ikke reflekterte over noe. Han ble kjempe opservang, lærevillig og begynte å bruke hodet.Han syntes det var kjempe gøy.. og var et matvrak.

Selv om jeg synes metoden er bra, føler jeg ikke at det er en ting jeg må innføre på alle hester.Det er ikke alle som synes at mat er det helt store, og det er mange som kan lære like mye like fort på en annen måte enn om man bruker klikker treningen. For meg vil det være en metode jeg kommer til å bruke om vi kommer til et punkt hvor hesten synes treningen er kjedelig, trenger litt forandring, eller ikke er interresert.
Men om du har en hest som er lærevillig i utgangsbunktet, hadde ikke jeg innført klikker trening med mat hvertfall.. Da har du jo det du trenger- en hest som vil høre på hva du sier og som prøver å skjønne hva du gjør. Hva er da vitsen med klikkertrening?
Jeg trener nå 2 nordlandshester i tillegg til min egen, og har ikke innført dette på noen av de enda, kanskje jeg gjør det på den ene, men ser først ann utviklingen hennes fremover.
Men det er en helt super metode når ting går litt i stampe..
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  22:50:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Hm.. godt poeng det du! hun er jo faktisk en hest som bokstavelig talt suger til seg all den lærdommen hun kan få..
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.