hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tips vis du har sår på hesten som ikke vil gro
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Gode tips!
 Tips vis du har sår på hesten som ikke vil gro
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Corino

Norway
Innlegg: 127

Skrevet - 08/12/2006 :  15:11:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Har du en som har et sår, som er veldig dårlig plassert som foreksemple foten (så fort hesten rører på seg så går det opp) eventuelt kanskje hesten tygger på såret slik at stingene går opp. Da kan dette være noe for deg, jeg har gjort det på mange hester som jeg har plagdes med at det ikke vil gro.

Det du trenger:
God gammeldags høyfjellsol
Biotex vaskemiddel
Blå spray av litt kvalitet (jeg bruker selv en som er beregnet på griser som man kan få kjøpt ifra sverge som man må knikke mye på for å få bort)
Sterilt tøy

Fremgangsmåte:
først bruker du sterilt tøy (noe som er sterilt som man kan vaske sår med), dypper du tøyet i bøtter hvor det er biotex og vann i, det skal være ganske sterkt såpe vann.
Så gnikker du på såret til det nesten begynner å blø.
Når du har gjort det tar du høyfjellsolen og la den lyse på såret (ca 30 cm ifra såret) i ca 30 sekkunder første gang, andre gang så legger du på 10 sekkunder og slik gjør du hver gang.
Etter hver behandling så tar du på masse blå spray.
Slik hoder du på helt til du ser at såre begynner å bli bra, og mens du behandler kan du også bruke hesten din normalt.
Kan godt ta behandlingen 2 ganger daglig

Høyfjellsolen gjør til at det danner seg ei hinne over såret som er elastisk slik at såre får til å gro skikkelig.

Første gang jeg prøvde det så trodde jeg ikke noe på det, fordi det høres jo hel vannvittig ut at dette skal fungere. Men for min del så hadde jeg ikke noe valig i å prøve det. Fordi da hadde jeg en varmblods traver som fikk et dypt sår helt inn til beiner, du kunne se beinet vis man studerte det. Jeg ringte selvfølgelig dyrlegen og han kom å sydde såret igjen. Jeg skulle rense såret 2 ganger daglig, måtte også ha på badasje fordi hesten ville borti såret hele tiden. Men etter hvert som det begynnte å gro så tok hesten å beit merer og mere ibandsjene det ente opp at hver natt så drog han av seg bandasjene og stingene begynte å løstne. Dyrlegen kom enda en gang og sydde og slik fortsatte det, etter vært begynnte det å vekse vilt kjøtt utenfor og det så skikkelig ille ut. Men dyrlegen viste liksom ikke hva vi skulle gjøre. Så ble det til at jeg snakket med en travgubbe som hadd hørt om høyfjell som men ikke brukt det selv. Så etter at jeg begynnte med høyfjellsol på han så tok det ei lita uke så var han helt frisk og mens jeg behandlet han med høyfjellsolen så brukte jeg han normalt. Ble selvfølgelig ikke på de hardeste turene siden han hadde stått i 2 mådner før jeg begynte med høyfjell sol.

Har dere en hest med lignende sår så anbefarer jeg dere å bruke høyfjellsol, dere må bra spørre vis dere lurer på noe.

hestefreek

» VIP

Norway
Innlegg: 445

Skrevet - 23/12/2006 :  18:59:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Uhm... hva er høyfjellsol fornoe?
Høres ganske groteskt ut å gnikke til det nesten blør da.. men skal man gnikke sånn hver gang? da vil de jo aldri gro
Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Innlegg: 193

Skrevet - 23/12/2006 :  19:50:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Høres ganske groteskt ut å gnikke til det nesten blør da.. men skal man gnikke sånn hver gang? da vil de jo aldri gro

Opprinnelig postet av hestefreek



Nå har ikke jeg lest det første innlegget... Men hvis hesten har dype kutt/sår (til en viss grad...) som ikke kan sys er det veldig viktig at det virkelig gror innen-i-fra. Hvis du alltid skrubber det til blods (høres groteskt ut ja) så vil all møkk og skitt forsvinne bort, såret vil holde seg friskt og det vil gro innen-i-fra.
Hvis du derimot velger kun å rense det til beste evne, kan du risikere at du ikke får ut all skitten og såret vil ikke gro innen-i fra men heller lukke seg før det har grodd ordentlig, det kan da bli betennelse og all sånn slags skit...
Høres absolutt groteskt ut og ganske så absurd å skrubbe det til blods, men jeg tror det alternativet absolutt er best. Ja, det er helt forferdelig å stå å skrubbe og ja, det svir sikkert godt. Men alternativet med betennelse, feber og alt det derre høres langt værre ut!
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway
Innlegg: 1049

Skrevet - 23/12/2006 :  22:22:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ved store litt dype sår, ringer jeg til veterinæren heller.
Min hest ble sparket i kneet, javel, neste dag hadde han allerede fått infeksjon. Så det ble sprøyting med antibiotika i tube, rett inn, i ca 2 uker. Dersom det ikke ville gro innen 2 uker, måtte han rask rønkes med en gang.

En infeksjon / hull i kneet, er jo en plass som er konstant i bevegelse, det vi skulle kun gjøre var å spyle til tider, ha kompress og bandasjere hver eneste dag i rundt 2 uker. Di siste dagene av den siste uken, begynte såret å gro skikkelig, dette var et dypt sår da veterinæren hadde også stikket inn en nål for å sjekke plasseringen av væskeansamlingen, etter sparket. Såret bløde og kom ut væske hver dag, av 'seg selv'
Så ved ENKELTE skader syns jeg ingenting annet en veterinær bør gjøres med.

Kanskje helt OT med selve beskyttelse og sår som ikke gror innlegget til Corino. Det fungerte jo for din hest og den tok av bandasjer hver natt, derfor grunnet denne metoden.

Men sånn ellers, gjør jeg ikke noe med et dypt sår enn å kun råde meg hos veterinæren min. Sier ikke noe mot denne metoden da jeg ikke hvet noe eller ikke har sett hvordan den egentlig utføres.

Men hvordan fikk du såret til å gro, hesten kom alltid borti såret - hva gjorde den egentlig? Såret grodde vel ikke bare etter en dag? Hva gjordet til at hesten ikke kom borti såret etter dette?
Tidligere måtte hesten sys, da kan del vel ikke brukes normalt, men etter denne bobehandling kunne den? Leste igjen, du sier at den kan brukes MENS hesten har et skikkelig sår i foten?? Sjekket ikke veterinæren hesten før den ble friskemeldt til å ris NORMALT? Har den 'travgubben' fått dette anbefalt av en kyndig veterinær?

Igjen, sier ikke noe vondt mot dette - men fatter det ikke helt, kan godt være at jeg ikke har lest innlegget ditt godt nok da.
Her kom vertfall veterinæren og ga beskjed når jeg kunne slutte å sprøyte inn og såret var grodd.

Du sier: Da kan dette være noe for deg, jeg har gjort det på mange hester som jeg har plages med at det ikke vil gro.
- Men når et sår vil ikke gro, er det ikke da et tegn på at noe kan være galt? Som feks. min som veterinæren sa at den måtte rønkes om det ikke grodde til på 2 uker, i dette tilfelle ? Hvor lenge ventet du med disse hestenes sår som ikke ville gro?

Fra en advokat som tydeligvis er i retten - LOL
Beklager om innlegget virket 'frekt' på noen måte - er bare nysgjerrig
*vedder på at jeg har misforstått / lest for fort på innlegget*

EDIT: Burde ikke hesten dopes ved denne metoden, veldig sterkt såpe vann og skal nære på GNIKKE såret til blods?? Vi ble anbefalt å doppes fra tube, men etter som min hest ikke reagerer på dopp særlig, isåfall 3 dobbel doses - ærlig talt! Hendt allerede 2 ganger, + 5 menn måtte holde ham....... Så vet. sa at vi skulle prøve uten, dog med brems står han bom stille - forstår ingenting jeg...

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 23/12/2006 22:27:27 Gå til toppen av siden

Corino

Norway
Innlegg: 127

Skrevet - 27/12/2006 :  17:55:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCorino  Svar med kopi av melding
Det er selvfølgelig viktig å snakke med dyrlegen men når dyrlegen ikke får såret til å gro så kan dette være en løsning, hjelper veldig godt spesielt vis det vokser vilt kjøtt ut av såret. Når man har et dypt så bør man uansett sørge for at hesten får antibiotika

Høy fjell sole er ei lita lampe med ei pære som står i som gir ultra fiuleter strålinger eller noe sånt. Mange brukte slike lamper i gamledager for å bli brune.

Ingen av hestene har reagert på at man gnikker mye på såret med slik middel, du skal gnikke helt til det nesten begynner å blø.

Mener at når man ser at det hjelper og hevesen rundt såret går ned meget fort så vil jeg mene at man ser at denne behandlingen hjelper
Gå til toppen av siden

gladhest

Innlegg: 207

Skrevet - 27/12/2006 :  18:57:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Biotex i åpne sår?? Ja ja... Heldigvis er det valgfritt hva man gjør med slikt, selv velger jeg å ringe dyrlegen. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway
Innlegg: 1049

Skrevet - 27/12/2006 :  20:18:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ja enig der ang. Biotex, viste ikke at dette var mulig før jeg stod på tidligere stall, der vasket det tydeligvis med Biotex på kastrasjon sår. Ellers har jeg hørt noen meninger om B, noen er for andre får store øyer, selv så syns jeg ikke det har noe med hest å gjøre på i det hele tatt, men begynner å lure når veterinærer anbefaler..........
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Tina_Marie

Innlegg: 315

Skrevet - 09/07/2007 :  11:19:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig her altså... hvis hesten min får et kutt eller noe, og det er dypt, nøler jeg ikke med å ringe til dyrlegen!
Ellers om jeg oppdager noen sår som trenger rensing, bruker jeg grønnsåpe!
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 11/07/2007 :  14:14:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe... legger til at grønnsåpe er vel minst like sterkt som biotex...? Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway
Innlegg: 1488

Skrevet - 11/07/2007 :  14:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gulv-vaske-grønnsåpe ja, men den skal man ikke bruke i sår... (noe ikke mange får med seg dessverre)
Man skal bruke medisinsk grønnsåpe.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 19/09/2007 :  16:04:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Nå skal ikke jeg hive meg alt for mye inn i diskusjonen, men etter det jeg lært på min 3 års helsefaglige utd på høgskolenivå så brukte vi verken gulv eller tøy vaskemidler når vi rensa sår ( altså på mennesker)---vel og merke så er det ganske så like preparater man bruker på dyr og mennesker , da tenker jeg på ex saltvann, klorhexidin, pyrisept, hydrogenperoksid,og div sårsalver både med og uten resept. Det jeg prøver å få fram, at et sår er et sår - jeg ville ikke ha vasket mine dype sår med hverken biotex eller gulv-grønnsåpe...for det svir, og jeg tror ikke det skaper noe hyggelig miljø i såret. Dyr kan jo bruke noe sterkere preparater enn hos mennesker, men prinsippene ang sårstell praktiseres ganske likt.

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 19/09/2007 :  23:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med Ida. har rensa en del menneskesår på jobb. og der var det preparatene du nevner som blir brukt. det er ikke anderledes på dyr - bare voldsomt mye kjerringråd :) Gå til toppen av siden

Tora+Emily

» VIP

Innlegg: 4

Skrevet - 14/10/2007 :  19:46:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hørte for første gang om at høyfjellsol hjalp på sår for sikkert 15 år siden. Hesten min var bitt i foten av en hund, og veterinæren som behandlet hesten anbefalte bruk av høyfjellsol fordi strålingen ville hjelpe til med å få såret til å gro innenifra, noe som ellers kunne være vanskelig med et hundebitt. Husker godt jeg syntes det hørtes veldig rart ut, men jeg fikk lånt en slik sol. og fulgte henvisningene fra veterinæren: 1 minutt på 1 meters avstand 1 gang om dagen til såret var grodd. For å reingjøre før "solingen" skulle det vaskes med mildt grønnsåpevann.

Om det var denne behandlingen som gjorde susen eller ikke, vet jeg jo ikke for sikkert, men såret grodde pent og raskt. Til tross for at det var et dypt bitt.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.