hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lære hesten min dressur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Lære hesten min dressur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

CharlotteogTroll

» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  09:41:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCharlotteogTroll  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCharlotteogTroll  Svar med kopi av melding
Jeg har en kaldblodsvallak på 9 år, han kan veldig lite. Eneste han kan er "volter". Jeg har vansker med å få han ordentlig ut i hjørnene på ridebanen, han kutter svinger osv.. også er han helt elendig på høyre hånd! han går ikke på sporet og kutter svinger enda mer. Han er rettogslett stiv! Men på venstre hånd går det lettere. Har hoppet han endel, så han har nok muskler i beina, men skulle bygget opp mer ryggmuskler..

Noen tips ?
Også hvordan få han til å gå sjenkelvirkninger fra en bokstav til en annen? (f.eks fra H til B )

noen som kan hjelpe meg? hvilken trening burde han ha?
:-)

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2006 :  09:57:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Raskt svar før jeg må stikke! Alle hester "kan" dressur, man må bare lære dem hvilke signaler som betyr hva! Feks- minske øke tempo for setet, vike for press (både sjenkel og tøyle) osv.
Begynn med grunnleggende unghesttrening.

Hege Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  19:02:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg foreslår at du gjør noen søk her på forumet. Natalie S har svart på utallige omskoleringsspørsmål, og hun har svart veldig bra :-)

Det som går igjen er at du først og fremst må få hesten til å skjønne at du vil at den skal flytte seg hit eller dit når du benytter sjenklene. Altså må du få han til å vike for trykk.

Guro
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  19:27:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ang at han er ille på den ene hånden kan komme av hvilken vei de løper på travbanen :-) Han vil være sterkere i den siden som har vært ut på travbanen, for den må alltid ta i mest :-) Derfor kan det hende han kjennes stiv på motsatt hånd. (Altså har han løpt "på venstre hånd" vil han kjennes stiv ut på høyre hånd, fordi han får den sterkeste siden inn).
Det som er viktig da er at du aktiviserer den utvendige siden, og ber om hesten tar i mer der.
Akkurat det kan det være greit å begynne med i skritt.

Det kan også være greit å legge vekk galoppen iallfall for en kort stund, fordi han høyst sannsynlig ikke vil være sterk nok til å bære seg noe særlig i galopp enda, så da kan man prøve å få ting på plass i skritt og trav først.

Hvis det går greit å svinge han i volter så kan du også "volte" han utover mot hjørnet. Ri storvolter, og forskyv han utover mot hjørnet. (Dette forutsetter at han lar seg skyve med sjenkler). Gosj, jeg er dårlig til å forklare.

Pass på at du gir han tid til å skjønne, og at du ikke gir han masse å jobbe med på en gang :-)

Guro
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 07/12/2006 :  21:12:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Søk på forumet, du finner sikkert mange gode svar viss du bare leter litt!

Ellers så kan det vere lurt å melde seg på trening/kurs og få instruksjon av trener. Viss du ikke kan så mye dressur selv i utgangspungtet så vil det vere lettere. Å lære seg alt selv ut i fra bøker ol. kan vere litt vanskelig og tungt...

Men ellers fortsett å jobbe med volter og bøyninger på hesten din. En god øvelse kan vere å ri nært rundt et hinder slik at hesten bøyer seg rundt og stiller innover.

Lykke til!

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.