hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Nytt hjem
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Nytt hjem
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/12/2006 :  02:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ta over en hest i januar, og skal flytte ham til en stall næremre der jeg bor, da det er for dyrt der han står nå (3800 i mnd er for mye).
Han er en 24 år gammel araber/halvblods, har hatt flere tidligere eiere og hatt den samme eieren i 4 år nå. Jeg har selv hatt han på for i 3 år, og nesten hver dag det siste halve året. (eieren har fått allergiproblemer). Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for at hesten skal venne seg til sitt nye hjem, og hva som er vanlig å gjøre den første tiden.

Jeg og sambo skal flytte til et småbruk utpå landet i april, så hesten kommer bare til å stå på denne stallen i ca 3 måeneder, før han skal flyttes til dette småbruket, permanent. Jeg håper at denne overgangen skal gå bra, men har rett og slett ikke noe valg med henhold til to flyttinger så kort tid etterhverandre på grunn av den høye stalleien der han står nå.

Redigert av - Nefertiti den 10/12/2006 02:26:12

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  02:41:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg har fått intrykk av at de fleste hester slår seg raskt til ro i ny stall. Spesielt de som har reist og flyttet en del som unge. Er det noe spesielt som tilsier at det kan bli vanskelig? Har han f.eks. en "bestevenn" på stallen nå? Har du reist noe med ham i forbindelse med stevner/sommerbeite? Slår han seg fort til ro da? Eller går han mye rundt og stresser?

Generelle tips er å flytte ham en tid på døgnet det er ganske rolig på stallen slik at han kan få stå en stund og slå seg til ro. Når han har roet seg ned kan du ta ham på en tour av området og slippe ut i en paddock (kanskje når de andre tas inn så han får utforske alene). Kan jo evnt ta med flis fra boksen hans hjemme, en leke eller andre ting som han har fra den gamle stallen. Ha med høy fra gamlestallen og gå gradvis over til høyet på nye stallen, høy har ofte ulik kvalitet. Prøv å hold de samme forings og utslipp rutinene hesten er vant til, gå evnt gradvis over til forandringer.

Pga forskjellige ting byttet min gamle forponni stallplass 5 ganger på 2 måneder, og det gikk egentlig helt fint, slo seg fort til ro. Den siste plassen var en kjeller og det var litt skummelt å gå litt i nedoverbakke inn i stallen. Så hvis stallen og boksene er veldig forskjellig plassert i forhold til hva han er vant til, kan du jo tenke på å sette litt tid av til å gjør ham vant til det. (f.eks hvis han er vant til typisk ridesenter med store døråpninger og vide ganger, kan de bli litt skummelt å gå inn i mer låveaktige, mindre staller)

Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/12/2006 :  02:52:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er en veldig rolig hest, og har alltid vært det, skal mye til for at han reagerer på noe. Han har ei hoppe han har stått ute med, som han er sjef over, men har ikke noe problem med å ikke være med henne. Han hilser ikke på henne selv om det er lenge siden de har sett hverandre, så bestevenner tror jeg ikke de er. Han liker ikke andre hester spesielt godt har jeg intrykk av. Legger på øra og blir sur som regel om andre hester kommer for nære. Men det varierer litt på hvilken hester det er.

Han kommer fra en stor og flott stall (derav stalleien ), men det er ganske fint der han kommer til å stå også, ser ganske likt ut igrunn, men halve leien . Småbruket er jo en annen historie da ;) Der må det bygges utebane, inngjerede områder, og fjøeset må det lages bokser i. Men du verden for et flott sted, og fjøset/låven er stort og skikkelig stilig, med mye muligheter for fine bokser etterhvert. Gleder meg som en unge til å begynne å lage min helt egen stall! Skal ha en shettis som selskapshest da. Alltid hatt lyst til å ha en shettis, særlig til kjøring.
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/12/2006 :  02:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående transport, så har jeg aldri transportert ham noe sted, så det er det en stund siden han har gjort. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  03:00:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis du har henger tilgjengelig kan du jo trene på det litt før; litt dumt hvis hesten finner ut dagen du skal dra at hengere er kjempeskummelt. ;)

Hvis hesten vanligvis tar ting med ro, og i tillegg ikke er avhengig av andre hester, tror jeg flyttingen burde gå fint. Det eneste jeg har opplevd av hester som mistrives på nytt sted er enten at de blir helt fortvilte uten "vennene sine" og bare står å roper, eller at de mistrives og blir stressa av den nye plassen; da mest hvis de kommer fra liten stall til stor stall med mye aktivitet.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  03:02:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Forresten, misunnelig på deg som skal lage egen stall! Gleder meg til jeg en dag finner meg et lite småbruk.. *drømme* :)
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/12/2006 :  03:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tips! :) Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 10/12/2006 :  03:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Forresten, misunnelig på deg som skal lage egen stall! Gleder meg til jeg en dag finner meg et lite småbruk.. *drømme* :)

Opprinnelig postet av Eva V

Hehe, ja føler meg utrolig heldig. Alltid drømt om å ha stallen rett uttafor døra :D
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  11:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
det jeg pleier og gjøre er og la de venne seg til stall,padocenog andre hester noen dager før jeg beggyner og ri osv. Men det er jo opp til hver enkelt hva de pleier og gjøer
smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  13:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelte hestar reagere litt på nytt vann og, dei drikk mindre pga smaken å kan lettare få kolikk om dei stressar.

Når eg flytta min første hest, ein eldre herremann på 20 så var det heilt uten nokon form for gradvis tilvenning, han kom, blei stappa inn i boksen sto der i to dagar-rett frå sommerbeite til høy og kraftfôr...
Eg hadde aldri gjort det samme igjenn, men det er utruleg kor mykje hestane finn seg i...
Dei er jo bygd for å tole forandringar..

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  13:36:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
jeg skal oxo skifte stall nå, gruer meg, er 2 stallen på 1 år, men dette er siste gang, nå blir Garsy stående bare 3 km frs meg så da blir det mer tid i stallen oxo... kjempekjelt.. men jeg er redd for overgangen med for jeg...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2006 :  15:20:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Husker når vi flyttet gamle Gloa som hadde stått på samme plass med samme folk i 18 år! Ville ikke spise og sørget stakkar. Vi måtte håndfore, men det tok ikke så veldig lang tid før hun slo seg til ro. Men det tok litt tid før det hvirket som hun trivdes! Nå er hun glad og fornøyd
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 02/01/2007 :  17:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg flyttet hesten. Den kom til den nye stallen i går, og jeg syntes det har gått veldig bra. For å komme til turområdet må man ri på en svært traffikert vei i en liten periode, men her kan man benytte gangvei. Jeg er overrasket over hvor lite han brydde seg om traffiken. Det var nesten aldri noen biler å møte på den gamle stallen, og det å da ikke bry seg om den enorme trafikken her er ganske bra gjort syntes jeg :=) Jeg har ikke ridd ham ennå, har bare leiet ham på disse turområdene. Det er jo tross alt bare et døgn siden han kom, så tenkte å bruke litt tid på å venne ham (og meg selv) til området. Jeg er litt smånervøs på å ri her ennå, så syntes det er bedre å bli litt tryggere på området først.

Men er dette uvanlig å gjøre det slik? De andre på stallen syntes det var rart at jeg ikke red med en gang virket det som.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2007 :  18:25:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er heilt normalt å la hesten få roe seg ned nokre dagar.
Med mindre hesten har gått i veldi hard trening kan han godt få ein to/tre/fire-> dagar fri, alt etter kor rolig du synes han verkar.

Når eg flytta 2års hingsten min lot eg han få heilt fri i 5dagar, første døgnet sto han berre inne før han fekk komme ut å gjere seg kjendt i paddoken og deretter på ridebana.

Eg for ikkje "heimanfra" med Kairo på nesten to veker pga forskjellige omstendigheter men han tok ikkje nokon skade av det akkurat:-)

Ein skal ta det i akkurat det tempoet ein sjølv føler seg mest komfortabel med...:-)

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Nefertiti
» VIP

Skrevet - 02/01/2007 :  21:28:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah..takk for svar. Er nok viktig å ikke føle seg presset til noe av de andre i stallen ja Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.